«عدالت نباشه صلح هم نیست»
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
همسفر شراب (قسمت سی‌و‌دوم-بخش اول)
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
«عدالت نباشه صلح هم نیست»
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
همسفر شراب (قسمت سی‌و‌دوم-بخش اول)
۲۸ بهمن ۱۳۹۹

پارلر، اپلیکیشن محبوب طرفداران ترامپ دوباره در دسترس قرار گرفت

تاریخ انتشار گزارش: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

نرم‌افزار «پارلر» که توجه میلیون‌ها طرفدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را قبل از دسترس خارج شدن به خود جلب کرده بود، یک ماه پس از قطع ارتباط، دوباره در دسترس است.

غول‌های اینترنتی سرویس دهی به نرم‌افزار «پارلر» را به دلیل آنچه که میزبانی محتواهای خشونت‌آمیز در زمان حمله به کاخ کنگره عنوان می‌کردند، قطع کردند.

تصمیم شرکت‌های بزرگ اینترنتی برای سرویس ندادن به نرم‌افزار «پارلر»، به موضوعی جنجالی برای محافظه‌کارانی که از سانسور شدن خود شکایت داشتند و همچنین پرونده‌ای برای آزمودن آزادی اینترنت تبدیل شد.

در آن زمان هنوز مشخص نبود که آیا این شبکه اجتماعی که خود را در گروه سایت‌های میانه‌رو قرار می‌داد، می‌تواند پس از قرار گرفتن در لیست سیاه بزرگ‌ترین شرکت های فناوری دوام آورد یا خیر؟

برای هفته‌ها به نظر می‌رسید که جواب این سؤال منفی است اما روز دوشنبه، برای اولین بار از ۱۰ ژانویه، با تایپ کردنِ parler.com در یک مرورگر وب، صفحه‌ای برای ورود به این شبکه‌ اجتماعی باز می‌شد. این اقدام نیاز به هفته‌ها کار توسط این شرکت کوچک داشت؛ امری که منجر به اخراج رئیس اجرایی آن نیز شده بود.

پس از آنکه بسیاری از شرکت های بزرگ سرویس دهی به پارلر را نپذیرفته بودند، سایت با کمک یک ارائه دهنده‌ کوچک در نزدیکی لس آنجلس به نام SkySilk دوباره آنلاین شد.

کوین ماتوسیان، مدیر اجرایی SkySilk در بیانیه‌ای اعلام کرد که او در حمایت از آزادی بیان به پارلر کمک کرده است.

برای سایر خدمات مورد نیاز برای راه اندازی یک وب سایت بزرگ، پارلر به کمک یک شرکت روسی متکی بود که زمانی برای دولت روسیه کار می‌کرد و یک شرکت از سیاتل که زمانی از یک سایت نئو نازی پشتیبانی می‌کرد.

تلاش برای یافتن راهی برای بازگشت

به نظر می‌رسد که بازگشت پارلر یک پیروزی برای شرکت‌های کوچکی باشد که سلطه‌‌ شرکت‌های بزرگ فناوری را به چالش می‌کشند. این شرکت تلاش کرد تا گرفتاری‌اش را که مرتبط بود با قدرت شرکت‌هایی مانند آمازون که میزبانی پارلر را در سرورهای رایانه‌ای خود متوقف کرده بود و اپل و گوگل که برنامه تلفن همراه پارلر را از فروشگاه‌های برنامه خود حذف کرده بودند، به تصویر بکشد.

پارلر در طول سال گذشته میلادی به کانون گفتگوی محافظه کاران راست‌گرا تبدیل شده بود. در آن دوره میلیون‌ها نفر با عقاید راست افراطی به دلیل آنچه که سانسور صداهای محافظه‌کارانه در فیسبوک، توییتر و گوگل می‌پنداشتند به این سکو سرازیر شده بودند.

در آن زمان بیشتر مطالب مربوط به پارلر خوش‌خیم بود اما ماه‌های قبل از یورش ۶ ژانویه به ساختمان کنگره، این سایت میزبان سخنان نفرت‌انگیز، اطلاعات غلط و خشونت آمیز نیز شد.

