دولت بایدن در تعیین اولویت‌های سیاست خارجی شکست خورده است
۱۶ تیر ۱۴۰۰
وال استریت ژورنال: بازبینی سیاست‌های تحریمی آمریکا رو به اتمام است
۱۶ تیر ۱۴۰۰
دولت بایدن در تعیین اولویت‌های سیاست خارجی شکست خورده است
۱۶ تیر ۱۴۰۰
وال استریت ژورنال: بازبینی سیاست‌های تحریمی آمریکا رو به اتمام است
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تشدید تنش ایالات‌متحده و روسیه در عصر بایدن

تاریخ انتشار گزارش: ۶ آپریل ۲۰۲۱

نشریه آمریکایی «فارن افرز» در تحلیلی به قلم «جیمز گلدجیر» در مورد روابط ایالات‌متحده و روسیه می‌نویسد: «تصور این‌که روابط ایالات‌متحده و روسیه از شرایط موجود بدتر شود؛ دشوار است؛ اما متأسفانه غیرممکن است که به این زودی‌ها روابط بین دو کشور بهبود پیدا کند»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، در دو دهه گذشته منافع کشورش را به‌گونه‌ای تعریف کرده است که با منافع ایالات‌متحده و متحدان اروپایی آن همخوانی ندارد. ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی بر این باور هستند که دموکراسی، حاکمیت قانون و تأمین امنیت برای کشورهای اروپای شرقی باعث تقویت ثبات آن‌ها می‌باشد. در همین حال ولادیمیر پوتین، گسترش دموکراسی را تهدیدی برای رژیم خود می‌داند و معتقد است که داشتن همسایگان آسیب‌پذیر امنیت روسیه را افزایش می‌دهد.
  • هرگونه بهبود مداوم روابط بین ایالات‌متحده و روسیه فراتر از پیشرفت در کنترل تسلیحات (مانند تمدید اخیر پیمان جدید استارت) به یکی از دو امتیاز نیاز دارد: یا ایالات‌متحده، حمایت بنیادی خود از دموکراسی را کاهش می‌دهد و به‌طور رسمی حوزه نفوذ روسیه در اتحاد جماهیر شوروی سابق را به رسمیت می‌شناسد یا رئیس‌جمهور روسیه تصمیم می‌گیرد که منافع وی با دموکراسی بیشتر در منطقه یا داشتن همسایگان کاملاً مستقل تهدید نشود. درحالی‌که در آینده نزدیک هیچ‌یک از آن‌ها تحقق نخواهد یافت.
  • انتخاب جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، که حمایت از دموکراسی در داخل و خارج از کشور را به‌عنوان محور ریاست جمهوری خود قرار داده است، نشانگر این است که ایالات‌متحده دست‌کم تا چهار سال آینده از پیروزی در ارزش‌های سنتی دموکراتیک در اروپا دست نخواهد کشید. در همین حال تا زمانی که پوتین در قدرت باقی بماند، سیاست مسکو همچنان با ترس از دموکراسی و حاکمیت کامل همسایگان روسیه همراه خواهد بود. هک سولار ویندز، مداخله در انتخابات آمریکا، مداخله مسکو در اوکراین و بازداشت الکسی ناوالنی رهبر مخالف روسیه تنها برخی از مواردی است که مانع هرگونه بازگشت به روابط مثبت ایالات‌متحده و روسیه خواهد شد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «روابط بهتر با کشور دیگر هرگز به‌خودی‌خود هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای ارتقا منافع ملی می‌باشد. در حال حاضر ایالات‌متحده و روسیه روابط خود را بسیار متفاوت تعریف می‌کنند. فراتر از بررسی توافق‌نامه‌های جدید کنترل تسلیحات برای محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک، دستور کار دوجانبه روابط ایالات‌متحده و روسیه برای آینده قابل پیش‌بینی بسیار ضعیف باقی خواهد ماند.»