نگاهی به ۴ سال سیاست خارجی ترامپ: موفقیت های انگشت شمار و شکست های بسیار
۴ بهمن ۱۳۹۹
نماینده آمریکایی: تحریم‌های ترامپ و پامپئو باعث مرگ هزاران ایرانی شد
۴ بهمن ۱۳۹۹
نگاهی به ۴ سال سیاست خارجی ترامپ: موفقیت های انگشت شمار و شکست های بسیار
۴ بهمن ۱۳۹۹
نماینده آمریکایی: تحریم‌های ترامپ و پامپئو باعث مرگ هزاران ایرانی شد
۴ بهمن ۱۳۹۹

آمریکا برای قتل‌عام ایرانی‌ها توسط کرونا کدام تجهیزات پزشکی را تحریم کرد؟

تاریخ انتشار گزارش: ۶ بهمن ۱۳۹۹

تروریسم پزشکی ادامه دارد. میلیون‌ها نفر روزانه در معرض ابتلا به کرونا هستند. مقامات واشنگتن اما دست از سنگ‌اندازی برای دسترسی ایران به واکسن بر نمی‌دارند. البته که موضوع تازه‌ای نیست؛ از ابتدای همه‌گیری آنها از هیچ تلاشی برای تحریم دارو و تجهیزات پزشکی دریغ نکردند. عاقبت این تلاش‌ها چه شد؟ کدام تجهیزات پزشکی در سایه تحریم بومی‌سازی شدند؟

اول| ماسک!  

ماسک نباشد، زنجیره بیماری قطع‌شدنی نیست. اولین تجهیز حفاظت فردی در برابر بیماری همین یک تکه پارچه کوچک است. متخصصان می‌گویند اگر همین یک ترفند را همه درست رعایت کنند، بساط کرونا جمع‌شدنی است. اوایل همه‌گیری همین حداقل هم نبود. البته که زیرساخت مناسب برای تولید کافی ماسک در کشور وجود نداشت. برای تأمین نیاز مردم ناگزیر از واردات بودیم. همین مختصر وسیله پارچه‌ای را هم تحریم کردند!

فروشنده انگلستان بود؛ اوایل فروردین امسال میلیون‌ها قطعه ماسک از این کشور خریداری شد. پول آن را هم تماماً دریافت کردند. در کمال تعجب اما محموله ماسک‌های ایران در فرودگاه توقف شد؛ چرا؟ تحریم! علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در این‌باره گفت: «ما از قبل چندین میلیون ماسک را از کشور انگلیس خریداری کرده بودیم، اما به دلیل تحریم‌ها این کشور ماسک‌ها را به ما تحویل نداده است.»

جان‌بابایی دیگر معاون وزیر هم می‌گوید علاوه بر انگلیس، از سایر کشورهای دنیا هم برای خرید ماسک اقدام شده بود. هیچ‌کدامشان تحویل ندادند: «دولت انگلیس در هفته اول شیوع کرونا در ایران ۳ میلیون ماسک خریداری شده ایران را در فرودگاه نگه داشت و تحویل نداد! این در حالی است که ایران از قبل پول آن را دریافت کرده بود. اکثر کشورها ماسک‌های خریداری شده ما را تحویل ندادند. اگرچه کشور امروز با تولید داخلی تجهیزات به خودکفایی رسیده است.»

چه کردیم؟ البته که نمی‌شد سلامت مردم را معطل اجانب گذاشت. نهضت تولید ماسک گوشه‌گوشه مملکت به‌راه افتاد. مساجد، پایگاه‌های بسیج و مساجد سراسر کشور مملو از نیروهای داوطلبی شد که برای دوخت‌ودوز اعلام آمادگی کرده بودند. کارخانه‌ها و کارگاه‌های مفصلی بعلاوه به‌راه افتاد. خیلی زود خودکفا شدیم. آن‌قدر که توانستیم ماسک موردنیاز همه شهروندان را با کمترین قیمت فراهم کنیم.

