تیراندازی در مقابل پنتاگون؛ یک مامور پلیس آمریکا کشته شد
۱۳ مرداد ۱۴۰۰
مستند در قلب مدال طلا
۱۳ مرداد ۱۴۰۰
تیراندازی در مقابل پنتاگون؛ یک مامور پلیس آمریکا کشته شد
۱۳ مرداد ۱۴۰۰
مستند در قلب مدال طلا
۱۳ مرداد ۱۴۰۰

به بهانه مشکل روحی روانی ستاره ژیمناستیک آمریکا

نگاهی به بزرگ ترین رسوایی جنسی ورزش آمریکا

سیمون بایلز ، ستاره ۲۴ ساله تیم ژیمناستیک آمریکا و برنده ۴ مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو که انتظارات زیادی از او می رفت تا با کسب شش مدال طلا در المپیک توکیو به پرافتخارترین ورزشکار زن المپیکی تبدیل شود ، در اقدامی غیرمنتظره به استناد آنچه که گفته است « نگرانی های مربوط به سلامت روان و عدم هماهنگی ذهن و بدن» ، از ادامه ی رقابت های تیمی برای کسب طلای المپیک توکیو انصراف داد.

حال این اتفاق شوکه کننده بار دیگر اذهان را به سمت پرونده بزرگ و جنجالی و همچنان مفتوح سواستفاده های جنسی در تیم ملی ژیمناسیتک و بصورت کلی ورزش ژیمناستیک آمریکا سوق داده است.

 

کدام پرونده؟

در سال ۲۰۱۸ ، گزارش تحقیقی روزنامه Indystar درباره ی یکی از قربانیان سواستفاده جنسی تیم ژیمناستیک آمریکا ، سرآغاز رونمایی از پشت پرده کثیف ورزش ژیمناستیک آمریکا شد.

تحقیقات نشان داد پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا به نام لری نصار ، در طول سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۶ ، بیش از ۲۵۰ دختر ژیمناست آمریکایی را مورد سواستفاده جنسی قرار داده است .

تنها ۱۵۶ دختر و زن ژیمناست در دادگاه نصار حاضر شدند و علیه او شهادت دادند . بسیاری از این قربانیان در سنین نوجوانی و زیر ۱۸ سال مورد تعرض واقع شده بودند.

بسیاری از چهره ی شاخص و مدال آور تیم ژیمناستیک آمریکا منجمله سیمون بایلز در این دادگاه به عنوان قربانی علیه نصار شهادت دادند.

دکتر نصار به ۱۷۵ سال زندان محکوم شد.

هم چنین جان گدرت ، مربی سابق ژیمناستیک زنان ایالات متحده در بازیهای المپک ریو ۲۰۱۶ که با اتهامات مشابه روبرو بود ، با خودکشی به کار خود پایان داد.

قربانیان گفته اند این ۲ نفر نقش پلیس خوب و پلیس بد را برای آن ها ایفا می کردند و در همکاری مشترک دختران ژیمناست را مورد سو استفاده قرار میداند

در این پرونده ، مجموعه ای از عوامل مدیریتی فدراسیون ژیمناسیتک آمریکا زیرسوال رفته اند . یکی از مهم ترین اتهامات این بود که چرا علی رغم وجود گزارش هایی از سوءرفتارهای جنسی نصار ، هیچ اقدامی جهت پیگیری و بررسی و جلوگیری از فعالیت وی صورت نگرفته بود.

در نتیجه این پرونده کمیته ملی المپیک تهدید کرد سازمان ژیمناستیک امریکا را منحل می‌کند و از این رو کل هیئت مدیره این فدراسیون به درخواست کمیته المپیک امریکا، استعفا دادند .

تحقیقات روزنامه ایندی استار نشان داد ، ابعاد این سواستفاده های جنسی فقط محدود به تیم ملی ژیمناستیک آمریکا نبوده و حداقل ۳۶۸ مورد سواستفاده دیگر در۲۰ سال اخیر در کل ورزش ژیمناستیک آمریکا توسط باشگاه داران و مربیان آمریکایی رخ داده است .

این پرونده هنوز در فضای رسانه ای آمریکا باز است و سایه این رسوایی بزرگ هم اکنون بر سر ورزش ژیمناستیک آمریکا و دختران و زنان فعال در این رشته حتی در رقابت های المپیک توکیو سنگینی می کند .

[ratings]

مطالب مرتبط