بایدن نمی‌تواند اجازه دهد پیگیری توافق هسته‌ای ایران به “لحظه مونیخ” منجر شود
۵ دی ۱۴۰۰
نظر شهروندان آمریکایی پیرامون برجام، تحریم‌ها و ساخت سلاح اتمی توسط ایران
۵ دی ۱۴۰۰
بایدن نمی‌تواند اجازه دهد پیگیری توافق هسته‌ای ایران به “لحظه مونیخ” منجر شود
۵ دی ۱۴۰۰
نظر شهروندان آمریکایی پیرامون برجام، تحریم‌ها و ساخت سلاح اتمی توسط ایران
۵ دی ۱۴۰۰

مسیری بهتر برای مدیریت ایران

تاریخ انتشار گزارش: ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱

نویسنده: JIM BANKS AND MICHAEL MAKOVSKY

جیم بانکس: سیاستمدار آمریکایی است که از سال ۲۰۱۷ به‌عنوان نماینده ‌ایالات‌متحده در حوزه سوم کنگره ایندیانا خدمت می‌کند. وی که یک جمهوری‌خواه بود، قبلاً از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ به‌عنوان عضو سنای ایندیانا فعالیت می‌کرد.

میشل ماکوفسکی: رئیس بنیاد یهودی امور امنیت ملی و تحلیلگر مسائل منطقه خاورمیانه نشریه نیوزویک

هدف دولت بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نه‌تنها برای ایالات‌متحده، بلکه برای شرکای ما در خاورمیانه نیز فاجعه‌بار خواهد بود. لغو تحریم‌ها ده‌ها میلیارد دلار به ایران می‌دهد تا برای پهپادها، موشک‌ها و شبه‌نظامیانی که تهدیدی در سطح منطقه علیه نیروهای آمریکایی و متحدانش هستند، هزینه کند. در این راستا نشریه نیوزویک در تحلیلی به قلم «جیم بانکس و میشل ماکوفسکی» به تبیین و بررسی مذاکرات وین و آینده توافق هسته‌ای ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • ورود مجدد به توافق عمیقاً ناقص (برجام) یا حتی مشتاق ماندن برای ادامه گفت‌وگوها با تهران، تنها آسیبی را که دولت پیش‌ازاین از طریق عدم پاسخ‌گویی به توسعه‌طلبی‌های ایران در سوریه و عراق به منافع و بازدارندگی آمریکا وارد کرده را، تشدید خواهد کرد. عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، نه‌تنها به تهران، بلکه به پکن، مسکو و دیگران نیز اطلاع داد که ایالات‌متحده یک ابرقدرت در حال فرار است که بی‌پروا مایل است دشمنان خود را قدرتمند و متحدانش را رها کند.
  • بااین‌حال، مسیر بهتری وجود دارد که می‌تواند اعتبار و پرستیژ آمریکا را بازگرداند و آن‌هم تمرکز بر ایجاد اهرم فشار علیه ایران از طریق ترکیب استراتژی «فشار حداکثری» اقتصادی با بازدارندگی نظامی معتبر می‌باشد تا به‌وضوح نشان دهد که ایالات‌متحده از منافع خود دفاع خواهد کرد.

در این راستا دولت بایدن باید

الف) دولت بایدن باید اعلام کند که در صورت شکست دیپلماسی، «گزینه‌های دیگر» نامشخص را بررسی خواهد کرد. چنین پیام‌هایی تنها ایران را تشویق می‌کند تا مذاکرات را درحالی‌که برنامه هسته‌ای و قدرت چانه‌زنی‌اش افزایش می‌یابد به تعویق بیندازد. در عوض، باید مشخص سازد که تمام عناصر قدرت آمریکا برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای روی میز هستند.

ب) کنگره می‌تواند به تدوین و گسترش تحریم‌های فشار حداکثری علیه نظام ایران اقدام کند. ایران باید درک کند که هرگونه تخفیف تحریمی که دولت بایدن ارائه می‌کند می‌تواند در آینده توسط کنگره لغو شود. تدوین تحریم‌ها از طریق انزوای بخش‌های انرژی، صنعتی و مالی ایران از دنیای خارج، محدود کردن اشاعه تسلیحات و کمک به کنگره برای نظارت و اجرای این اقدامات، توانایی تهران را برای تعقیب توسعه‌طلبی‌های منطقه‌ای و پیشبرد برنامه هسته‌ای خود تضعیف خواهد کرد.

ج) رئیس‌جمهور بایدن باید بازدارندگی قابل‌اعتماد را احیا کند. این کار با پاسخ دادن به حملات مکرر موشکی و پهپادی موردحمایت ایران به نیروها و شرکای ایالات‌متحده در منطقه آغاز می‌شود. پنتاگون همچنین باید خروج دارایی‌ها را از منطقه متوقف کند و وضعیت نیروی منطقه‌ای خود را تقویت کند. ایالات‌متحده باید به‌وضوح تمایل و توانایی خود را به‌عنوان آخرین راه‌حل برای استفاده از اقدام نظامی برای تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران نشان دهد.

د) برای تقویت بازدارندگی معتبر و نمایش حمایت از یک متحد نزدیک و در معرض تهدید، ایالات‌متحده همچنین باید قابلیت‌های نظامی اسرائیل را افزایش دهد. انجام این کار به اسرائیل کمک می‌کند تا از خود در برابر ایران دفاع کند و ردپای منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای تهران را به عقب براند.

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت می‌نویسند: «اگر دولت بایدن با کمک کنگره این اقدامات را انجام دهد، اهرم فشار علیه ایران و دیگر دشمنان را دوباره به دست خواهد آورد. ما باید موقعیت ضعیف ایالات‌متحده را در سراسر جهان تغییر دهیم. زمانی که پایه‌های قوی‌تری داشته باشیم، می‌توانیم شانس خود را برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک برای تهدید جدی که ایران هسته‌ای برای آمریکا و شرکای جهانی ما ایجاد می‌کند، افزایش دهیم.»