وال استریت ژورنال: بازبینی سیاست‌های تحریمی آمریکا رو به اتمام است
۱۷ تیر ۱۴۰۰
مقامات می گویند بایدن به استفاده از سلاح تحریم در ایالات متحده ادامه می دهد
۱۷ تیر ۱۴۰۰
وال استریت ژورنال: بازبینی سیاست‌های تحریمی آمریکا رو به اتمام است
۱۷ تیر ۱۴۰۰
مقامات می گویند بایدن به استفاده از سلاح تحریم در ایالات متحده ادامه می دهد
۱۷ تیر ۱۴۰۰

رابرت مالی: در مذاکرات مربوط به آزادی زندانیان آمریکایی در ایران جدا از مذاکرات بر سر برجام دنبال می‌شود اما نمی‌توانم بگویم هیچ ارتباطی به هم ندارند

تاریخ انتشار گزارش: ۱۶ تیر ۱۴۰۰

ابرت مالی نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با بخش فارسی شبکه صدای آمریکا تصریح کرد که تلاش‌ها برای بازگرداندن آن دسته از شهروندان آمریکایی که در ایران در بازداشت هستند در جریان است و به موازات مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌شود.

وی در ادامه گفت که معتقد است، آن‌ها به خانه می‌آیند هرچند نمی‌تواند تاریخ دقیقی اعلام کند.

رابرت مالی در پاسخ به این که جزئیات آزادی این زندانیان به چه صورت دنبال می‌شود و آیا ممکن است شماری مانند باقر و سیامک نمازی که از زمان دولت باراک اوباما در ایران هستند باز پشت سر بمانند یا جداگانه آزاد شوند؟ گفت همه زندانی ها باید آزاد شوند. اعلامی که کرده‌ایم این است که همه آن‌ها باید به خانه بازگردند. ما نمی‌خواهیم فقط بخشی از یک توافق را داشته باشیم و نمی‌خواهیم هیچ‌کسی را پشت سر باقی بگذاریم.

نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران درباره اینکه در گذشته تعدادی از زندانیان آمریکایی در ایران آزاد شدند، اظهار داشت: دیدگاه خانواده نمازی را درک می‌کنیم که مرتب با آن‌ها در تماس هستم و درک می‌کنم چه می‌گویند و چه تجربه‌ای از گذشته دارند. پس صحبت از یکی یا دو تا نیست و صحبت همه در میان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات درخصوص آزادی زندانی‌ها به شکلی به مذاکرات هسته‌ای با ایران ارتباط دارد، یا نه؟ توضیح داد: این رایزنی ها بخشی از مذاکرات بر سر برجام نیست و مجزا از آن دنبال می‌شود. من نمی‌توانم بگویم این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند چرا که به لحاظ هم‌زمانی و کسانی که به نیابت دو طرف حرف می‌زنند، به طور قطع بخشی است که روی دیگری سایه می اندازد. اما ما بحث دستگیرشدگان را مجزا دنبال می کنیم و اگر بزرگترین بخش نباشد، بخش بسیار بزرگی است که همه را به خانه بازگردانیم.

مالی افزود: وارد جزئیات این که در کجای مذاکرات هستیم، نمی‌شوم. همان طور که به خانواده‌ها گفته‌ام، سعی می‌کنم در حد ممکن صادق و صریح باشم. ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم ولی هنوز به پایان نرسیده‌ایم. کار راحتی نیست چرا که همان‌طور که گفتم ایران درخواست‌های زیادی دارد کند. راحت نیست اما پیشرفت‌ کرده‌ایم. من اطمینان دارم که آنها به خانه می‌آیند. نمی‌توانم تاریخ دقیقی بدهم.

این مقام آمریکایی همچنین بیان کرد: با توجه به آن‌چه در ایران روی می‌دهد و انتقال قدرت در این کشور می‌توانم بگویم که همه چیز در حالت فعلی به حال سکون درآمده از جمله مذاکرات هسته‌ای و دلیل این که من توانستم در این جلسه شرکت کنم، این بود که علی‌القاعده قرار بود راهی وین بشوم ولی در حالی حاضر مذاکرات دچار وقفه شده و در نتیجه این‌جا هستم و خوشحالم که توانستم این‌جا حاضر شوم. بدون ورود به جزئیات، می‌توانم بگویم در دورهای قبلی مذاکرات [مربوط به زندانیان] پیشرفت داشته‌ایم.

 

به گزارشی از: خبرگزاری انتخاب