آشنایی با تاریخ کوکلاس کلان ها
۲۳ دی ۱۳۹۹
اکونومیست بررسی می کند: تاثیر کرونا بر جهانی شدن چه خواهد بود ؟
۲۳ دی ۱۳۹۹
آشنایی با تاریخ کوکلاس کلان ها
۲۳ دی ۱۳۹۹
اکونومیست بررسی می کند: تاثیر کرونا بر جهانی شدن چه خواهد بود ؟
۲۳ دی ۱۳۹۹

بایدن نباید در احیای توافق هسته‌ای تعجیل کند

تاریخ انتشار گزارش: ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱

«دانیل پلتکا» نویسنده این گزارش سعی می‌کند از دو ایران واقعی و تخیلی سخن بگوید: نخست، ایران واقعی ایرانی است که از زمان پیروز انقلاب به دنبال صدور انقلاب و دستیابی به هژمونی منطقه‌ای است. دوم با ایرانی روبرو هستیم که باوجود غیر مردمی بودن؛ بر این تأکید دارد که به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست.

مذاکرات در واقع بده و بستان است و بایدن برای کسب رضایت ایران دقیقاً چه چیزی می‌خواهد پیشنهاد کند؟ لغو تحریم‌ها؟ تهران در واقع قبلاً به این امتیاز دست‌یافته است. بایدن چه چیز دیگری می‌تواند به ایران پیشنهاد دهد؟ پول نقد، پذیرش نقش و سلطه دوفاکتوی ایران در سوریه، لبنان، یمن و عراق، شناسایی دیپلماتیک؟ تمام این موارد امتیازات بزرگی هستند تا ایران به میز مذاکره بازگردد و در مورد مسائل چالش‌برانگیز با یکدیگر صحبت کنند.

در گذشته به ما گفته شد که اقدامات ترامپ باعث تقویت اصول‌گرایان و نیروهای تندرو در داخل ایران می‌شود و تعامل و دیپلماسی را تضعیف می‌سازد.

نگاهی به برجام بیندازید که بارها تأکید کردند این توافق باعث می‌شود افراد خوب رژیم در مقابل بدخواهان توانمند شوند و باعث تغییر رفتار منطقه‌ای می‌گردد؛ اما آنچه واقعاً اتفاق افتاد برجام آغازگر تهاجمی‌ترین سیاست‌های ایران در چند دهه گذشته بود که می‌توان به حملات به نفت‌کش‌ها، حمله به تأسیسات نفتی عربستان، قتل‌عام در سوریه، یمن و تحکیم سلطه در لبنان اشاره کرد.

 

از زمان تحلیف ترامپ؛ در مورد ایران سه روایت وجود دارد:

  1. اقدامات ایران محصول خروج یک‌جانبه دولت ترامپ از برجام است.
  2. اقدامات ایران محصول واکنش به رفتارهای منطقه‌ای عربستان و اسرائیل است. در واقع ایران به‌جای ایجاد آشوب‌های منطقه‌ای، تنها به اقدامات عربستان و اسرائیل واکنش نشان می‌دهد. مداخله ایران در یمن به دلیل جنگ عربستان در این کشور است. اقدامات ایران علیه اسرائیل در واکنش به افزایش حملات سایبری تل‌آویو علیه تهران است..
  3. روایت سوم که بارها نادیده گرفته می‌شود:  کارزار غیرقابل‌انکار چهار دهه رژیم برای ایجاد گروه‌های نیابتی، ساخت زرادخانه‌های نظامی متعارف و غیرنظامی، حمایت از تروریسم در راستای تسلیم منطقه به خواست و اراده خود می‌باشد؛ بنابراین این مفهوم که اقدامات ایران محصول سیاست دولت ترامپ و بازیگران منطقه‌ای است خنده‌آور است.

جنگ، آخرین چیزی است که رژیم ایران می‌خواهد. ایران اهداف خود را از طریق شبکه نیابتی و تجاوزات انکارآمیز دنبال می‌کند و در واقع از درگیری مستقیم با قدرتمندترین کشور جهان هراس دارد و ضمن سرنگونی رژیم، منجر به پیامدهای نامطلوب و عواقب خطرناک می‌شود.

این مفروضه که توافق‌نامه برجام مسیرهای ایران به سمت سلاح اتمی را قطع می‌کند غیرواقعی است.