بایدن باید به مهار، انجماد و عقب راندن برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
بایدن نمی‌تواند ساعت برجام را به عقب برگرداند
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
بایدن باید به مهار، انجماد و عقب راندن برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
بایدن نمی‌تواند ساعت برجام را به عقب برگرداند
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

روایت جدید ایران: ایران عجله‌ای ندارد بلکه واشنگتن باید پیش‌قدم شود

تاریخ انتشار گزارش: ۱۱ فوریه ۲۰۲۱

« عمر کارمی» در این مقاله معتقد است که هدف نهایی ایران از مذاکره با ایالات‌متحده لغو تمامی تحریم‌ها می‌باشد؛ بنابراین رژیم برای آگاهی نسبت به اینکه دولت بایدن قبل از اتخاذ تصمیم در مورد سیاست هسته‌ای چگونه رفتار می‌کند، سیاست صبر و انتظار را اتخاذ کرده و سعی می‌کند خود را به‌گونه‌ای تصویر بکشد که رژیم برای دستیابی به توافق با ایالات‌متحده عجله‌ای ندارد.

نویسنده در بخش زیر بر نکات و گزاره‌های زیر تأکید می‌کند:

  • اظهارات (آیت‌الله) علی خامنه‌ای رهبر ایران در ۷ فوریه ۲۰۲۱ با توضیح اینکه بازگشت آمریکا به « کاغذ» برجام کافی نیست اثبات این مسئله است که ایران مجدداً خواهان فروش نفت، دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده در خارج از کشور و ارتباط با سیستم بانکی بین‌المللی می‌باشد.
  • کمپین « ما عجله نداریم» رژیم ایران بر این تأکید دارد که تهران از تجربه برجام درس گرفته است؛ بنابراین با توجه به فرایند زمان‌بر لغو تحریم‌ها و عدم تأثیرات فوری و قابل‌تشخیص، احتمالاً به هر مکانیسم پیچیده‌ای که غرب برای اصلاح نقشه تحریم‌ها به موازات بازگشت ایران به تعهدات برجامی پیشنهاد می‌دهد از سوی مقامات رژیم ایران با دیده تردید نگریسته شود.
  • از دیدگاه رهبر ایران، بهترین گزینه، نمایش بی‌تفاوتی نسبت به سیاست‌های آمریکا و تعیین آستانه و کسب امتیازات بیشتر برای عضویت مجدد به توافق هسته‌ای است. ایران اکنون توپ را به زمین واشنگتن انداخته و از این طریق از ریسک آسیب رساندن به موقعیت مذاکره آینده خود در لغو تحریم‌ها دور بماند.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است که اگر ایران، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند می‌تواند توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای، تحقیق در مورد فعالیت‌های پنهانی و رفع بسیاری از نگرانی‌های مطرح‌شده ازجمله گزارش‌های اخیر مواد رادیواکتیو در سایت‌هایی اعلام نشده مختل سازد؛ اما چنین اقدامی ضمن خسارت گسترده به رژیم و تحریک کشورهای غربی، روابط آن‌ها را با چین و روسیه تیره سازد.