جهان هیچگاه به وضعیت “نرمال” قبل از ترامپ بر نمی گردد
۹ آذر ۱۳۹۹
آیا در آمریکا هم شاهد سوانحی نظیر تصادف اتوبوس و قطار هستیم ؟
۹ آذر ۱۳۹۹
جهان هیچگاه به وضعیت “نرمال” قبل از ترامپ بر نمی گردد
۹ آذر ۱۳۹۹
آیا در آمریکا هم شاهد سوانحی نظیر تصادف اتوبوس و قطار هستیم ؟
۹ آذر ۱۳۹۹

جوی عزیز، موضوع دیگر توانمندی هسته­ای ایران نیست

تاریخ انتشار گزارش: ۹ آذر ۱۳۹۹

فریدمن در این مقاله تلاش می­کند تفاوت خاورمیانه در دوران کنونی و دورانی که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود را توضیح دهد. وی معتقد است خاورمیانه جدید در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ به وجود آمد. در این روز نیروی هوایی ایران با ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین و موشک کروز هدایت‌شده به صنایع نفتی عبقیق در عربستان حمله کرد و خسارات بزرگی به وجود آورد.

 

از نظر فریدمن واکنش‌های دونالد ترامپ، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات پازل ایجاد خاورمیانه جدید را کامل کرد:

  • ترامپ: وی با بی­عملی و عدم ابراز علاقه برای حمله تلافی­جویانه اعلام کرد که ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی را در عربستان مستقر و چند سیستم موشکی برای تقویت دفاع از عربستان به ریاض خواهد فروخت. رویکرد ترامپ از نظر فریدمن رویکرد جدید این کشور در دنیای مدرن است که بر اساس آن، آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت است و برای دیگر کشورهای تولیدکننده نفت، جان سربازان آمریکایی و منابع اقتصادی ملی را هزینه نمی­کند و چنانچه کشوری خواهان بهره­گیری از خدمات آمریکا است، باید هزینه لازم را پرداخت نماید.
  • توافقنامه­های عادی‌سازی: از نظر فریدمن، ترامپ با بی­عملی درباره ایران، رژیم صهیونیستی و کشورهای مهم سنی را وادار کرد که تلاش کنند به جای جنگ بر سر اهداف قدیمی، درباره برخورد با اهداف جدیدی مثل ایران با یکدیگر متحد شوند.

از نظر فریدمن اولین مشکلی که بایدن با آن روبرو خواهد شد خواسته­های این اتحاد جدید از بایدن در آستانه تعامل وی با ایران است. وی معتقد است که این محور دیگر فقط بر برنامه هسته­ای ایران متمرکز نیستند بلکه سلاح­های جدید ایران مانند موشک­های هدایت‌شونده دقیق و ارسال این سلاح‌ها به گروه­های نیابتی ایران در منطقه است که باید جزئی از محتوای مذاکرات با تهران باشند.