میزان محبوبیت روسای جمهور تاریخ آمریکا در میان شهروندان آمریکا
۸ آبان ۱۴۰۰
اگر مذاکرات وین شکست بخورد؛ روابط ایران و آمریکا به چه سمت و سویی حرکت می‌کند؟
۸ آبان ۱۴۰۰
میزان محبوبیت روسای جمهور تاریخ آمریکا در میان شهروندان آمریکا
۸ آبان ۱۴۰۰
اگر مذاکرات وین شکست بخورد؛ روابط ایران و آمریکا به چه سمت و سویی حرکت می‌کند؟
۸ آبان ۱۴۰۰

چگونه توافق هسته‌ای ایران را حفظ کنیم

تاریخ انتشار گزارش: ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱

نویسنده: Ali Vaez – Vali Nasr

مقامات ایران بر این عقیده هستند که زمان به نفع آن‌ها می‌باشد و با گسترش چشم‌گیر برنامه هسته‌ای، آن‌ها در مذاکرات آتی از موقعیت مناسبی برای کسب امتیازات بیشتر از غرب برخوردار هستند؛ اما درواقع، فروپاشی توافق هسته‌ای می‌تواند بدترین سناریو برای هر دو طرف باشد.

اگر طرفین نتوانند در ازسرگیری مذاکرات، روش‌های خود را تغییر دهند، گفتگوهای آینده با بن‌بست روبرو خواهد شد. نشریه آمریکایی فارن افرز در تحلیلی به قلم «ولی نصر و علی واعظ» به تبیین و بررسی موانع توافق هسته‌ای و ضرورت اتخاذ رویکرد جدید توسط دو کشور پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد:

  • درصورتی‌که برجام احیا نشود، دولت بایدن با فشارهای سیاسی زیادی در داخل روبرو خواهد شد تا سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ را علیه ایران اعمال کند؛ سیاستی که بارها با آن مخالفت کرده بود و آن را به‌عنوان شکست فاحش توصیف می‌کرد. در چنین شرایطی، حتی ایالات‌متحده مجبور خواهد شد تا تصمیمات سخت‌تری را علیه ایران اتخاذ کند؛ زیرا برنامه هسته‌ای این کشور به نقطه بی‌بازگشتی رسیده و مطالبات مکرر اسرائیل برای انجام اقدام نظامی علیه ایران افزایش‌یافته است. در شرایطی که طرفین به سمت یکدیگر شمشیر بکشند، منطقه با بی‌ثباتی گسترده‌تری روبرو خواهد شد.
  • شکست مذاکرات وین، دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن را که خواهان تغییر تمرکز از خاورمیانه به مسائل جهانی مانند مبارزه با تغییرات آب و هوایی و رقابت با قدرت‌های بزرگ به‌خصوص چین است، تغییر می‌دهد.
  • دولت بایدن باید شخصاً در سیاستی که در قبال ایران اتخاذ می‌شود، مشارکت داشته باشد و هزینه‌ی سیاسی پیشبرد منافع اصلی آمریکا را در حوزه توافق هسته‌ای ایران بپذیرد. در همین حال، همتای ایرانی بایدن نباید با تقاضای حداکثرگرایانه، احیای توافق هسته‌ای را با مشکل مواجه کند. تهران همچنین باید با مذاکره‌کنندگان آمریکایی به‌صورت مستقیم مذاکره کند؛ زیرا در غیر این صورت، فرایند مذاکرات کند می‌شود و می‌تواند زمینه فروپاشی آن را فراهم سازد.
  • «اگر دو کشور به دنبال احیای توافق هسته‌ای هستند؛ باید تمایلات خود را برای کشف ایده‌های جدید به نمایش بگذارند. باید بر اساس این فهم که مذاکرات وین می‌تواند آخرین فرصت برای نجات برجام باشد، دیپلماسی مورداستفاده قرار بگیرد. دیپلماسی با وجود تمام کاستی‌ها، نسبت به سایر گزینه‌ها از هزینه کمتری برخوردار است.»