تعطیلی موقت بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون آمریکا در «لس‌آنجلس»
۱۹ بهمن ۱۳۹۹
گزارش cbc از صف های طولانی دریافت واکسن کرونا در آمریکا
۱۹ بهمن ۱۳۹۹
تعطیلی موقت بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون آمریکا در «لس‌آنجلس»
۱۹ بهمن ۱۳۹۹
گزارش cbc از صف های طولانی دریافت واکسن کرونا در آمریکا
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

تحلیلگر آمریکایی: بایدن جهت فشار بر ایران، توافق‌‌های عربی-اسرائیلی را در آغوش بگیرد

تاریخ انتشار گزارش: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

در حالی که مقام‌های آمریکایی از عزم دولت جو بایدن برای ادامه حمایت این کشور از توافق‌های سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند، یک تحلیلگر آمریکایی معتقد است که واشنگتن باید برای اعمال فشار بر تهران، از این توافق‌های سازش بهره گیرد.

«مایا کارلین» تحلیلگر کنونی اندیشکده «مرکز سیاست امنیتی» مستقر در پایتخت آمریکا که قبلا همکار یک مرکز آکادمیک مستقر در «هرتزلیا» در فلسطین اشغالی بود، یادداشتی منتشر کرد و به توضیح چرایی ضرورت حمایت دولت جو بایدن از توافق‌های سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پرداخت.

وی در «نشنال اینترست» یادداشتی با این عنوان منتشر کرده است: «چرا رئیس‌جمهور بایدن باید توافق‌های آبراهام را در آغوش بگیرد؟»

طی چند ماه اخیر کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مغرب در ازای دریافت برخی امتیازات، با رژیم صهیونیستی توافق سازش امضا کرده و روابط خود را عادی‌سازی کردند.

کارلین در این وبگاه آمریکایی نوشت: «وزارت دفاع ایالات متحده در تاریخ ۱۵ ژانویه اعلام کرد که برای اولین بار اسرائیل را مشمول فرماندهی مرکزی (سنتکام) خود خواهد کرد و این اقدام را با توجه به سیگنال را با توجه به ایجاد روابط حسنه اخیر با میانجیگری رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بین اسرائیل و همسایگان عربی آن نشان داد».

به نوشته او، «پنتاگون در بیانیه خود انتقال اسرائیل از فرماندهی اروپایی (ارتش آمریکا) به سنتکام را به عنوان “نشانه‌ای از تغییر محیط سیاسی در خارومیانه” توصیف کرد. این اقدام (گنجاندن اسرائیل در زیرمجموعه فعالیت‌های کاری سنتکام) به همکاری بیشتر در منطقه علیه ایران کمک خواهد کرد؛ کشوری که ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی آن را تهدید امنیتی اصلی منطقه می‌دانند».

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «سنتکام یکی از ۱۱ فرماندهی نظامی جنگی یکپارچه تحت نظر وزارت دفاع ایالات متحده است که نظارت بر اقدامات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا را برعهده دارد».

به باور وی، خروج حوزه فعالیت رژیم صهیونیستی در ارتش آمریکا از فرماندهی اروپایی به سنتکام، «نشان‌دهنده روابط عادی‌شده روزافزون اسرائیل با همسایگان عربی آن از طریق توافقات آبراهام است».

توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید

از نظر مایا کارلین، «اگرچه ادغام اقتصادی و صلح منطقه‌ای عناصر کلیدی توافقات آبراهام بودند اما ترس مشترک از ایران قطعا اساس این توافقات بود».

او در ادامه یادداشت خود به وعده جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات مقام‌های دولت او درباره بازگرداندن این کشور به برجام اشاره کرد.

این تحلیلگر اندیشکده آمریکایی نوشت: «رئیس‌جمهور جو بایدن به بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اوباما با ایران متعهد شده است اما به دنبال عادی سازی عربی-اسرائیلی، نمی‌توان این رویکرد را بهترین مسیر برای اقدام توصیف کرد».

عضو سابق مرکز آکادمیک رژیم صهیونیستی در «هرتزلیا» سپس ادعاهای علیه برنامه موشکی ایران و حمله یمنی‌ها با موشک و پهپاد به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی مطرح کرد و خواستار مقابله با این موضوعات شد.

وی مدعی شد: «تشدید به کارگیری این تاکتیک‌های ایران نشان می‌دهد که این رژیم برای استفاده از زرادخانه تسلیحاتی خود در منازعات منطقه آمادگی دارد و اعتماد به نفس بیشتیر کسب کرده است».

در ادامه یادداشت او آمده است: «توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) به مساله انتقال سلاح‌های پیشرفته ایران نپرداخته بود. مضاف بر آن اینکه ایران بعید است که از ذخایر انباشته اورانیوم غنی شده خود بعد از خروج ایالات متحده (از برجام) در سال ۲۰۱۸ رویگردان شود. رئیس‌جمهور بایدن یک گزینه بهتر برای دستیابی به یک پیشرفت واقعی در خاورمیانه دارد».

این تحلیلگر افزود: «تیم بایدن برای تقویت روند کنونی در رابطه با صلح منطقه‌ای باید روی موفقیت ناشی از توافقات آبراهام سوار شود. دولت او می‌تواند از اتحاد رو به گسترش بین اسرائیل و کشورهای خلیج (فارس) برای اعمال فشار بر ایران و ایجاد بازدارندگی در برابرش برای ازسرگیری تجهیز زرادخانه هسته‌ای خود بهره ببرد».

اظهارنظر تحلیلگر اندیشکده آمریکایی درباره لزوم «در آغوش گرفتن» توافق‌های سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در شرایطی مطرح می‌شود که در روزهای بعد از آغاز به کار دولت بایدن، مقام‌های ارشد او بر عزم واشنگتن برای حمایت از این توافق‌ها تاکید کرده‌اند.

در ادامه همین اظهارنظرها، روزنامه صهیونیستی«جروزالم پُست» با اشاره به اینکه دولت بایدن «خطرات ایران» را درک می‌کند، نوشت تل‌آویو و واشنگتن برای مقابله با تهران همکاری می‌کنند.

 

 

به گزارشی از: خبرگزاری فارس