اگر دولت بایدن، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، ایالت‌ها چگونه واکنش نشان می‌دهند
۱۶ تیر ۱۴۰۰
دولت بایدن در تعیین اولویت‌های سیاست خارجی شکست خورده است
۱۶ تیر ۱۴۰۰
اگر دولت بایدن، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، ایالت‌ها چگونه واکنش نشان می‌دهند
۱۶ تیر ۱۴۰۰
دولت بایدن در تعیین اولویت‌های سیاست خارجی شکست خورده است
۱۶ تیر ۱۴۰۰

چرا دولت بایدن نباید در بازگشت به توافق هسته‌ای تعجیل کند

تاریخ انتشار گزارش: ۰۴ ژوئن ۲۰۲۱

اندیشکده «انستیتو امریکن اینترپرایز» در تحلیلی به قلم «دانیل پلتکا» می‌نویسد: «دولت بایدن اکنون در تلاش است تا قبل از روی کار آمدن دولت اصول‌گرای رادیکال در ایران، زمینه احیای برجام را فراهم سازد؛ اما درواقع دولت بایدن باید این واقعیت را در نظر بگیرد که کاهش سرعت بازگشت به برجام برای فهم بهتر شرایط ایران پسا انتخابات اجتناب‌ناپذیر است.»

 

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • بر اساس کتاب جدید «دیوید آلبرایت» در مورد آرشیو هسته‌ای به سرقت رفته ایران توسط اسرائیل، پیگیری خطرناک سلاح هسته‌ای توسط ایران شامل بیش از ۵۵ هزار اسناد و مدارک است که به سه پرونده سیاه، سبز و قرمز تقسیم‌بندی شده است پرونده اسناد سیاه مربوط به اسناد فنی و مدیریت پروژه آماد (برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۰۳ م بود)، پرونده سبز که حدوداً بیش از ده مورد بودند، اسنادی مرتبط با زیرساخت‌های آماد و پرونده اسناد قرمز که کمترین میزان را داشت، حاوی اسنادی بودند که فریب‌کاری‌های ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را توصیف می‌کرد.

بر اساس گزارش آرشیو هسته‌ای، ایران تا سال ۲۰۰۳ م برنامه فعال تسلیحات اتمی داشت؛ اما بر اساس گزارش سیا، تصمیم گرفت که آن را مجدداً فعال نکند و به‌جای آن بر روی اجزای تشکیل‌دهنده سلاح اتمی کار کند. بر اساس طرح آماد در سال ۲۰۰۳ م، آن‌ها بمب اتمی را طراحی کردند که به‌اندازه قطر لاستیک اتومبیل بود. این به‌اندازه کافی کوچک طراحی‌شده بود تا بتواند بر روی موشک‌های بالستیک جای بگیرد. علاوه بر

  • این، ایران تقریباً دوازده سایت مرتبط با برنامه تسلیحات اتمی داشت که تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سه مورد آن بازدید کرده است. طراحی سلاح‌های هسته‌ای ایران بومی و از الگوی چینی یا اروپایی کپی نشده نبود و ترسناک‌تر این‌که ایران توانایی بارگیری سلاح هسته‌ای خود را بر روی یک موشک بالستیک میان برد دارد که می‌تواند اسرائیل و جنوب اروپا را موردحمله قرار دهد.
  • احتمالاً دولت اسرائیل اسناد اصلی را نیز با دولت بایدن و جامعه اطلاعاتی آمریکا در میان گذاشته است. بااین‌حال اگر این اتفاق رخ‌داده باشد، تأثیر قابل‌توجهی بر مذاکرات وین مربوط به ورود مجدد به برجام نداشته است. باید به یاد داشته باشید که نگرانی‌های اصلی در مورد برجام شامل این است که به ایران اجازه می‌دهد سانترفیوژهای هسته‌ای خود را حفظ و هیچ محدودیتی را در حوزه تحقیقات هسته‌ای نپذیرد. یکی از نواقص مهم برجام، بند غروب آفتاب است که به ایران اجازه می‌دهد در سال ۲۰۲۵، روی سانترفیوژهای پیشرفته‌تر کار کند و همچنین محدودیت‌های غنی‌سازی تا سال ۲۰۳۰ منقضی می‌شود. درمجموع، دولت بایدن به دنبال بازگشت به برجام است؛ انگار که هرگز اطلاعات بایگانی هسته‌ای اتفاق نیفتاده است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجازه دسترسی به تمام سایت‌های فاش شده در بایگانی هسته‌ای ازجمله بسیاری از سایت‌هایی که هرگز بازدید نکرده است، داده شود و همچنین این سازمان باید اجازه مصاحبه با دانشمندان معروف برای کار در این سایت‌ها را داشته باشد. قبل از لغو تحریم‌ها و دستیابی به میلیاردها دلار پول نقد، باید مسئله وسایل نقلیه تحویل (وسیله انتقال تسلیحات اتمی) مورد رسیدگی قرار گیرد.»