بازتاب مسئله بحران فرسودگی زیرساخت های آمریکا در کاریکاتورهای منتشر شده در رسانه های آمریکا
۶ تیر ۱۴۰۰
افشای دستور ترامپ برای سرکوب اعتراضات آمریکا؛ جمجمه‌هایشان را خُرد کنید
۶ تیر ۱۴۰۰
بازتاب مسئله بحران فرسودگی زیرساخت های آمریکا در کاریکاتورهای منتشر شده در رسانه های آمریکا
۶ تیر ۱۴۰۰
افشای دستور ترامپ برای سرکوب اعتراضات آمریکا؛ جمجمه‌هایشان را خُرد کنید
۶ تیر ۱۴۰۰

نقشه ناآرامی ها و اعتراضات شهری در آمریکا (۲۰۰۰ الی ۲۰۲۰)

تاریخ انتشار گزارش: ۶ ژوئن ۲۰۲۰

توجه: بنا به ماهیت گسترده بودن اعتراضات قتل جرج فلوید، ما تنها ۳۲ ناحیه شهری در آمریکا با جمعیت ۱.۵ میلیون نفر و یا بیشتر را مورد ارزیابی قرار داده ایم.

اعتراضات ویژگی ذاتی و معمول یک جامعه دموکراتیک می باشد، اما این امکان وجود دارد که ناگهان یک تظاهرات غیر خشونت آمیز به یک شورش شهری تبدیل شود. حتی اعتراضاتی که کاملا مسالمت آمیز هستند ممکن است به دستگیری، خشونت، درگیری های شدید پلیس و آسیب به اموال و …… منتهی شود.

نقشه های متحرک ما نمایی از حداقل دو دهه ناآرامی های شهری در ایالات متحده را با استفاده از لیست هایی که در Wikipedia منتشر شده به نمایش می گذارد.

نمونه های ناآرامی های شهری نهایتا در چرخه های خبری گم می شوند و ما به ندرت این شانس را داریم تا تصویر بزرگ تر و شفاف تری را مورد بررسی قرار داده و یا ببینیم که این ناآرامی ها در یک الگوی بزرگ کشوری در کجا قرار می گیرند.

در این نقشه می توانیم ببینیم بعضی شهرهای مشخص مانند سنت لوئیس و اوکلاهما به طور نامتوازنی بیشتر از بقیه توسط ناآرامی های شهری مورد تاثیر قرار گرفته اند. به علاوه، دانشگاه ها به دلایل کاملا متفاوت،  کانون اغتشاشات بوده اند.

با نگاهی به دو دهه، نمونه هایی از آشوب های شهری در ایالات متحده را در چهار مقوله دسته بندی کرده ایم:

  1. نابرابری های اقتصادی و اجتماعی
  2. نآرامی های ورزشی و رویدادهای مرتبط
  3. ناآرامی های شهری سیاسی
  4. واکنش به اقدامات پلیس

اجازه بدهید به یک مثال مهم در هر زمینه نگاهی بیندازیم تا دید وسیع تری پیدا کنیم.

 

مثال هایی از ناآرامی های شهری بر اساس طبقه بندی

  1. نا برابری اقتصادی و اجتماعی

یکی از مهم ترین مثال ها در این زمینه جنبش “وال استریت را اشغال کن” می باشد. این اعتراضات در سپتامبر ۲۰۱۱ در محله منهتن آغاز شد و به زودی به اکثر شهرها در سراسر جهان کشید شد.

در سال ۲۰۱۶، اعتراضات مربوط به خط لوله پروژه Dakota Access  پس از آنکه معترضان با سربازان مسلح و پلیس مجهز به تجهیزات ضد شورش و تجهیزات نظامی روبرو شدند به سرخط اخبار در سراسر جهان تبدیل شد.  تا سال بعد که مقاومت شکسته شد و چادرها جمع آوری شدند، صدها تن از مردم دستگیر شدند.

۲.اغتشاشات ورزشی و رویدادهای مرتبط

بخش اعظمی از اتفاقاتی که در روی نقشه مشاهده می کنید بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰  و به رویدادهای ورزشی مرتبط می شود. از مهم ترین این اتفاقات می توان به رقابت های قهرمانی L.A. Laker در سال ۲۰۰۰ و اغتشاشات دانشگاه مریلند در سال ۲۰۰۴ که در آن جشن های پیروزی به ایجاد حریق و خسارت به اموال منتهی شد، اشاره نمود.

یک مثال جدیدتر به اولین پیروزی تیم Philadelphia Eagle در رقابت های قهرمانی Super Bowl درسال ۲۰۱۸ مربوط شده که در آن جشن های قهرمانی از کنترل خارج شد.

۳. ناآرامی های سیاسی

تقسیم بندی های سیاسی سالهاست که در آمریکا در حال افزایش است، اما این تفاوت ها بیشتر در ناآرامی ها و درگیری ها و آشوب های شهری در سال ۲۰۱۶ خود را نشان داد. به عنوان مثال، با انتخاب دونالد ترامپ تظاهرات در بسیاری شهرها شدت گرفت و اغتشاشات در پورتلند در ایالت اورگان و اوکلند در کالیفرنیا بالا گرفت.

البته واقعه Bundy standoff – یک درگیری مسلحانه بین هواخواهان دامدار و مزرعه دار، کلوین باندی و نیروهای اجرای قانون بر سر “حق ماهانه استفاده از چرای مراتع” – نشان داد تمامی این ناآرامی ها الزاما در شهرهای آمریکا اتفاق نمی افتد.

۴. واکنش به اقدامات پلیس

بعضی از بزرگ ترین اعتراضات و درگیری های چندین سال اخیر در واکنش به افرادی بوده که توسط پلیس کشته شده اند.

در واقع، بیشی از نیمی از نقاط روی نقشه ما پاسخ مستقیم به وقایعی است که در آن یک شخص – معمولا یک مرد سیاه – در دستان یک مامور اجرای قانون جان خود را از دست داده است. درسال های پیشین، ناآرامی های بیان شده، معمولا به شهرهایی محدود می شد که قتل در آنجا رخ داده بود، اما تظاهرات هم اکنون به طور فزاینده ای به تمامی شهرهای سراسر کشور سرایت می کند.

 

مرگ جرج فلوید

–مرد سیاه پوستی که در جریان رویارویی با اجرای قانون کشته شد یک اثر موجی ایجاد کرده و بذر بسیاری از اعتراضات در شهرهای ایالات متحده و حتی درسطح جهانی را آبیاری کرده است.

تاریخچه ناآرامی های مردمی این نکته را روشن می سازد که اعمال خشونت بیش از اندازه از سوی پلیس علیه شهروندان سیاه پوست چیز جدیدی نیست. داده ها نشان می دهند که مردان سیاه پوست با بالاترین خطر کشته شدن در برخورد با نیروهای پلیس تاکنون مواجه بوده اند.

تا هنگامی که این مشکلات سیستمی مورد بررسی و مداقه قرار بگیرند، ممکن است تاریخ به این گونه و این قدر دقیق تکرار نشود، اما قافیه باز هم تکرار خواهد شد.