تعداد زندانیان محبوس در زندان های خصوصی آمریکا چقدر است؟
۳ شهریور ۱۴۰۰
چند درصد آمریکایی‌ها از اینترنت پرسرعت پهن باند استفاده می کنند؟
۳ شهریور ۱۴۰۰
تعداد زندانیان محبوس در زندان های خصوصی آمریکا چقدر است؟
۳ شهریور ۱۴۰۰
چند درصد آمریکایی‌ها از اینترنت پرسرعت پهن باند استفاده می کنند؟
۳ شهریور ۱۴۰۰

یک چهارم آمریکایی ها واکسن نمی زنند

آشنایی با جنبش مخالفان واکسن در آمریکا

اخبار کرونا در آمریکا
 

 

 

دکتر سعد عمر، واگیرشناس در دانشگاه ییل می‌گوید واکسن‌ها به‌طور باورنکردنی بی‌خطر هستند اما هیچ چیزی در این زندگی، مطلقاً بی‌خطر نیست و کسانی که واکسن نمی‌زنند نه‌تنها برای زندگی خودشان که برای زندگی دیگران نیز تصمیم‌گیری می‌کنند.

در سال 2019، به‌خاطر کسانی که واکسن نمی‌زدند، بدترین شیوع سرخک طی یک نسل در آمریکا رخ داد. موضوع کرونا در آمریکا نیز جدی است. در پژوهشی تازه، 24درصد از آمریکایی‌ها گفتند که حاضر نیستند واکسن کرونا بزنند.

در این ویدئو، گزارشگر گاردین به سراغ النا نیومن سازمان‌دهندۀ اجلاس «سلامتی آزادی» رفته است که از مخالفان واکسن‌زدن است و همین اجلاس را نیز که شامل سخنرانی چند مخالف واکسن می‌شد، برای ترغیب مردم به واکسن‌نزدن برگزار کرده بود.

یکی از سخنران‌ها اندرو وِیکفیلد بود که چند سال پیش ادعا کرده بود واکسن‌ها باعث اوتیسم می‌شوند. سخنران دیگر، جودی مایکوویتس بود که معتقد است خلق واکسن بخشی از یک توطئۀ جهانی است و ویروس کرونا در همکاریِ آزمایشگاه‌های کارولینای شمالی، فورت دیتریک، مؤسسۀ پژوهش بیماری‌های عفونی ارتشِ ایالات متحده آمریکا، و آزمایشگاه ووهان ساخته شده است. علاوه بر این، مایکوویتس باور دارد که واکسن آنفلوانزا احتمال ابتلای فرد به کرونا را افزایش می‌دهد، ماسک‌ها ویروس کرونا را فعال می‌کنند، واکسن اجباری میلیون‌ها نفر را خواهد کُشت و هیدروکسی کلروکین در برابر ویروس کرونا موثر است.

هیدروکسی کلروکین همان دارویی است که در اصل برای درمان مالاریاست و دونالد ترامپ هم تا پیش از ابتلا به کرونا ادعا می‌کرد چند هفته است آن را مصرف می‌کند تا به کرونا مبتلا نشود. علاوه بر این، در این ویدئو می‌بینیم که چرا مردم جذب این تئوری‌های توطئه می‌شوند.

جو پییر پروفسور روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می‌گوید به این دلایل، مردم تئوری‌های توطئه را دوست دارند: این تئوری‌های توطئه بسیار سرگرم‌کننده‌اند و به همین علت بسیاری از فیلم‌های هالیوودی بر اساس همین تئوری‌ها هستند؛ این مردم اغلب حس می‌کنند آدم‌های خاصی هستند چون به حقیقتی سرّی دست یافته‌اند که موافقان واکسن از آن بی‌خبراند؛ بشر نیاز روانی دارد که احساس کند به فرجام (پاسخ قطعی و صریح به یک سؤال یا شرایط مبهم) و قطعیت و کنترل روی اوضاع دست یافته است و تئوریسین‌های توطئه چارچوبی طراحی می‌کنند که به این نیاز روانی بشر پاسخ می‌گوید.

البته نقش عظیم رسانه‌های اجتماعی را نیز نباید در دامن‌زدن به این توهمات توطئه‌ها نادیده گرفت. برای نمونه، رابرت اف کندی جونیور، نوۀ جان اف کندی، در فیس‌بوک گروهی را برای مبارزه با واکسن راه انداخته و با تبلیغات گران‌قیمت فیس‌بوک و دست‌گذاشتن روی موضوعات وطن‌پرستی و آزادی شخصی، برای واکسن‌زدن مخالفان بیشتری جذب می‌کند.

 

 
 
 
آخرین ویدئوها: