بلومبرگ: احتمال صدور فرمانی اجرایی از سوی بایدن برای بازگشت به برجام
۲۱ بهمن ۱۳۹۹
آشنایی با دیدگاه ها و تمایزات فکری جمهوری خواهان و دموکرات ها در آمریکا
۲۱ بهمن ۱۳۹۹
بلومبرگ: احتمال صدور فرمانی اجرایی از سوی بایدن برای بازگشت به برجام
۲۱ بهمن ۱۳۹۹
آشنایی با دیدگاه ها و تمایزات فکری جمهوری خواهان و دموکرات ها در آمریکا
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

پربازده ترین دانشگاه های آمریکا در هر ایالت بر اساس شاخص ROI

تاریخ انتشار گزارش: ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸

در حال حاضر، میانگین بدهی تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان در آمریکا ۴۰۰/۳۹ دلار است و با این حال هنوز آمریکایی ها دوست دارند اینطور تصور کنند که رفتن به دانشگاه نوعی سرمایه گزاری برای آینده است؛ چرا که دوستی های دوران دانشگاه تا آخر عمر پایدار است، این فضا آموزش های چالش برانگیزی در خود دارد و همچنین جای امیدواری است که زمینه ی پیدا کردن شغلی مناسب را برای افراد فراهم کند. اما آیا تا به حال کسی به این فکر کرده که با بررسی میانگین هزینه های تحصیل، بدهی دانش آموزان و دانشجویان و میزان درآمد لازم برای فارغ التحصیلی، یک تحلیل جدی در ارتباط با سود حاصل از سرمایه گزاری برای تحصیل در دانشگاه انجام دهد؟

ما آمار و ارقام موردنیاز برای این تصویرسازی را از Payscale.com دریافت کرده ایم که چند استاندارد متفاوت را در مورد کالج یا دانشگاه اصلی هرکدام از ایالات کشور مورد بررسی قرار داده است؛ از جمله میانگین کل شهریه (که با رنگ صورتی در تصویرسازی ما نشان داده شده است)، میانگین بدهی (وام) تحصیلی (رنگ بنفش)، مدت زمان معمول فارغ التحصیلی (چهار سال) و نرخ فارغ التحصیلی. در مرحله ی بعد سود بیست ساله ی حاصل از سرمایه گزاری برای تحصیل در دانشگاه را برای دو گروه مختلف مورد محسابه قرار دادند: گروه اول افرادی که به کالج نرفته اند و به محض پایان دبیرستان مشغول به کار شده اند و گروه دوم افرادی که به کالج رفته اند و پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار شده اند.

به عبارت دیگر گروه اول متشکل است از دیپلمه هایی با بیست و چهار سال سابقه ی کاری و گروه دوم متشکل است از فارغ التحصیلان از دانشگاه که فقط بیست سال سابقه ی کاری دارند. اگر تفاوتی در دستمزد این دو گروه وجود داشته باشد، چقدر است؟ این عدد با رنگ سبز در تصویرسازی فوق مشخص شده است.

 

در ذیل فهرستی کامل از پربازده ترین مراکز تحصیلی هرکدام از ایالات آمریکا قرار گرفته است:

در تصویرسازی ما چند نکته به وضوح مشخص است. نکته ی اول اینکه شما در هر جایی از آمریکا که زندگی کنید باید بابت رفتن به کالج هزینه پرداخت کنید که با توجه به اعداد درج شده برای هر ایالت، مبلغ کمی به نظر نمی رسد. کمترین نرخ سود حاصل از سرمایه گزاری در دانشگاه متعلق به ایالت هاوایی است؛ اما حتی در این ایالت هم فارغ التحصیلان دانشگاه در طول بیست سال فعالیت شغلی ۲۶۳ هزار دلار بیش از همتایانی که مدارج تحصیلی پایین ترین دارند،

کسب درآمد می کنند. میانگین سود حاصل از سرمایه گزاری در مجموع پنجاه دانشگاه برتر آمریکا (با در نظر گرفتن واشنگتن دی سی) به طرز تعجب برانگیزی ۵۹۵ هزار دلار و میانگین بدهی دانش آموختگان در قبال وام های تحصیلی کمتر از ۲۹ هزار دلار است. این بدان معنی است که به طور میانگین تحصیل در یک دانشگاه درست و حسابی به شما این امکان را می دهد که در آینده ی شغلی تان بیست برابر پولی که صرف تحصیل کرده اید را به دست بیاورید؛ سودی که شاید حتی در بازار بورس هم نتوانید به آن برسید.

تصویرسازی ما این امکان را نیز فراهم کرده که بتوان پربازده ترین مراکز تحصیلی آمریکا را تشخیص داد. پربازده ترین مراکز تحصیلی با توجه به قسمت سبزرنگ هر ایالت، اکثرا در قسمت شمال شرقی قرار گرفته اند. در این قسمت چندین مرکز تحصیلی وجود دارند که سودشان به بیش از ۷۰۰ هزار دلار هم می رسد. در قسمت جنوبی هیچ مرکز تحصیلی نیست که این رقم برای آن بیش از ۷۰۰ هزار دلار باشد. کالیفرنیا به دلیل وجود کالج هاروی ماد که نرخ بازدهی آن برای فارغ التحصیلان یک میلیون دلار است، صاحب بالاترین ارزش سرمایه گزاری تحصیلی در قسمت کرانه های غربی است.

با نگاهی دقیق تر به این تصویرسازی می توان پی به نکته ی جالب دیگری هم برد. برخی از مراکز تحصیلی مثل MIT در ماساچوست و بسیاری از مراکز تحصیلی در قسمت غرب میانه ی کشور مشهور و شناخته شده هستند. اما صادقانه بگویید؛ از میان ده کالج پربازده کشور تا به حال نام چند کالج را شنیده بودید؟ در میان کالج های پربازده، تعداد قابل توجهی از آنها عبارت “تکنولوژی (فنی)” را در نام خود دارند و این یعنی داشتن یک مدرک فنی، مهندسی و یا IT مقدار قابل توجهی سود مالی در آینده به همراه دارد. بسیاری از این مراکز تحصیلی برای عموم مردم شناخته شده نیستند، اما به شما قول می دهیم مدیرانی که به دنبال استخدام نیروی کار هستند برای جذب فارغ التحصیلان این مراکز با یکدیگر رقابت می کنند.

اگر نگران مسائل مربوط به وام های تحصیلی هستید باید بدانید که بسیاری از افراد وارد کالج می شوند اما از آن فارغ التحصیل نمی شوند و این یعنی معامله ای که هر دو سر آن ضرر است: تسویه ی وام های تحصیلی بدون دریافت مدرک (و یا امکان کسب درآمد بر پایه ی مدرک تحصیلی).

فارغ التحصیلان به طور میانگین معمولا ۱۷۷۰۰ دلار بدهی دارند که در اقساط ده ساله برابر است با فقط ماهی ۲۰۰ دلار. اگر این مبلغ همچنان به نظرتان زیاد می آید، به این فکر کنید که با تحصیل در دانشگاه می توانید در طول دو دهه ی آینده ۴۶۸ هزار دلار بیشتر درآمد داشته باشید!