فرماندهی مرکزی ایالات متحده: ۹۰ درصد نیروها را از افغانستان خارج کردیم
۱۷ تیر ۱۴۰۰
هفته خونین در شیکاگوی آمریکا با ۱۷ کشته و ۹۹ زخمی
۱۷ تیر ۱۴۰۰
فرماندهی مرکزی ایالات متحده: ۹۰ درصد نیروها را از افغانستان خارج کردیم
۱۷ تیر ۱۴۰۰
هفته خونین در شیکاگوی آمریکا با ۱۷ کشته و ۹۹ زخمی
۱۷ تیر ۱۴۰۰

بایدن: حمله به کنگره، دموکراسیِ آمریکا را در معرض «بحران وجودی» قرار داده است

تاریخ انتشار گزارش: ۱۶ تیر ۱۴۰۰

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه تحقیقات جامع درباره حمله ۶  ماه پیش به ساختمان کنگره این کشور را خواستار شد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، بایدن در بیانیه‌ای نوشت: «حتی در زمان جنگ‌های داخلی [آمریکا] نیز شورشی‌ها به کنگره که سنگر دموکراسی ما است، حمله نکردند».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «این کار اعتراض نبود بلکه بی‌نظمی بود. این کار بحرانی وجودی و آزمونی برای توان بقای دموکراسی ما بود و یک یادآوری ناراحت کننده در این زمینه بود که درخصوص دموکراسی ما هیچ تضمینی وجود ندارد».

در این بیانیه از «افراد دارای حسن نیت و شجاعت» خواسته شده تا این شورش و خاستگاه‌های آن را بررسی کرده و از دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و افراد مستقل در کنگره می‌خواهد در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

دو هفته پیش، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد کمیته‌ای متشکل از قانون‌گذاران دموکرات، برای بررسی حمله به ساختمان کنگره تشکیل می‌شود.

پلوسی اعلام کرد این کمیته «درباره این حمله تحقیقاتی را انجام خواهد داد و گزارشی از حقایق و دلایل آن را تهیه می‌کرده و توضیه‌های برای جلوگیری از حملات متعاقب را در بر خواهد گرفت».

این کمیته تک حزبی در مجلس نمایندگان آمریکا پس از آن تشکیل می‌شود که شماری از قانون‌گذاران این حزب تلاش کردند کمیته‌ای به سبک تحقیقات انجام شده پس از حملات یازده سپتامبر را برای بررسی این حادثه تشکیل دهند اما سناتورهای جمهوری‌خواه مانع از تصویب لایحه مربوط به آن شدند.

سناتورهای جمهوری‌خواه در مخالفت با تشکیل این کمیته، تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره را کافی دانسته بودند.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا،  ترامپ تا پیش از شمارش آرای پستی از بایدن پیش افتاده بود. اما با شمارش آرای پستی که در برخی ایالت‌ها تا چند روز طول کشید، نتیجه انتخابات به نفع بایدن تغییر کرد.

ترامپ پس از شکست در انتخابات، ادعای تقلب گسترده توسط دموکرات‌ها را مطرح کرد و ده‌ها شکایت در ایالت‌های مختلف مطرح کرد که تقریباً همه آن‌ها بی‌نتیجه ماندند. در نهایت، هواداران ترامپ روز بررسی آرای الکترال در جلسه مشترک کنگره، به این ساختمان حمله کردند که در نتیجه آن شماری کشته و زخمی شدند.

 

به گزارشی از: خبرگزاری فارس