تابلوی «ماسک موجود است» همه‌جای شهر پیش چشم ما است. مورد عجیب تورم معکوس قیمت آنها است! آن‌هم در این بلبشوی اقتصادی؛ میانه سفره‌های پر از خالی خلق‌الله. ماسک‌های چند هزار تومانی حالا به‌وفور با بهای مصوب تنها هزار تومان در دسترس همه قرار دارد. گذشت؛ نیاز مردم به این یک تکه پارچه تأمین شد. روسیاهی اما به زغال ماند! به جماعت مدعی حقوق بشر! همان‌ها که در کوران کرونا حتی بی‌خیال تحریم همین مختصر محافظ پارچه‌ای هم نشدند.

دوم| کیت‌های تشخیص کرونا!

کیت‌های تشخیص هم ضروری هستند. برای قطع زنجیره انتقال اول باید فهمید چه کسانی گرفتار بیماری شده‌اند. بعد آنها را قرنطینه کرد. در آن روزهای اول احتمالاً بزرگ‌ترین مشکل نبود همین تجهیزات در کشور بود. برای همین با یکی از کمپانی‌های معتبر کره‌ای برای واردات کیت‌های کرونا قرارداد امضا شد. قراردادی که البته هیچ‌وقت به نتیجه نرسید! اما ماجرا چه بود؟

کمپانی کُره‌ای بخاطر روابط مناسبی که از قبل با ایرانی‌ها داشت، چند نمونه کیت رایگان ارسال کرد. بعد از انعقاد قرارداد اما، شبکه سعودی‌مسلک ایران‌اینترنشنال مدعی وجود یک فساد گسترده در واردات کیت‌های کرونا شد. فسادی که بنابر تخیلات آن شبکه در رأس آن ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سپاه پاسداران قرار داشت! همین گزارش شست آمریکایی‌ها را خبردار کرد. سریع برای ابطال خط مالی دست‌به‌کار شدند؛ امضای قرارداد خشک‌نشده، منتفی شد:

ای بسا جان‌های پرشماری که بخاطر همین خیانت‌ها از دست رفت. آمریکایی‌ها حتی اجازه واردات کیت‌های تشخیصی را هم ندادند! دانشمندان ایرانی اما معطل نماندند. از همان نخستین روزها بومی‌سازی کیت‌های کرونا آغاز شد. تلاش گسترده‌ای که در وزارت دفاع و دیگر مجموعه‌های دانش‌بنیان آغاز شد، ثمر داد. حالا روزانه ده‌ها هزار تست آزمایشگاهی برای تشخیص و قرنطینه بیماران درحال انجام است.

خبر خوب این‌که مجموعه‌های دانش‌بنیان حالا موفق به ساخت کیت‌های تشخیص سریع (رپیدتست) هم شد‌ه‌اند. کیت‌هایی که می‌تواند بسیار در شناسایی فوری و قطع زنجیره بیماری یاری‌کننده باشد. کیت‌های ایرانی اما خیلی‌ها را رسوا کرد. اول از همه رسانه‌های فارسی‌زبان؛ آن‌ها که برای خوش‌خدمتی حتی حاضرند جان ایرانی‌ها را بازیچه کنند. و البته آمریکایی‌ها!

سوم| دستگاه تنفس مصنوعی(ونتیلاتور)!

ونتیلاتور هم لازم است؛ برای بیماران حاد. کسانی که در مبارزه با کرونا ناگزیر از حمایت تنفسی‌اند. اوایل بیماری خیلی از تخت‌های آی‌سی‌یو تجهیزات مناسبی نداشت. دستگاه تنفس مکانیکی بود، ولی کم بود. جان عزیزان فراوانی برای همین از دست رفت. این هم از بیماران دریغ شد. نکته دردناک ماجرا اما کنایه‌های رئیس‌جمهور آمریکا به بیماران ایرانی است. وقتی ترامپ تحقیرآمیز درباره کمبود تجهیزات در ایران سخن می‌گفت.

