ساختار نظام سیاسی در ایالات متحده آمریکا چگونه است؟
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
چرا مسیر جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ایران هموار نیست؟
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساختار نظام سیاسی در ایالات متحده آمریکا چگونه است؟
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
چرا مسیر جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ایران هموار نیست؟
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

توصیه‌ای به ایران در آستانه آغاز به کار یک دولت جدید در آمریکا

تاریخ انتشار گزارش: ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱

بارابارا اسلاوین در مقام یک پژوهشگر ارشد در مسائل ایران سعی می‌کند در این گزارش، در اتخاذ رویکرد جدید ایران در قبال دولت بایدن، توصیه‌هایی به ایران ارائه کند. نویسنده در ابتدای گزارش این تحلیل را مطرح کرده که رویکرد بایدن کاملاً متفاوت با دولت ترامپ است و ایران در این شرایط نه‌تنها باید به پایبندی به تعهدات برجامی بازگردد بلکه از این فرصت برای تقویت روابط خود با همسایگان و جهان بهره ببرد.

 

وی در این گزارش بر نکات و گزاره‌های زیر تأکید می‌کند:

  • نخستین اقدام ایران باید بازگشت به تعهدات برجامی ‌باشد که در سال ۲۰۱۹ نقض شده است و این اقدام باید با تسهیل تحریم‌ها توسط ایالات‌متحده آمریکا همراه شود.
  • ایران باید این پیام را به دولت بایدن ارسال کند که با اصل مذاکرات بعدی برای رسیدگی به نواقص برجام از جمله بندهای غروب آفتاب در مورد بازه زمانی محدودیت‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای موافق است.
  • یک روند موازی گفتگو منطقه‌ای و تنش‌زدایی امری ضروری است. گروه ۱+۵ برای مذاکره بر سر هر گونه تفاهم جدید هسته‌ای با ایران گروه مناسبی هستند، اما در رابطه با مذاکرات منطقه‌ای لازم است شرکای عرب خلیج‌فارس و به طور غیرمستقیم اسرائیل و ترکیه نیز در گفت‌وگوها حضور داشته باشند.
  • یکی از بزرگ‌ترین ناامیدی‌های ایران از برجام که لزوماً با لغو تحریم‌ها از بین نمی‌رود، عدم تمایل شرکت‌های بزرگ چندملیتی برای سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل عدم شفافیت و مسئله مالکیت شرکت‌های خصوصی است. در اینجا، دولت ایران می‌تواند با تصویب نهایی قانونی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف)، نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصادی خود را رفع کند.

نویسنده در پایان این گزارش بر این عقیده است پایان دوران ترامپ و آغاز دوران بایدن یکی از بهترین فرصت ایران و همسایگان آن برای کاهش درگیری‌ها و تنش است و برای تبدیل چنین چشم‌اندازی به واقعیت، همه طرف‌ها باید اراده سیاسی قابل توجهی نشان دهند