تهدیدات حزب جمهوری‌خواه علیه دموکراسی از داعش بدتر است
۲۶ تیر ۱۴۰۰
میزان اعتماد آمریکایی ها به نهادهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و رسانه ای آمریکا
۲۶ تیر ۱۴۰۰
تهدیدات حزب جمهوری‌خواه علیه دموکراسی از داعش بدتر است
۲۶ تیر ۱۴۰۰
میزان اعتماد آمریکایی ها به نهادهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و رسانه ای آمریکا
۲۶ تیر ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰

احتمال حمله آمریکا به ایران در روزهای پایانی عمر دولت ترامپ

نشریه نیویورکر در مقاله مفصلی به شرح جزئیاتی از تنش میان دونالد ترامپ و ژنرال مارک میلی، رئیس وقت ستاد مشترک ایالات متحده، در روزهای پایانی دولت پیشین آمریکا پرداخته است.

به نوشته نیویرکر، آخرین باری که ژنرال مارک میلی با دونالد ترامپ صحبت کرد، سوم ژانویه ۲۰۲۱ بود. برنامه هسته‌ای ایران در کانون این جلسه که در یک بعدازظهر سرد زمستانی در کاخ سفید ترتیب یافته بود، قرار داشت.

در مقاله نشریه نیویرکر آمده است، ژنرال مارک میلی نگران آن بود که دونالد ترامپ، که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شکست خورده بود، از حمله نظامی به ایران به عنوان بخشی از کارزار خود برای لغو نتایج انتخابات و باقی‌ماندن در قدرت استفاده کند. وی همچنین نگران بود که حمله دونالد ترامپ به منافع ایران، به نبردی تمام عیار در منطقه منجر شود.

به نوشته نیویورکر، ژنرال مارک میلی پس از انتخابات سوم نوامبر که با شکست دونالد ترامپ همراه شد، به دستیارانش گفته بود که احتمال «دو سناریوی کابوس ‌وار» وجود دارد. سناریوی نخست، این بود که دونالد ترامپ بخواهد برای جلوگیری از انتقال مشروع و مسالمت‌ آمیز قدرت، از ارتش در خیابان ‌های شهرهای آمریکا استفاده کند. سناریوی دوم، ایجاد یک بحران خارجی بود که شامل ایران می‌شد، و هر چند در آن هنگام این موضوع علنی نبود، ولی به عقیده مارک میلی، آمریکا بیش از هر زمان دیگری به درگیری با ایران «بسیار نزدیک» شده بود.

نیویورکر به نقل از ژنرال مارک میلی می‌نویسد، در حالی که دونالد ترامپ ادعا می‌کرد انتخابات را دزدیده‌اند، او نگران بود که مبادا رئیس جمهوری و اطرافیانش برای ایجاد یک بحران خارجی و در پاسخ به تحریکات ایران در منطقه، به منافع آن کشور حمله کنند و آن حمله به جنگ بزرگی منجر شود. برای جلوگیری از چنین اقدامی، ژنرال مارک میلی از اواخر سال ۲۰۲۰ تماس‌های تلفنی صبحگاهی دائمی با کاخ سفید داشت، و در گفت‌و‌گو با مارک میدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید، و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، امیدوار بود تا روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ به آرامی سپری شود و‌ جو‌ بایدن در ماه ژانویه زمام امور را به دست بگیرد.

به نوشته نیویورکر، این ژنرال چهارستاره تنومند که در سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش ایالات متحده منصوب شد، در گفت‌وگو با کارمندانش، از این جلسات با عنوان «فرود هواپیما» در شرایطی که هر دو موتور از کار افتاده‌اند، تجهیزات فرود کار نمی‌کنند، و وضعیت اضطراری است، نام برد. به گفته مارک میلی «کار ما فرود آوردن ایمن هواپیما بر زمین و انتقال مسالمت‌آمیر قدرت در بیستم ژانویه است.»

نیویورکر در ادامه این مطلب به شرح جزئیاتی از شرایط سیاسی پرتنش آمریکا در این دوران، و اختلاف نظرهای دونالد ترامپ و ژنرال مارک میلی می‌پردازد که به مسائل داخلی‌ و خارجی، به ویژه در رابطه با ایران مرتبط بود. به گفته ژنرال مارک میلر، مشاورانی دونالد ترامپ را احاطه کرده بودند که خواستار اقدام در مورد ایران بودند، ضمن این که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل، نیز حامی اقدام بود. به گفته ژنرال مارک میلی، دونالد ترامپ خواستار حمله تمام عیار به ایران نبود، و احتمالا حمله موشکی به منافع این کشور، در پاسخ به تحریکات ایران را ترجیح می‌داد، با این حال حتی حمله محدود به این کشور نیز ممکن بود به نبردی غیرقابل کنترل تبدیل شود.

بنا بر گزارش نیویورکر، در آخرین ملاقات آنها که در سوم‌ ژانویه پس از تعطیلات کریمس در کاخ سفید برگزار شد، مایک پمپئو، و رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی نیز حضور داشتند، مایک پمپئو و رابرت اوبریان به دونالد ترامپ گفتند در این مرحله کاری نمی توان کرد و ژنرال میلی بار دیگر با حمله نظامی به ایران، با این استدلال که هزینه‌ بالقوه سنگینی خواهد داشت، مخالفت کرد. دونالد ترامپ در نهایت، طرح حمله به ایران را کنار گذاشت و این موضوع از دستور کار خارج شد.

[ratings]

مطالب مرتبط