چین در حال برهم زدن بازی برجام است
۹ آبان ۱۴۰۰
رمزگشایی راهبرد هسته‌ای ایران
۹ آبان ۱۴۰۰
چین در حال برهم زدن بازی برجام است
۹ آبان ۱۴۰۰
رمزگشایی راهبرد هسته‌ای ایران
۹ آبان ۱۴۰۰

راهبرد دولت بایدن در قبال ایران

تاریخ انتشار گزارش: ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱

نویسنده: Reuel Marc Gerecht

جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تمام عزم خود را جزم کرد تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ از آن خارج شده بود را احیاء کند. علی‌رغم شش دور مذاکرات ناموفق در وین و تداوم پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران، دولت بایدن همچنان بر توافق جدید با ایران تأکید می‌کند. اکنون شکی نیست که (آیت‌الله) علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، قصد ندارند توافقی را قبول کنند که به‌طور معقول می‌تواند به‌عنوان ادامه برجام توصیف شود. در این راستا اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی در تحلیلی به قلم «رائول مارک گرشت» به تبیین و بررسی راهبرد دولت بایدن در قبال توافق هسته‌ای ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد:

  • در ماه‌های اخیر، جمهوری اسلامی سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را به ۶۰ درصد رسانده است (خلوص ایدئال بمب ۹۰ درصد است) گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشانگر این است که ایران برای تولید بمب اتم تنها به چند ماه نیاز دارد.
  • اگر کاخ سفید به توافق جدیدی برسد، باید آیت‌الله خامنه‌ای را مورد تحسین قرار داد که همواره توانسته با سیاست رایج خود یعنی افزایش غنی‌سازی اورانیوم و حملات گروه‌های نیابتی شیعه به مواضع آمریکا در عراق و مکان‌های دیگر، ایالات‌متحده را تحت‌فشار قرار دهد تا مجبور به اعطای امتیاز شود؛ اما در شرایط کنونی، ایالات‌متحده دارای سه گزینه است:الف) حملات هوایی و دریایی ایالات‌متحده به ایرانب)   پذیرش علنی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران

    ج)   پذیرش توافق‌نامه موقت که ایران متعهد شود تا به‌صورت موقت ذخایر اورانیوم خود و سایر موارد را کاهش دهد و دولت بایدن آن را پیروزی بزرگ دیپلماتیک بنامد.

     

  • «ما مطمئناً در لحظه‌ای هستیم که واشنگتن عملاً هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی را پذیرفته است. ما قبلاً تسلط آن‌ها بر شمال خاورمیانه را پذیرفته‌ایم. دونالد ترامپ آینده ما را در سال ۲۰۱۹ نوشت، زمانی که از پاسخ نظامی به حمله موشکی و پهپادی ایران به تأسیسات نفتی در عبقیق و خوریس در عربستان سعودی خودداری کرد. با این تصور که دولت بایدن مصمم‌تر از ترامپ، به دنبال خروج آمریکا از خاورمیانه می‌باشد؛ این باعث تشجیع فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شده است.

با توجه به این‌که ایران توانسته با سانترفیوژهای نسبتاً ابتدایی، ظرفیت غنی‌سازی و خلوص آن را به سرعت افزایش دهد، اگر این کشور تصمیم به استقرار مخفیانه آبشارها برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم بگیرد، دست‌کم تشخیص آن‌ها برای CIA و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیرممکن خواهد بود؛ زیرا میزان مصرف برق و فضای موردنیاز آن‌ها بسیار کم است و نمی‌توان آن را از طریق مجموعه فنی به دست آورد؛ بلکه به هوش انسانی نیاز است. با توجه به سابقه CIA در ایران، هدایت عملیات این سازمان احتمالاً نیاز به دخالت الهی دارد.» اگر اسرائیلی‌ها تا سال ۲۰۲۵ به سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله نکرده باشند.

در شرایطی که نظام ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای در حال تولید داشته باشد، در این صورت کنش اسرائیل به‌وضوح نشان خواهد داد که اقدامات نظامی پیشگیرانه برای انجام حملات نظامی بسیار پرهزینه می‌باشد. موساد ممکن است هنوز در حال انفجار همه‌چیز و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران باشد؛ اما چنین اقداماتی احتمالاً تنها برای به تأخیر انداختن برنامه تهران انجام می‌شود. ایالات‌متحده ازاین‌پس ممکن است حتی تظاهر نکند که ابزار و اراده‌ای برای تغییر رفتار نظام روحانیت دارد. احتمالاً ما به سبک فرانسه عمل خواهیم کرد که اگرچه دارای ذهنیت منفی نسبت به نظام ایران می‌باشد؛ اما به‌طور مستمر به سمت مماشات گرایش دارد.