چرا بایدن نباید تلاش کند ایران را از بازدارندگی متعارف محروم کند
۲۵ اسفند ۱۳۹۹
توافق ایران شکننده است – آنچه که دولت بایدن می‌تواند انجام دهد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹
چرا بایدن نباید تلاش کند ایران را از بازدارندگی متعارف محروم کند
۲۵ اسفند ۱۳۹۹
توافق ایران شکننده است – آنچه که دولت بایدن می‌تواند انجام دهد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹

چرا رئیس‌جمهور بایدن باید توافق‌های آبراهام را در آغوش بگیرد؟

آیا بایدن برای تعامل با ایران خیلی طولانی منتظر ماند؟

تاریخ انتشار گزارش: ۲۴ فوریه ۲۰۲۱

مایکل هرش در این مقاله معتقد است که به دلیل درگیری‌های حزبی در دولت و ترس از مخالفت تندروها در کپیتول هیل، تیم بایدن در ارائه کمک‌های بشردوستانه به ایران برای جلب رضایت این کشور برای بازگشت به برجام مردد می‌باشد. دولت بایدن باید در قالب حسن نیت برخی از تحریم‌ها را لغو و همچنین در کنار آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و ترغیب صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهای مالی برای کمک بشردوستانه به ایران می‌تواند زمینه بازگشت ایران به تعهدات برجامی را فراهم سازد.

 

اهم نکات و گزاره‌های اصلی این مقاله:

  • عدم اقدام بشردوستانه از سوی دولت بایدن، این ادراک را در تهران ایجاد می‌کند که دولت بایدن می‌خواهد سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ را با لبخند ادامه دهد. اکنون مسئله از فوریت بالایی برخوردار است زیرا فقط چند ماه برای نجات توافق هسته‌ای باقی‌مانده است.
  • دولت بایدن اگر خواهان بازگشت ایران به میز مذاکره است باید به برخی از شرکت های خارجی برای همکاری در حوزه هسته‌ای غیرنظامی ایران معافیت صادر کند.
  • دولت بایدن از برداشتن قدم نخست در مذاکره با ایران هراس دارد زیرا به حمایت و پشتیبانی احزاب داخلی آمریکا برای حمایت از اولویت‌های اصلی یعنی مقابله با کووید ۱۹ و برنامه‌های آن نیاز دارد؛ بنابراین موانع فقط جمهوری‌خواهان نیستند بلکه در داخل دموکرات ها صداهایی مانند سناتور باب منندز، رئیس جدید کمیته روابط خارجی مخالف بازگشت آمریکا به برجام بدون بازگشت ایران به تعهدات برجامی است.
  • در مورد چگونگی اعطای امتیاز به ایران برای بازگشت به برجام شکاف داخلی وجود دارد: از یک سو رابرت مالی نماینده جدید آمریکا در مسائل ایران و جاناتان فینز معاون مشاور امنیت ملی خواستار ارائه مشوق‌های بیشتر برای بازگشت ایران به میز مذاکرات هستند در حالی که سالیوان و بلینکن خواستار رویکرد سخت‌گیرانه‌تر نسبت به ایران می‌باشند و تاکنون رویکرد آن‌ها در دولت بایدن مسلط بوده است.
  • بهنام طالبلو کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در مورد رویکرد دولت بایدن در قبال حمله موشکی شبه‌نظامیان شیعه به مکان‌های آمریکا در عراق معتقد است: «نادیده گرفتن نقش ایران و شبه‌نظامیان آن در آخرین حملات موشکی در عراق یکی از چندین سیگنالی است که دولت به تهران ارسال می‌کند مبنی بر اینکه بازگشت به برجام اولویت اول، دوم و سوم آمریکا است.» وی افزود: «ایران اکنون با این اقدامات در حال آزمون دولت جدید است تا خطوط قرمز این دولت را شناسایی کند. متاسفانه بسیاری از مسائل در گذشته قربانی برجام شده‌اند و اکنون هم با این سرعت دوباره به همان سرنوشت دچار خواهند شد.»

نویسنده در بخش پایانی مقاله معتقد است که مهم‌ترین مانع برای برقراری تعامل بین ایران و آمریکا مخالفان داخلی می‌باشد. هر دو دولت دوست دارند که با فشار یک دکمه برجام را احیا کنند اما آن‌ها هر دو با مخالفت پارلمان روبرو هستند و این نشانگر مقاومت سیاسی گسترده‌تر در مقابل توافق است.