گام بعدی در مذاکرات هسته‌ای چه خواهد بود؟
۱۶ تیر ۱۴۰۰
هدف واقعی ایران در مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده چیست
۱۶ تیر ۱۴۰۰
گام بعدی در مذاکرات هسته‌ای چه خواهد بود؟
۱۶ تیر ۱۴۰۰
هدف واقعی ایران در مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده چیست
۱۶ تیر ۱۴۰۰

پیامدهای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای

تاریخ انتشار گزارش: ۱۹ می ۲۰۲۱

اندیشکده صهیونیستی «موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم» در تحلیلی به قلم «افرایم اینبار و اران لرمان» می‌نویسد: «دولت بایدن به دنبال دستیابی به توافق‌نامه بهتر و طولانی‌تر با ایران با تمرکز بر بازرسی‌های مؤثرتر، مقابله با شرارت‌های منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک می‌باشد؛ اما اگر خواسته‌های ایران مبنی بر رفع کامل تحریم‌ها توسط ایالات‌متحده برآورده است؛ این اقدامی غیرعقلانی است زیرا چنین امتیازی، اهرم قدرت و نفوذ ایالات‌متحده را در مقابل ایران تضعیف می‌کند.»

 

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • اگر واشنگتن با ایران در مورد بازگشت به برجام موافقت کند، اسرائیل در موقعیت دشواری قرار خواهد گرفت. لغو تحریم‌ها علیه ایران ضمن بهبود اقتصاد این کشور، موقعیت و جایگاه تهران در خاورمیانه را به‌طور قابل‌توجهی تقویت و رفتار تهاجمی این کشور را در سرتاسر منطقه تشدید خواهد نمود.

بازگشت ایالات‌متحده به برجام برخلاف نگرانی‌های اسرائیل در مورد موضوعی که برای امنیت آن حیاتی است، سایه تاریکی بر وضعیت اسرائیل به‌عنوان متحد اصلی ایالات‌متحده در خاورمیانه خواهد انداخت. در این شرایط، تعامل و همکاری اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و عربستان سعودی علیه ایران ممکن

  • است تشدید شود. از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که اعراب خلیج‌فارس وقتی شاهد عقب‌نشینی آمریکا از منطقه باشد، به سمت همکاری با ایران قدم بردارند.

 

نویسنده در بخش دیگر یادداشت معتقد است که اسرائیل برای مقابله با شرایطی که در آن موقعیت منطقه‌ای تضعیف‌شده؛ باید به اقدامات زیر متوسل شود:

  • اسرائیل باید موضع دیپلماتیک و امنیتی خود را به‌صورت واضح بیان کند و بر این تصریح کند که بازگشت به برجام تهدیدی برای اسرائیل نیست؛ بلکه باعث کوتاه‌تر شدن زمان دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد که تهدید بزرگی برای ترکیه، عربستان سعودی و مصر و همچنین برای کل جهان خواهد بود.
  • موضع قاطع اسرائیل با حمایت از اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران که تهدیدی برای اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سرتاسر خاورمیانه است، توافق‌نامه ابراهیم را تقویت و از نزدیک شدن عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به ایران جلوگیری می‌نماید.
  • تل‌آویو باید برای تشدید تنش با واشنگتن آماده شود و با تلاش‌های دیپلماتیک در کنگره در جامعه یهودیان و با گروه‌های دوستانه در ایالات‌متحده سعی کند جلوی هرگونه تنش را بگیرد. موضع اسرائیل در برابر توافق هسته‌ای هنوز هم می‌تواند موردتوجه ایالات‌متحده قرار گیرد. بسیار مهم است که این پیام‌ها توسط افراد ارشد حرفه‌ای و بدون پیام سیاسی اسرائیلی یا آمریکایی منتقل شود.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «حتی اگر با دولت بایدن اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، اسرائیل باید از ایجاد شکاف میان ایالات‌متحده و اسرائیل جلوگیری نماید. اسرائیل باید آماده دفاع از خود در برابر حملات موشکی ایران از لبنان، سوریه، عراق و یمن باشد. ایران می‌خواهد اسرائیل را از طریق پایگاه‌های موشکی محاصره کند و به‌احتمال اردن هدف توسعه‌طلبی ایران خواهد بود؛ بنابراین تل‌آویو باید برای کمک به حفظ ثبات اردن باید هر آنچه در توان دارد را انجام دهد.»