چرا بایدن نمی‌تواند روابط ایران و آمریکا را تغییر دهد؟
۲۳ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ یا بایدن؛ حکومت دینی ایران محکوم ‌به فنا است
۲۳ بهمن ۱۳۹۹
چرا بایدن نمی‌تواند روابط ایران و آمریکا را تغییر دهد؟
۲۳ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ یا بایدن؛ حکومت دینی ایران محکوم ‌به فنا است
۲۳ بهمن ۱۳۹۹

رفع موضوع بغرنج ایران بدون دور کردن متحدان نیازمند اقدامی بیش از گفتگو خواهد بود

تاریخ انتشار گزارش: ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰

شوارتز معتقد است بایدن دو خواسته مشخص در سیاست خارجی دارد: بازگشت به برجام و احیای رهبری جهانی ایالات‌متحده. از نظر وی این دو خواسته با یکدیگر در تضاد هستند و بایدن باید یکی از آنها را انتخاب کند. در مورد برجام وی با اشاره به اینکه این توافق محدودیت­های ضعیفی در برنامه هسته­ای ایران ایجاد کرده و ایران پس از ده سال در مسیر دستیابی به سلاح هسته­ای قرار خواهد گرفت، پیشنهاد می­کند بایدن مهمترین نقایص آن مخصوصاً بندهای “غروب” که به طور خودکار محدودیت­های موجود در برنامه­های نظامی و هسته­ای ایران برطرف می­کند را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد. همچنین مطمئن شود که آزادسازی منابع ارزی ایران باعث تقویت گروه­های نیابتی ایران، توسعه برنامه موشکی و صرف تجاوزات منطقه‌ای آن نخواهد شد.

در زمینه اتحادهای آمریکا وی به متحدین خاورمیانه­ای آمریکا و روابط با ارزش این کشورها با واشینگتن توجه می­کند و این روابط را زمینه­ساز اقدامات آمریکا در نواحی دورتر جنوب آسیا و مخصوصاً افغانستان و همچنین علیه داعش در سوریه، عراق و یمن معرفی می­کند. از نظر شوارتز برای مهار ایران و دور نگه‌داشتن چین و روسیه از خاورمیانه، این اتحادها مهم و حیاتی هستند. اگر کشورهای محور عبری-عربی برای جلوگیری از حمله ایران به خود از روسیه یا چین یاری بگیرند، فاجعه­ای بزرگتر برای سیاست خارجی آمریکا شکل خواهد گرفت.

نویسنده مقاله در نهایت به این موضوع می­پردازد که اگر رفتار بایدن با متحدان آمریکا شبیه رفتار اوباما باشد، اتحادهای آمریکا با آینده­ای شوم روبرو خواهند بود. تعادل منطقه به هم ریخت و آمریکا وادار به پشتیبانی از عربستان در جنگ یمن شد. ایران هم‌اکنون نیز مذاکره درباره برجام را رد کرده و خواستار جبران خسارت­های مالی خروج آمریکا از برجام در دوران ترامپ است؛ بنابراین چنانچه بایدن به حفظ اتحادها و متحدین ملتزم باشد می‌تواند باعث ­شود تا توافق بهتری با ایران شکل گیرد.