مقایسه میزان ساعت کاری و میزان حقوق و درآمد معلمان در کشورهای جهان
۱۲ مهر ۱۴۰۰
ماجرای افشاگری اسناد تحقیقاتی فیسبوک درباره ی اثرات مخرب اینستاگرام چیست ؟
۱۲ مهر ۱۴۰۰
مقایسه میزان ساعت کاری و میزان حقوق و درآمد معلمان در کشورهای جهان
۱۲ مهر ۱۴۰۰
ماجرای افشاگری اسناد تحقیقاتی فیسبوک درباره ی اثرات مخرب اینستاگرام چیست ؟
۱۲ مهر ۱۴۰۰

آمریکا در حال تغییر روش در خاورمیانه است. آیا این رویکرد کار می کند؟

نویسنده: RAGHIDA DERGHAM

تاریخ انتشار گزارش: ۳ اکتبر ۲۰۲۱

به نظر می رسد دولت بایدن در حالی راه جدیدی را در خاورمیانه در پیش گرفته است که با خروج آشفته نیروهای تحت رهبری آمریکا از افغانستان در ماه آگوست اعتبار آن خدشه دار شده است.
مقامات نظامی ایالات متحده دولت آمریکا را در جلسات اخیر کنگره متهم به آشفتگی در افغانستان کرده اند. رهبران مخالف در حزب جمهوری خواه خواستار استعفای جو بایدن رئیس جمهور ، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی هستند.
همه اینها همزمان با سفر هفته گذشته سالیوان به منطقه برای بحث در مورد ماهیت روابط استراتژیک آمریکا با کشورهای عربی است و این در شرایطی است که واشنگتن همچنان به مذاکرات مجدد با ایران بر سر توافق هسته ای ۲۰۱۵ ادامه می دهد.
به نظر می رسد ، فصل جدیدی از چانه زنی و معامله در خاورمیانه آغاز شده است. در جریان سفر خود ، سالیوان تمایل بایدن به بازنگری سیاست آمریکا در خاورمیانه را در پرتو دو تحول اصلی: کاهش نیروهای آمریکایی در منطقه و احیای پیش بینی شده برجام .
دولت بایدن به دنبال ایجاد اتحاد علیه ایران و پروژه های منطقه ای آن نیست. این کشور علاقه ای به جلوگیری از توسعه طلبی ایران ندارد ، بلکه به سادگی آن را محدود می کند. این موضع اروپا در قبال ایران را تأیید می کند که مبتنی بر متقاعد کردن رژیم ایران از خودداری از حمایت از تروریسم یا اقدام به شیوه هایی است که می تواند منجر به موج پناهندگان به سمت اروپا شود.
در واقع ، ایالات متحده با دنبال کردن سیاست های همزیستی مسالمت آمیز و عدم مداخله در سیاستهای توسعه طلبانه خود ، قدم های متحدان اروپایی خود را دنبال می کند-تا زمانی که سه شرط برآورده شود: امنیت اسرائیل ، آزادی دریانوردی خود ، و خلع سلاح هسته ای ایران.
روابط اروپایی ها با ایران به طور سنتی متمایز بوده است ، به ویژه هنگامی که آلمان آن را شکل داده و رهبری می کند. با باقی ماندن صدراعظم آنگلا مرکل تا پایان سال ، دولت بایدن معتقد است فرصتی برای تقویت این رویکرد جدید در قبال روابط آمریکا ، اروپا و ایران وجود دارد.برای تیم بایدن ، روابط مثبت با اروپا در اولویت سیاست خارجی است. جلب رضایت اروپایی ها بسیار مهم است ، به ویژه اینکه آنها نقش مهمی در رویکرد ایالات متحده در مورد چین در حال ظهور در سالهای آینده خواهند داشت.