با پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ، شناخت بیشتر او آغاز خواهد شد
۱۸ آذر ۱۳۹۹
نشنال اینترست: سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده است
۱۸ آذر ۱۳۹۹
با پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ، شناخت بیشتر او آغاز خواهد شد
۱۸ آذر ۱۳۹۹
نشنال اینترست: سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده است
۱۸ آذر ۱۳۹۹

ترامپ پس از ترک کاخ سفید در ۲۰ ژانویه خواهد کوشید تا همچنان در صدر خبر ها باشد

تاریخ انتشار گزارش: ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰

دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا، یک حقیقت دردناک را برای همه آمریکایی ها روشن کرده است: پس از اینکه وی کاخ سفید را ترک کند، هر آنچه در توان دارد انجام خواهد داد تا همچنان در صدر اخبار رسانه ها و کانون توجهات باشد. وی همچنان توئیت‌های توهین آمیز منتشر خواهد کرد و به ترویج تئوری های توطئه خواهد پرداخت. وی امکان دارد حتی شبکه تلویزیونی خودش را راه اندازی کند. بر اساس گفته های افراد نزدیک به ترامپ، وی احتمالا برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نیز کاندیدا خواهد شد و بار دیگر شانس خود را برای رفتن به کاخ سفید، امتحان خواهد کرد.

برخی صاحب نظران و تحلیلگران بر این باورند که ترامپ پس از چهار سال حضور در قدرت به عنوان رئیس جمهور آمریکا، در جلب توجه افکار عمومی آمریکا در آینده، موفق خواهد بود. می شود حدس زد که چرا این دسته از تحلیلگران اینگونه فکر می کنند: یک اقلیت قابل توجه از جامعه آمریکا، تحت تاثیر تحریکات ترامپ بر این باور هستند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به سرقت رفته است. آن ها همچنان خود را وفادار به دونالد ترامپ می دانند. از طرفی، دونالد ترامپ بارها و بارها ثابت کرده که استعداد قابل توجهی جهتِ ماندن در کانون قدرت دارد و در این زمینه، تاکتیک های منحصر به فردی نیز دارد.

ترامپ سعی دارد در دهه ۲۰۲۰ نیز همچون دهه ۲۰۱۰-، تاثیرگذار باشد. با این حال، موانعی که وی باید در این مسیر پشت سر بگذارد، در نوع خود کار را برای او بسیار سخت می کنند.

نظریه های بسیاری در مورد نحوه قدرت گرفتن ترامپ در سال ۲۰۱۶، مطرح شده و می شوند. به عقیده برخی، وی به نفع محرومان اقتصادی سخن گفت و از این طریق قدرت را به دست گرفت. به عقیده برخی دیگر، رای دهندگان متعصب، جذب رفتارها و رویه های نژادپرستانه وی شدند. اگر چه هر دو گروه، به نوعی به چرایی جذابیت وی برای مردم آمریکا می پردازند، من بر این باورم که حقیقت، ساده تر از این حرف هاست: «میلیون ها آمریکایی که چندان به سیاست نمی اندیشند، ترامپ را فردی دیدند که یک برنده واقعی است و می تواند هر آنچه قول می دهد انجام دهد و برای آن ها بهترین دستاوردها را از خود برجا بگذارد.»

ترامپ قبل از اینکه در انتخابات پیروز شود، سعی کرد تا چهره ای موفق و کارآمد را از خود نزد افکار عمومی بسازد. وی سعی کرد نشان دهد که یک تاجر و کارآفرین خلاق و معتبر است که می تواند برای جامعه آمریکا نیز مفید باشد. با این همه، فعالان اقتصادیِ برجسته منهتن در نیویورک به خوبی می دانند که ترامپ اساسا یک نخبه اقتصادی نیست. آن ها همواره به وی، نگاهی از بالا به پایین داشته اند. با این حال، ترامپ با موفقیت توانست چهره‌یِ انسانی را از خود نشان دهد که می تواند با تکیه بر توانایی خود در مذاکره و انعقاد توافق های مختلف(ترامپ خود را استاد انعقاد توافقات مختلف نامیده بود)، تا حد زیادی اهداف و منافع مردم آمریکا را تامین کند.

