اکونومیست بررسی می کند: تاثیر کرونا بر جهانی شدن چه خواهد بود ؟
۲۴ دی ۱۳۹۹
قسمت ۲۳ مجموعه آموزشی تاریخ آمریکا ؛ اقتصاد صنعتی
۲۴ دی ۱۳۹۹
اکونومیست بررسی می کند: تاثیر کرونا بر جهانی شدن چه خواهد بود ؟
۲۴ دی ۱۳۹۹
قسمت ۲۳ مجموعه آموزشی تاریخ آمریکا ؛ اقتصاد صنعتی
۲۴ دی ۱۳۹۹

جو بایدن باید از تیم ترامپ در برابر اقدام تلافی‌جویانه تهران محافظت کند

تاریخ انتشار گزارش: ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱

از منظر «میشل رابین» نویسنده این گزارش، از زمان نظارت کلینتون در مورد دستور اجرای متعدد برای تشدید تحریم‌ها، دولت ترامپ شدیدترین موضع را در قبال ایران اتخاذ کرده است. مطمئناً تیم بایدن اگر انگیزه‌ای برای بازگشت ایران به میز مذاکره پیدا کند، مجازات و اقدامات تنبیهی استراتژی فشار حداکثری دولت ترامپ را کنار خواهد گذاشت.

[آیت الله] خامنه‌ای رهبر ایران قبل از این به‌صراحت اعلام کرده که لغو تمامی تحریم‌ها پیش‌شرط بازگشت به میز مذاکره است. با این‌حال نگرانی بیشتر آمریکا باید ناظر به اصرار ایران بر انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده باشد.

در طی سال‌های گذشته دولت ایران برای تحصیل اهداف خود از اقدامات تروریستی بهره برده است و دولت بایدن با لغو ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا و محدودیت‌های ویزا؛ هرگونه اقدام تلافی‌جویانه توسط ایران را تسهیل بخشیده است.

روسای جمهوری سابق و همسران آن به صورت مادام‌العمر توسط پرسنل امنیتی محافظت می‌شوند اما وزرای کابینه و دستیاران آن تحت حفاظت دائمی نیستند؛ بنابراین بایدن باید نسبت به حفاظت از کسانی که ایران آن را در خط و مشی انتقام‌جویانه خود قرار داده استثناء قائل شود.

حتی اگر دولت بایدن بر این باور باشند که ایران خواهان حل مشکلات از طریق دیپلماسی با آمریکا است؛ اما باید از این موضوع آگاه باشد که نیروهای امنیتی به‌طور مستقل از مقامات سیاسی منتخب عمل می‌کنند.

دولت بایدن باید از همان ابتدا به ایران این مسئله را تفهیم سازد که هرگونه تلاش ایران برای ترور نزدیکان و اعضای دولت ترامپ با واکنش شدید آمریکا همراه خواهد شد و علاوه بر این دولت آمریکا برای محافظت از مایک پمپئو و سایر اعضای دولت ترامپ اقدامات محافظتی شدیدی ایجاد کند.