چند روز پس از شورش، شرکتهای آمازون، اپل و گوگل اعلام کردند که دیگر به پارلر سرویس نمی‌دهند. این شرکت‌ها معتقد بودند که پارلر نشان داده است نمی‌تواند به طور مداوم قوانین خود را در مورد پست‌هایی که به خشونت دامن می زنند، اجرا کند. اپل و گوگل در آن مقطع اعلام کردند که اگر اپلیکیشن پارلر اثبات می‌کرد که می‌تواند به طور موثری بر فعالیتها نظارت کند اجازه بازگشت این اپلیکیشن را می دادند.

پس از آنکه آمازون سرویس دهی به پارلر را قطع کرد، پارلر با شکایت از این شرکت، آن را به نقض ضد انحصارطلبی و شکستن قراردادش متهم کرد. اما یک قاضی فدرال در ماه گذشته گفت که قرارداد آمازون به این شرکت اجازه می‌داده تا خدمات خود را خاتمه دهد.

پارلر هنگام از دسترس خارج شدن بیش از پانزده میلیون کاربر داشت و یکی از برنامه‌های با سریع‌ترین نرخ رشد در آمریکا بود. بودجه پارلر عمدتا توسط ربکا مرسر، یکی از بزرگ‌ترین خیرین حزب جمهوریخواه آمریکا تأمین می‌شد.

جان ماتز، یک مهندس نرم افزار که از بنیانگذاران و رئیس اجرایی پارلر بود، اوایل ماه جاری میلادی گفت که خانم مرسر او را به دلیل اختلاف نظر در مورد نحوه‌ اداره‌ سایت اخراج کرده بود. خانم مرسر، مارک مکلر که صدایی از جنبش Tea Party بود را به جای آقای ماتز استخدام کرد.

پارلر در سال ۲۰۱۸ با استفاده از افزایش نارضایتی‌ها به ویژه در میان مردم با عقاید راست افراطی که خود را در حال محدود شدن در شبکه‌های اصلی اجتماعی می‌دیدند تأسیس شد. بنابراین پارلر جایی شد تا کاربران بتوانند پیام هایشان را برای دنبال‌کنندگان خود پخش کند.

پارلر در سال ۲۰۲۰ و به ویژه پس از انتخابات نوامبر در آمریکا، هنگامی که فیسبوک و توییتر شروع کردند به برچسب گذاری پست‌های دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات، شتاب گرفت. تعداد زیادی از کاربران جدید ثبت نام کردند که در بعضی مواقع هجوم آنان سیستم پارلر را تحت فشار قرار می‌داد و باعث خرابی یا کند شدن سایت می‌شد.

پیش از یورش به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه، گفتگوها در پارلر به تیرگی گرایید و آن زمانی بود که کاربران از «هموطنان میهن پرست» درخواست پس گرفتن آمریکا را می‌کردند و برخی دیگر خواستار خشونت از جمله ترورهای هماهنگ شده‌ دموکرات‌ها بودند.

برخی کاربران پارلر، تصاویری از اسلحه‌هایی را که قصد داشتند در راهپیمایی واشنگتن همراه داشته باشند منتشر کردند و برخی دیگر در مورد مسیرهایی که در آن‌ها از پلیس دورتر می‌شدند یا در مورد ابزار ورود به ساختمان‌ها به بحث و گفتگو پرداختند.

کوچ میلیونی به پارلر

در روزهای بعد از یورش، فیسبوک و توییتر حساب آقای ترامپ را از سایت‌های خود حذف کردند. این اتفاق باعث شد تا میلیون‌ها نفر که خود را نگران از مقوله سانسور نشان می‌دادند در پارلر ثبت نام کنند.

به این ترتیب اپل و گوگل این برنامه را پس از آنکه در فروشگاه هایشان در رتبه یک قرار گرفت، حذف کردند و آمازون نیز سرویس دهی خود را قطع کرد.

نکته‌ جالب در این مسیر آن است که گوگل با حذف کلمه‌ «تقلب در انتخابات»، به مانعی برای ترجمه آن تبدیل شد.

به گزارشی از: خبرگزاری یورو نیوز