تعداد زیادی از روزنامه نگاران خبره اقتصادی به خوبی می دانند که بسیاری از سرمایه گذاری های دونالد ترامپ، به سرنوشتی الا ورشکستگی دچار نشده اند. آن ها بر این باورند که اگر وی سرمایه گذاری های به مراتب ساده تری را انجام می داد، اکنون به مراتب ثروتمند تر بود. با این حال، برای بسیاری از آمریکایی ها، ترامپ یک کارآفرین خلاق است که به لطف نبوغ اقتصادی خود توانسته یک امپراطوری اقتصادی بزرگ را برای خودش بسازد.

با این حال، اکنون و همزمان با شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، افسانه شکست ناپذیری و موفقیت ترامپ نیز در حال نابود شدن است. وی علی رغم درخواست های مکرر، نتوانست شرایط را برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فراهم سازد.

تلاش های مخرب وی پس از انتخابات، با هدف مشروعیت زدایی از آن، تقریبا همگی شکست خورده اند. وی می تواند در مورد انتخابات نوامبر غُر بزند و خشمگین باشد، اما این مساله، حقیقت را تغییر نمی دهد. این “جو بایدن” است که به زودی رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

مهم این است که ترامپ، در قامت یک بازنده، صحنه را ترک کرده و نمی تواند چندان روی شعارهایی که همواره جهت معرفی خود از آن ها استفاده کرده، مجددا حساب باز کند. این مساله، همکاری با ترامپ را برای سیاستمداران و رسانه های آمریکایی، به شدت پرهزینه و مضر می کند. اگر ترامپ بخواهد شبکه تلویزیونی خودش را داشته باشد، می تواند حامیان افراطی خود را تحریک کرده و به آن ها خط دهی کند. با این حال، اگر ترامپ بخواهد شبکه تلویزیونی خود را سرپا نگه دارد، باید از چهره های برجسته در حوزه های مختلف استفاده کند. تا از این طریق بتواند بیش از پیش، توجهات را به سمت خود جلب کند. امری که با توجه به موقعیت کنونی ترامپ، چندان محتمل نیست و می تواند شکست های بیشتری را برای وی به دنبال داشته باشد.

هیچ کس نمی داند که زندگی ترامپ تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، چگونه خواهد بود. تا این سال، امکان دارد که وی ورشکسته شود، به زندان بیفتد، و یا وضعیت سلامت نامساعدی داشته باشد. با این حال، حتی اگر همه چیز بر وفق مراد باشد، باز هم هیچ تضمینی در کار نیست که وی بتواند حزب جمهوریخواه را جهت حمایت از خود برای کاندیداتوری در انتخابات ۲۰۲۴، قانع سازد.

از سویی، نباید فراموش کرد که بسیاری از جمهوریخواهانی که اکنون از ترامپ حمایت می کنند، هنگامی که وی از قدرت خارج شود، تلاش زیادی را انجام خواهند داد تا بتوانند تا حدی از وی الگو بگیرند و خود کرسی ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورند. شکی نیست که ترامپ نیز در ادامه راه خود با این مساله و چالش رو به رو خواهد شد و حمایت طیف های گسترده ای را در دلِ حزب جمهوریخواه، از دست خواهد داد.

ترامپ فعلی، یک ترامپ بازنده است و کسی حاضر نیست در مورد وی قمار کند. درست به همین دلیل است که امکان دارد توده های مردم آمریکا، خیلی زود از وی خسته شده و موجب انزوای وی شوند. همین موضوع، احتمال حذف وی از عرصه قدرت و سیاست در آمریکا را تا حد زیادی محتمل می کند.