مستند خانه ی از هم گسیخته ؛ ایالات غیرمتحد آمریکا
۹ بهمن ۱۳۹۹
ایران و آمریکا؛ حالا مسئله فقط برجام نیست
۹ بهمن ۱۳۹۹
مستند خانه ی از هم گسیخته ؛ ایالات غیرمتحد آمریکا
۹ بهمن ۱۳۹۹
ایران و آمریکا؛ حالا مسئله فقط برجام نیست
۹ بهمن ۱۳۹۹

نفرتِ خانگی: جنگی میانِ ما

Homegrown Hate - The War Among Us


تهیه شده در: شبکه abc آمریکا
ژانر : سیاسی
محصول : سال 2020 آمریکا
زبان : انگلیسی (زیرنویس فارسی)

توضیحات :

دکتر ویلیام لوتر پیرس از خطرناک‌ترین برتری‌گرایانِ سفیدپوست درآمریکا و نویسندۀ رمان نژادپرستانه و نفرت‌پراکنِ «خاطرات ترنر» است که گروه اتحاد ملی را راه‌اندازی کرد.

همین رمان که اف‌بی‌آی آن را «دستورالعمل نفرت‌ورزی» نامیده، انگیزۀ حمله‌های نژادپرستانه‌ای همچون بمب‌گذاری اکلاهماسیتی در سال 1995 بود که منجر به کشته‌شدن 168 نفر، از جمله 19 کودک، شد.

واقعۀ اکلاهماسیتی که آمریکا اول به دست‌داشتنِ مسلمانان و عرب‌ها در آن مظنون شده بود و بعد معلوم شد یکی از برتری‌گرایان سفیدپوست، تیموتی مک‌وی 26ساله از گروهبان‌های مدال‌گرفتۀ ارتش، مسئول بمب‌گذاری آن بوده است، مرگبارترین حملۀ تروریسم داخلی است که تا امروز در آمریکا رخ داده است.

در این مستند از اِی‌بی‌سی نیوز، کلوین پیرس پسر ویلیام لوتر پیرس از پدرش بیشتر می‌گوید. کلوین می‌گوید که پدرش در بچگی او را کتک می‌زد و حرف‌هایی از انسان‌نبودنِ سیاه‌پوستان می‌زد که باعث شده بود او هم نژادپرستی دوآتشه شود و دربارۀ به‌رگباربستنِ سیاه‌پوستان خیالبافی کند.

گروه اتحاد ملی از گروه‌های به‌شدت افراطیِ جنبش قدرت سفیدپوستان است. این جنبش در تلاش برای برکنارکردنِ دولت فدرال و ایجاد ناآرامی در شهرها و در نهایت برپایی جنگ نژادی است تا به هدف اصلی‌اش برسد: تبدیل آمریکا به وطنی تماماً سفیدپوست.

واقعۀ روبی ریج در سال 1992 نیز در واقع به‌علت حمل غیرقانونیِ اسلحه توسط یکی از خانواده‌های عضو جنبش قدرت سفیدپوستان رخ داد که طی آن یکی از ارتشبدهای ایالات متحده و همسر و پسر 14سالۀ رندی ویوِر کشته شدند.

برتری‌گرایان سفیدپوست و شبه‌نظامیانِ ضدحکومتی حتی از حملۀ ماموران به مجتمعی متعلق به فرقۀ داوودیه در ویکو، تگزاس، نیز به نفع خود سوءاستفاده کردند و آن را فریاد درخواست تجدید نیرو دانستند، در حالی که داوودیه‌ها نژادپرست نبودند و از نژادهای مختلف در آن مجتمع کنار هم زندگی می‌کردند.

مردم آمریکا دوران پس از قتل جورج فلوید در سال 2020 در آمریکا را دوران تسویه‌حساب نژادی نامیده‌اند که در همین دوران، این جنبش قدرت سفیدپوستان می‌تواند با سوءاستفاده از این هرج‌ومرج‌ها جنگ نژادی راه بیاندازد.

از آریان‌ها گرفته که در سال 1986 کنگرۀ جهانی برگزار کردند تا گروه اُردر و گروه کوکلوس‌کلان و کله‌پوستی‌ها و گروه اتم‌وافِن، همگی از گروه‌های نفرت‌پراکن راست‌گرای افراطی هستند که طبق این مستند پس از واقعۀ 11 سپتامبر توانستند تجدید قوا کنند زیرا تمرکز آمریکا از تروریسم داخلی به تروریسم خارجی منحرف شده بود.

پس از انتخاب اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا، باراک حسین اوباما، خشم این گروه‌های برتری‌گرای سفیدپوست بیشتر شد. به همین علت، شروع کردند به ارتباط‌گرفتن با یکدیگر از طریق اینترنت. با کمک همین اینترنت نیز اعضای جدیدی را جذب کرده‌اند و تحت تعلیم و تربیت گرفته‌اند که تا به حال آن‌ها را از نزدیک ندیده‌اند.

با کمک اینترنت، این گروه‌ها توانسته‌اند افراطی‌گرایی را در ایالات متحده افزایش دهند. یکی از نتایج این موضوع، حملۀ دیلان روف 12ساله به کلیسای سیاه‌پوستان در چارلستون کارولینای جنوبی در سال 2015 و کشتنِ 9 سیاه‌پوست است. یکی دیگر از نتایج این موضوع، اوج خصومت‌ها در چرخۀ انتخابات سال 2016 آمریکا در رقابت دونالد ترامپ با هیلاری کلینتون است.

کار به جایی رسید که در آگوست 2017 اتحاد راست‌گرایان در شارلوتزویل گردهمایی برگزار کردند و در خیابان‌ها رژه رفتند و شعارهای نژادپرستانه دادند. در سال‌های 2018 و 2019، به‌خاطر بی‌توجهی دولت ترامپ به هشدارهای کارشناسان، خشونت جنبش قدرت سفیدپوستان علیه لاتین‌تبارها و یهودیان هم به بالاترین حد در تاریخ رسید.

این ماجرا در آمریکا تا آنجا پیش رفته است که در مناظرۀ انتخاباتی از رئیس‌جمهور دونالد ترامپ می‌خواهند اقداماتِ برتری‌گرایان سفیدپوست را محکوم کند اما ترامپ حتی از آن‌ها انتقاد هم نمی‌کند و برای گروه نئوفاشسیتِ پرود بویز (پسران سربلند) پیام می‌فرستد که عقب بایستید و آماده باشید. این گروه مسلح افراطی که خود را میهن‌پرستان غربی می‌خوانند، برای جذب نیروهای جدید و کسب اعتماد مردم، بدون این که مجریان قانون از آن‌ها درخواستی کرده باشند، وارد تظاهرات‌ها می‌شوند و وانمود می‌کنند که امنیت را برقرار کرده‌اند.

یکی از نتایج بررسی‌های اِی‌بی‌سی نیوز دریافته است که از وقتی در سال 2015 دونالد ترامپ به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری به صحنه آمد، حداقل 20 نفر که متهم شده‌اند به آزارها یا تهدیداتِ در نتیجۀ نفرت از نژادهای غیرسفیدپوست، ترامپ را الهام‌بخش کارهایشان اعلام کرده‌اند.