گزارش نیویورک تایمز از جنایت جنگی آمریکا در سوریه
۲۳ آبان ۱۴۰۰
بایدن به یک استراتژی مؤثر و قهری علیه ایران نیاز دارد
۲۳ آبان ۱۴۰۰
گزارش نیویورک تایمز از جنایت جنگی آمریکا در سوریه
۲۳ آبان ۱۴۰۰
بایدن به یک استراتژی مؤثر و قهری علیه ایران نیاز دارد
۲۳ آبان ۱۴۰۰

ضرورت تغییر راهبرد دولت بایدن در قبال ایران

تاریخ انتشار گزارش: ۲۰ آگوست ۲۰۲۱

نویسنده: Andrea Stricker

اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ در تحلیلی به قلم «آندره استریکر و بهنام بن طالب لو» می‌نویسد: «در پی خروج اشتباه دولت بایدن از افغانستان، مجازات اقتصادی قوی همراه با بازدارندگی نظامی معتبر در قبال ایران ضروری است؛ زیرا تهران و سایر دشمنان از خلأ قدرت آمریکا استفاده خواهند کرد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • در مسئله هسته‌ای اگر نخبگان اصول‌گرای رادیکال ایران خواستار این هستند که امتیازات بیشتری را از غرب دریافت کنند و از اعطای امتیاز خودداری نمایند، باید از مکانیسم زور استفاده کرد. ایالات‌متحده باید در کنار اصلاح رویکرد دولت ترامپ، کارزار فشار حداکثری را در قالب سازوکار چندجانبه علیه ایران تحمیل نماید. ایالات‌متحده در قالب دیپلماسی پایدار با شرکای اروپایی و منطقه‌ای یک کارزار هماهنگی، برای مقابله با اقدامات ایران مانند رفتار ایذایی دریایی، حملات سایبری، نقض حقوق بشر، برنامه هسته‌ای و موشکی، حمایت از تروریسم و دامن زدن به بی‌ثباتی منطقه‌ای ایجاد کنند. در حوزه هسته‌ای، دولت بایدن باید اجماع فرا آتلانتیک را در مورد توقف برنامه هسته‌ای ایران، آنچه قبل از برجام وجود داشت را بازسازی کند که منجر به چندین دور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شد.
  • دولت بایدن باید از سلطه‌ی جمهوری اسلامی بر خاورمیانه جلوگیری کند، جایی که در نظر دارد از بی‌تفاوتی آمریکا استفاده کند. اگر واشنگتن قصد دارد با ایران مقابله کند، باید یک سیاست منطقه‌ای داشته باشد که بداند مرکز ثقل تهران، شبکه شرکا و نیابتی‌هایش است که رژیم، آن را «محور مقاومت» می‌نامد. برای عقب راندن دستاوردهای شبکه مقاومت ما باید از تحریم‌ها، فشارهای سیاسی و مشارکت در حملات نظامی استفاده کنیم که این کلید پیروزی در میدان‌های نبرد می‌باشد که تهران در آن سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است. ایالات‌متحده همچنین باید با اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در زمینه مهار و واکنش به حملات ایران هماهنگ شود.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «علیرغم بیش از شش ماه که واشنگتن سیاست مماشات را اتخاذ کرده، تهران در نقض تعهدات هسته‌ای خود همچنان سرپیچی می‌کند و به تسلیح و تجهیز گروه‌های که به اهداف آمریکا و متحدانش حمله می‌کنند، ادامه می‌دهد. غیرمحتمل است که تهران تا زمانی که این سیاست نتیجه‌بخش است، از تشدید تنش و اخاذی فاصله بگیرد. زمان آن رسیده است که دولت اعتراف کند که سیاست آن در قبال ایران کار نمی‌کند، اما هنوز می‌توان آن را نجات داد.»