روایت جدید ایران: ایران عجله‌ای ندارد بلکه واشنگتن باید پیش‌قدم شود
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
چگونه بایدن می‌تواند بر فشار حداکثری ایران غلبه کند
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
روایت جدید ایران: ایران عجله‌ای ندارد بلکه واشنگتن باید پیش‌قدم شود
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
چگونه بایدن می‌تواند بر فشار حداکثری ایران غلبه کند
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

بایدن نمی‌تواند ساعت برجام را به عقب برگرداند

تاریخ انتشار گزارش: ۱ مارس ۲۰۲۱

اندیشکده آمریکایی «رند» در تحلیلی به یادداشت «رافائل کوهن»، راهبرد دولت بایدن در قبال ایران و بازگشت آمریکا به برجام را مورد بررسی قرار داده است. وی بر این عقیده است که احیای توافق هسته‌ای ایران به‌آسانی میسر نیست؛ زیرا این توافق در شرایط ژئوپلیتیکی منعقد شده که اکنون دیگر وجود ندارد. وی چندین دلیل برای این استدلال بر می‌شمارد:

  • این توافق؛ مسیر دستیابی و تحصیل ایران به بمت اتم را بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌بندد؛ اما اکنون بخشی از این زمان سپری‌شده و تداوم این توافق چندان عقلانی و مطلوب نیست. به‌خصوص که اکنون ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و تعهدات برجامی را نقض و زمان گریز هسته‌ای را کاهش داده است.
  • به دلیل تجربه دوران ترامپ و احتمال تمدید مجدد تحریم‌ها؛ بیشتر دولت‌ها و شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران خودداری می‌کنند و بنابراین با احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها؛ رشد اقتصادی ایران به قبل از آن بر نمی‌گردد و این هم باعث شده تا مقبولیت برجام در میان مردم ایران به شدت کاهش پیدا کند.
  • دولت بایدن نباید ائتلافی از بازیگران منطقه‌ای که پس از عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی صورت گرفته را نادیده بگیرد. در واقع این امر ممکن است به شکاف میان آمریکا و متحدانش و گام‌های مستقل آنان علیه برجام، بدون هماهنگی با واشنگتن منجر شود.
  • ایران و مهار برنامه اتمی آن دیگر جز اولویت‌های اصلی ایالات‌متحده آمریکا نمی‌باشد. دولت بایدن اکنون با چالش‌های داخلی کرونا و نژادپرستی، تغییرات آب و هوایی و مهار چین روبرو می‌باشد. کاهش نسبی جایگاه مسئله ایران در سیاست‌های آمریکا می‌تواند اثرات مخربی برای توافق هسته‌ای داشته باشد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت بر این عقیده است که این دیدگاه‌ها متعلق به جریانی در سیاست خارجی دولت آمریکا است که گمان می‌کنند فشارهای چندجانبه می‌توانند ایران را به پذیرش توافقی جدید وادار سازند. تعلّل آمریکا در بازگشت به برجام، از همین نگرش برمی‌خیزد.