دستورالعمل دولت بایدن برای رفع تحریم‌های تروریستی مرتبط با ایران
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
مایکروسافت در مورد «رابطه بیل گیتس با یکی از کارکنان شرکت» تحقیق کرده است
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
دستورالعمل دولت بایدن برای رفع تحریم‌های تروریستی مرتبط با ایران
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
مایکروسافت در مورد «رابطه بیل گیتس با یکی از کارکنان شرکت» تحقیق کرده است
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

چگونه در جنگ سرد با ایران پیروز شویم

تاریخ انتشار گزارش: ۲۵ مارس ۲۰۲۱

نشریه آمریکایی «آتلانتیک» در تحلیلی به قلم « کریم سجادپور» یکی از اعضای ارشد بنیاد «کارنگی» برای صلح بین‌المللی، به بررسی جوانب مختلف روابط ایران و آمریکا و ماهیت رژیم جمهوری اسلامی پرداخته است. وی در این مقاله معتقد است که جمهوری اسلامی به آمریکا به عنوان یک دشمن نیاز دارد و ایالات‌متحده برای پیروزی در جنگ سرد با ایران، نیازمند یک استراتژی است.

اهم نکات و گزاره‌های اصلی این مقاله

  • اشتیاق دولت بایدن به بازگشت به این توافق، ممکن است «تعهد به جلوگیری از تحریکات منطقه‌ای ایران و سرکوب وحشیانه در داخل را محدود و به رژیم ایران این پیام را برساند که می‌تواند بدون مجازات و تنبیه به اقدامات خود ادامه دهد.»
  • سجادپور در مقاله‌اش به نقش رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و می‌گوید « (آیت‌الله) خامنه‌ای ۸۱ ساله، از زمان به ارث بردن قدرت از (آیت‌الله) روح‌الله خمینی، ایران را ترک نکرده و قدرتمندترین نهاد ایران یعنی سپاه پاسداران به او کمک کرده است تا رقبای بالقوه خود، از جمله روسای جمهور ایران را تحقیر و مخالفانش را خرد کند». آیت‌الله خامنه‌ای، ضدآمریکایی بودن خود را در مضامین انقلابی عدالت و مبارزه با امپریالیسم توجیه می‌کند اما در واقع او با حفظ یک دشمن خارجی منافع شخصی خود را تأمین می‌کند».
  • تا زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر ایران باقی بماند؛ در بهترین حالت، ایالات‌متحده می‌تواند انتظار سازش تاکتیکی از دولت وقت داشته باشد نه تغییر اساسی و بنیادین در سیاست‌های داخلی و خارجی.
  • نویسنده معتقد است که « آیت‌الله خامنه‌ای» مدت‌ها است بر این باور می‌باشد که اصلاح ایدئولوژیک جمهوری اسلامی باعث فروپاشی آن می‌شود؛ درست همان‌طور که پرسترویکا باعث نابودی اتحاد جماهیر شوروی شد. وی نتیجه می‌گیرد که حتی مرگ آیت‌الله خامنه‌ای، خلق‌وخوی کوتاه‌مدت ایران را تغییر نمی‌دهد زیرا رهبر بعدی احتمالاً یک رائول کاسترو ایرانی است؛ جانشینی که به خاطر تعهد خود به وضعیت موجود انتخاب‌شده است.
  • این رژیم مایل است به جای کنار گذاشتن ایدئولوژی خود، مردم را تحت سرکوب و مشکلات اقتصادی قرار دهد. انتظار نمی‌رود که منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، امنیت منطقه‌ای و حقوق شهروندی ایرانیان در یک مذاکره جامع موردبحث قرار گیرد، اما این سه حوزه را باید به عنوان مکمل و نه مغایر، به عنوان یک استراتژی واحد در نظر گرفت».

نویسنده در بخش پایانی مقاله اشاره به اینکه توافق اسرائیل و چندین کشور عربی از جمله امارات عربی متحده و بحرین، اهرمی علیه نفوذ مخرب تهران می‌باشد، اما قوی‌ترین دفاع در برابر تجاوزهای منطقه‌ای ایران، ساختن کشورهای منسجم عربی و هویت‌های ملی خواهد بود.