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی گفت: «تصاویری از تعداد زیادی کیسه‌های اجساد را در تلویزیون نشان می‌دهند. اگر آنها به دستگاه تنفسی  نیاز داشته باشند، که دارند، مایلم برایشان ونتیلاتور بفرستم. ایران از طاعون پر شده است.» وی البته توضیح نداد چه مقدار از این تلفات ناشی از کمبود تجهیزات پزشکی است. کمبودی که لاجَرم در اثر تحریم بلای جان بیماران ایرانی شده است.

اظهارات تحقیرآمیز ترامپ اما بی‌واکنش نماند. ظریف وزیر امور خارجه با یادآوری سنگ‌اندازی‌ متواتر آمریکایی‌ها، نوشت: «تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که از دخالت در امور سایر کشورها دست بردارید. به‌ویژه کشور من. باور کنید با هیچ سیاستمدار آمریکایی مشاوره نمی‌کنیم. همچنین در پاسخ به سخنان کذب رئیس‌جمهور آمریکا گفت، ایران در چند ماه آینده ونتیلاتور (دستگاه تنفسی) صادر خواهد کرد.

سخنان ظریف اصلاً گزافه نبود. فناوران ایرانی برای ونتیلاتور هم معطل آمریکایی‌ها نماندند. نه‌تنها نیاز کشور تأمین شد، بلکه برنامه‌ریزی‌های خوبی برای صادرات صورت گرفت. حالا مسؤلان وزارت بهداشت از تلاش برای صادرات اکسیژن‌سازهای ایرانی سخن می‌گویند.

چهارم| واکسن!

تجربه یک‌سال نبرد با کرونا نشان داد اعتمادی به اجانب نیست. همان‌ جماعتی که دعاوی حقوق‌بشری‌شان گوش فلک را ربوده است. از ابتدای همه‌گیری اما از کمترین تلاشی برای جلوگیری از دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی دریغ نشد. از تحریم ونتیلاتور و رپیدتست‌های تشخیصی گرفته تا حتی ماسک! باورکردنی نیست؛ آمریکایی‌ها اما حتی اجازه واردات چند تکه پارچه را هم ندادند. البته که رفتار آنها در قضیه واکسن هم قابل پیش‌بینی است.

دانشمندان اما این‌بار بی‌اعتنا به آن‌سوی مرز برای ساخت واکسن آستین بالا زدند. حسابی تلاش شد. واکسن‌های ایرانی حالا سربلند از تست‌ جانوری، درحال کارآزمایی بالینی هستند. مسؤلان وزارت بهداشت به همین اکتفا نکردند. نظر به اهمیت ماجرا برای خرید واکسن از مراجع معتبر و سازمان بهداشت جهانی اقدام شد. آمریکایی‌ها اگرچه ظاهراً اعلام کرده بودند واکسن در شمول تحریم نیست، ولی هرچه توانستند سنگ انداختند.

آخرین خبر این‌که همتی رئیس‌کل بانک مرکزی موافقت یک بانک خارجی برای عملیات مالی خرید واکسن را علام کرد. بعلاوه تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید هرچه سریع‌تر یک واکسن مرغوب در داخل کشور ادامه دارد.

تروریسم پزشکی تنها منحصر به کرونا نیست؛ اقلام دارویی فراوانی در سال‌های اخیر مستقیماً بخاطر تحریم‌های ظالمانه در کشور کم‌یاب شده است. از پانسمان بیماران پروانه‌ای گرفته تا بیماران خاص و حتی انسولین‌های قلمی. ساده جماعتی که خیال می‌کنند می‌توان با این آدم‌کُش‌ها پای یک میز نشست! مردم اما آب‌دیده شده‌اند. می‌دانند که نباید نان و جان خلق‌الله را به مذاکره با اطراف غربی گره زد. مطالباتی مانند «تحریم واکسن‌های خارجی» برای همین در فارس من ثبت‌شده‌ است.

 

 

به گزارشی از: خبرگزاری فارس