آمریکا باید در مورد ایران روبه‌جلو حرکت کند
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
کرونا در آمریکا به روایت تصاویر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
آمریکا باید در مورد ایران روبه‌جلو حرکت کند
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
کرونا در آمریکا به روایت تصاویر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

توافق هسته‌ای جدید با ایران به چه چیزی نیاز دارد؟

تاریخ انتشار گزارش: ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱

نویسنده در این مقاله معتقد است که توافق هسته‌ای ایران حامیان و مخالفان زیادی در داخل آمریکا دارد اما تنها موضوعی که همه بر آن اتفاق‌نظر دارند این است که شرکای منطقه‌ای واشنگتن (اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس) کاملاً نسبت به این توافق احساس انزجار می‌کنند و دلیل اصلی آن هم «توانایی غنی‌سازی» ایران می‌باشد.

 

نویسنده در این مقاله بر نکات و گزاره‌های زیر تأکید کرده است:

بسیاری از اعضای دولت اوباما در حوزه خاورمیانه و به طور خاص مسئله هسته‌ای ایران، در دولت بایدن حضور دارند. ممکن است به‌زودی ایده‌هایی در مورد تمدید گفتگو و فرایندها و شاید تغییراتی در قالب قبلی ارائه شود. همچنین دولت بایدن می‌تواند رویکرد وسیع‌تری را مورد آزمون و ایران را احتمالاً موازی با مذاکرات هسته‌ای برای برقراری گفتگوی امنیت منطقه‌ای تحت‌فشار قرار دهد.

  • این منطقه تنها منطقه‌ای در جهان است که از یک فرآیند چندجانبه گرایی فراگیر برای پشتیبانی از ثبات برخوردار نیست و با توجه به مشکلات بومی و سیالیت مرز، به شدت به آن نیاز دارد.
  • بااین‌حال هیچ‌یک از این ایده‌ها بدون همکاری و اعتماد عمیق بین آمریکا و شرکای منطقه‌ای امکان‌پذیر نیست. دلیل اصلی که اجلاس کمپ دیوید و ریاض در دوران اوباما موردتوجه قرار نگرفت این بود که کشورهای عربی و اسرائیل نسبت به تعهد آمریکا در تضمین امنیتشان بی‌اعتماد بودند.
  • اعتمادسازی مطمئناً زمان‌بر است و شاید دیپلماسی شخصی و سطح بالا بتواند برای رفع طیف تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف ایران اقدامات جدیدی را در زمینه همکاری‌های امنیتی ایجاد کند. برای محدودسازی سوءتفاهم‌ها و تنش‌ها، انجمن‌هایی را برای مشاوره سیاسی منظم‌تر ایجاد کنید. حمله ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، اعتماد ریاض به واشنگتن را به عنوان شریک امنیتی قابل‌اعتماد از بین برد.
  • تیم سیاست خارجی بایدن و رهبران کشورهای عربی خلیج‌فارس برای مشورت در مقابله با چالش‌های ایران فرصت زیادی دارند و احتمالاً در این دیدارها در مورد حملات ایران به تأسیسات نفتی عربستان و چگونگی جلوگیری از چنین حملاتی مطرح خواهد شد.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر ضرورت برنامه عملیات نظامی آمریکا برای مقابله با توسعه‌طلبی متعارف ایران تأکید می‌کند. این همان چیزی است که سنتکام آن را «اوپلان» می‌نامد که برای محافظت مؤثر دارایی‌های حیاتی عربستان، امارات، بحرین در مقابل حملات موشکی و پهپادی ایران طراحی‌شده است. درست است که این برنامه‌ها بدون توجه به آنچه در جبهه هسته‌ای اتفاق می‌افتد، مورد نیاز است، اما فرمول‌بندی آن‌ها اطمینان خاطر لازم را برای شرکای منطقه‌ای فراهم می‌کند که می‌توانند واشنگتن را در مذاکرات هسته‌ای بیشتر آزاد کند.