ترامپ یا بایدن؛ حکومت دینی ایران محکوم ‌به فنا است
۲۵ بهمن ۱۳۹۹
ایران پس از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی ممکن است چه سلاح‌هایی بفروشد؟
۲۵ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ یا بایدن؛ حکومت دینی ایران محکوم ‌به فنا است
۲۵ بهمن ۱۳۹۹
ایران پس از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی ممکن است چه سلاح‌هایی بفروشد؟
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

تنظیم مجدد روابط با خاورمیانه

تاریخ انتشار گزارش: ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰

سجادپور در این مصاحبه ابتدا دو گفتمانی که در آمریکا نسبت به روابط با ایران وجود دارد را معرفی می­کند. از نگاه وی راست‌گراهای افراطی در آمریکا خواهان تغییر رژیم در ایران هستند. چپ‌گرایان افراطی نیز معتقدند اگر آمریکا با ایران درست رفتار کند، ایران تبدیل به دوست آمریکا خواهد شد. از نگاه وی، بایدن فردی واقع‌گرا است که نسبت به ماهیت ایدئولوژیک نظام سیاسی ایران شک ندارد اما همواره خواهان گفتگوهای مستقیم دو کشور بوده است.

از نظر سجادپور درباره بازگشت آمریکا به برجام سه دیدگاه در میان دموکرات­های کنگره وجود دارد. دیدگاه اول حامی بازگشت سریع بایدن به برجام است با این فرض که ایران دوباره به برجام بازگردد. دیدگاه دوم معتقد است که دولت بایدن باید از اهرم­های به ارث رسیده از دولت ترامپ برای تقویت برجام از طریق پرداختن به بندهای “غروب ” برنامه موشکی و رفتار منطقه­ای ایران استفاده کند. دیدگاه سوم معتقد است که رویکرد ملایم­تر “یخ­زدگی در برابر یخ­زدگی” که به معنی مسدود کردن برنامه هسته­ای ایران در برابر ملایم کردن تحریم­های آمریکا است، ممکن است واقع­بینانه­ترین رویکرد باشد. اینکه کدام‌یک از این سه دیدگاه تقویت شوند به رویکرد تهران بستگی دارد. بازگشت بدون قید و شرط ایران به برجام رویکرد اول را تقویت خواهد کرد و بالعکس اگر تهران اصرار بر جبران خسارت­های خود داشته باشد یا بخواهد برنامه­های هسته‌ای و منطقه­ای خود را توسعه دهد، آنگاه دیدگاه­های دیگر تقویت خواهند شد.

از دیگر عواملی که می­تواند در سیاست خارجی بایدن تأثیرگذار باشد ترکیب سنای ایالات‌متحده است. اگر جمهوری‌خواهان به کنترل سنا ادامه دهند (که پس از دور دوم انتخابات برای دو کرسی ایالت جورجیا مشخص می­شود) تعیین می­شود که خصومت جمهوری‌خواهان با برنامه­های بایدن در قبال ایران می­تواند به فعلیت درآمده و مانع وی شود یا خیر.

هرچند سجادپور به این موضوع نیز اشاره می­کند که دو سناتور ارشد دموکرات مثل چاک شومر و رابرت منندز شدیداً با برجام مخالف بوده و لزوماً میان دموکرات­های کنگره درباره بازگشت به برجام و کاهش تحریم­ها اتفاق‌نظر وجود ندارد.

سجادپور در پایان اشاره می­کند که احیای روابط واشینگتن با قدرت­های اروپایی آسانتر از احیای روابط با شرکای منطقه­ای مانند ترکیه، عربستان و اسرائیل خواهد بود. وی معتقد است در میان دموکرات­های پیشرو تمایل زیادی برای پایین آوردن سطح روابط با این کشورها وجود دارد اما اگر ایالات‌متحده می­خواهد حضور منطقه‌ای خود را کاهش دهد ناچار است تا به شرکای خود بیشتر اعتماد کند.