جو بایدن وارث خاورمیانه آشفته است
۴ بهمن ۱۳۹۹
چرا آنتونی بلینکن در حد و اندازه یک وزیر خارجه خوب است؟
۴ بهمن ۱۳۹۹
جو بایدن وارث خاورمیانه آشفته است
۴ بهمن ۱۳۹۹
چرا آنتونی بلینکن در حد و اندازه یک وزیر خارجه خوب است؟
۴ بهمن ۱۳۹۹

بایدن و پیچیدگی های رسیدن به توافق با ایران

تاریخ انتشار گزارش: ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰

در دوره ی بایدن، روابط ایالات متحده با ایران هرگز ساده نخواهد بود. حتی آمادگی رئیس جمهور منتخب جو بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته ای ایران ، که به آن برنامه جامع اقدام مشترک نیز می گویند ، کمک چندانی نخواهد کرد. وی به روشنی اعلام کرد که هدف وی پیروی ایران است.

اما آیا عصبانیت از قتل دانشمند هسته ای محسن فخری زاده و فرصت ناچیز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن ، تاثیر دیپلماسی را در کوتاه مدت خنثی خواهد کرد؟ احتمالاً نه ، زیرا رهبر ایران علی خامنه ای می داند که ایران به تخفیف تحریم ها احتیاج دارد ، اما وی قبل از اقدام ایران فشار خواهد آورد تا آمریکا تحریم ها را کاهش دهد.

ایرانیان می توانند با رعایت محدودیت های اعمال شده بر تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی سازی ، و از بین بردن دو مرکز سانتریفیوژ پیشرفته ، به توافق ۲۰۱۵ متعهد شوند. از طرفی ایالات متحده می تواند دوباره تحریم ها را به حالت تعلیق درآورد. اما آیا حتی اگر ایران به نقض محدودیت های برجام ادامه دهد ، دولت جدید آمریکا تحریم ها را کاهش می دهد؟ ایرانی ها نه تنها بر ادامه این کار اصرار دارند ، بلکه آنها خواستار جبران هزینه تحریم هایی هستند که دولت دونالد ترامپ علیه آنها وضع کرد و با برخی توجیهات ادعا کردند که آنها همچنان به تعهدات خود تحت مفاد برجام احترام می گذارند.

حتی اگر دولت جدید از ارائه غرامت امتناع کند اما تحریمها را فورا رفع کند، منتقدان جمهوریخواه کنگره احتمالاً مخالفت خود را صریحا اعلام می کنند. آن ها هر اقدامی را که باعث کاهش اهرم فشار در ایالات متحده می شود اشتباه می دانند و می خواهند به مسئله ی موشک های بالستیک ایران در خاورمیانه پرداخته شود. از طرفی رهبران ایران می خواهند اطمینان حاصل کنند که در صورت تغییر رییس جمهور در انتخابات آمریکا ، توافق در سال ۲۰۲۴ به سادگی لغو نخواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا می داند که اسرائیل ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهان اطمینان از اقدامات ایالات متحده نسبت به ایران هستند. این کشورها در مورد برجام مشکوک هستند ، از اینکه ایالات متحده اهرم فشار خود را تضعیف کند نگرانند. حتی اگر دولت بایدن در تلاش باشد تا اهرم فشار خود را بر ایران حفظ کند، از طرف دیگر می خواهد امتیازاتی به ایران بدهد تا رفتار این کشور در منطقه کمی با تغییر مواجه شود.

اروپایی ها اگرچه بازگشت به برجام پشتیبانی می کنند ، اما از هرگونه اقدام آمریکایی ها که تهدید هسته ای ایران را از طریق دیپلماسی محدود کند حمایت می کنند. کنگره و دوستان ایالات متحده در خاورمیانه خواهان درک اهداف آمریکا و چگونگی تلاش برای حفظ اهرم قدرت خود هستند.

البته ایرانی ها درمورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد نقش مهمی دارند. اما علی رغم صحبت های سرسختانه ، رهبر ایران می داند که ایرانی ها به تسکین اقتصادی نیاز دارند و به دنبال راهی برای دستیابی به آن خواهند بود.