آمریکا چگونه جایگاه خود را در میان متحدانش از دست می دهد؟
۹ شهریور ۱۴۰۰
بررسی چرایی شکست آمریکا در افغانستان از زبان هنری کسینجر
۹ شهریور ۱۴۰۰
آمریکا چگونه جایگاه خود را در میان متحدانش از دست می دهد؟
۹ شهریور ۱۴۰۰
بررسی چرایی شکست آمریکا در افغانستان از زبان هنری کسینجر
۹ شهریور ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۳۱ آگوست ۲۰۲۱

تاریخ انتشار: ۳۱ آگوست ۲۰۲۱

نویسنده:عزیز پایبره

آخرین سرباز آمریکایی می‌رود و اولین جنگجویان طالبان وارد می‌شوند؛

۲۰ سال اشغالگری آمریکا در نهایت به حکومت طالبان منتهی شد

وزیر خارجه اسبق و نظریه‌پرداز سرشناس آمریکایی در مقاله‌ای خروج این کشور از افغانستان را یک شکست استراتژیک دانست.

به گزارش وبسایت حقایق آمریکا، آخرین لحظات اشغال افغانستان توسط ایالات متحده در دو تصویر به نمایش درآمد که دقیقا برعکس حمله ۲۰ سال قبل آمریکا بود: خروج یک سرباز آمریکایی در حالی که جنگجویان طالبان کنترل اوضاع را به دست می‌گیرند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) آخرین سرباز خروجی را ژنرال کریس داناهو فرمانده لشکر ۸۲ هوابرد معرفی کرد. او در آخرین پرواز از فرودگاه کابل سوار می‌شد. کمی بعد، لس آنجلس تایمز ویدئویی از نبیب بولوس رئیس دفتر خاورمیانه خود، در حال ورود به فرودگاه با جنگجویان طالبان منتشر کرد.

تصویر سرگرد داناهو یک اسلحه گرم در دست راست او، که دوشنبه شب در هواپیمای سی-۱۷ سوار می‌شود، با رنگ سبز ناشی از دوربین دید در شب پوشانده شده است. اندکی بعد و در همان نزدیکی، فیلمی از تعداد انگشت‌شماری از جنگجویان طالبان منتشر شد که وارد آشیانه فرودگاه می‌شدند. این لحظه در یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای که نزدیک به دو میلیون بار در توییتر مشاهده شد توسط آقای بولوس ثبت شد.

در ویدئوی دیگری که توسط آقای بولوس ارسال شده است، سربازان طالبان با شلیک گلوله و تیرهوایی به جشن و پایکوبی می‌پردازند. این دو تصویر(خروج آخرین نظامی آمریکا و ورود نیروهای طالبان به فرودگاه کابل) یک انتقال قدرت بعید بین ایالات متحده بین ایالات متحده و طالبان را ثبت کرد؛ کشوری که در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد و طالبانی که از آن زمان برای بازگشت به قدرت دست به یک کارزار خونین زده است.

نبیح بولوس خبرنگار ارشد لس آنجلس تایمز در توییتر خود درباره وضعیت جاری در فرودگاه کابل توضیحاتی هم داده و عکس‌ها و فیلم‌هایی منتشر کرده است. وی در یک توییت نوشت: «هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان شامل ای-۲۹ سوپر توکانو و بالگردهای ام‌دی ۵۳۰. برخی از (تجهیزاتی است) که بعد از خروج ایالات متحده در دست طالبان است. به نظر می‌رسد که بسیاری از آنها تخریب و از کار افتاده‌ باشند.» این خبرنگار آمریکایی همچنین تصویری از دوچرخه سواری یک «جنگجوی طالبان در فرودگاه طالبان» منتشر کرد.

[ratings]

مطالب مرتبط