نشنال اینترست: سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده است
۱۸ آذر ۱۳۹۹
پرونده ویژه کیوانان (QANON)
۱۸ آذر ۱۳۹۹
نشنال اینترست: سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده است
۱۸ آذر ۱۳۹۹
پرونده ویژه کیوانان (QANON)
۱۸ آذر ۱۳۹۹

چرا فرایند انتقال قدرت به رئیس جمهور جدید آمریکا انقدر طول می کشد؟

انتخابات آمریکا
 

 

 

طبق قانون آمریکا، انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در اوایل ماه نوامبر انجام می‌شود و برندۀ این انتخابات در بیستم ژانویه در مراسم تحلیفش قسم خورده و کار خود را رسماً آغاز می‌کند. یعنی رئیس‌جمهورِ منتخب پس از گذشت دو ماه و نیم از انتخابات، رئیس‌جمهور می‌شود.
طبق این ویدئو از وکس، اگر رئیس‌جمهور جدید همین رئیس‌جمهور فعلی نباشد، به این دورۀ 2.5ماهه دورۀ انتقال قدرت ریاست‌جمهوری می‌گویند که طی آن، دولت فعلی با دولت آینده چندین جلسه برگزار می‌کند و دربارۀ امور حال حاضر کشور و امنیت ملی و اطلاعاتِ ملی، دولت جدید را در جریان می‌گذارد.
علاوه بر این، هزاران منصب در دولت فدرال هم باید به کارمندانِ دولت جدید تحویل داده شوند که فرآیند آن در همین دورۀ انتقال قدرت انجام می‌شود. خانوادۀ رئیس‌جمهور فعلی نیز در کاخ سفید میزبانِ خانوادۀ رئیس‌جمهور جدید می‌شوند و کاخ را به آن‌ها نشان می‌دهند.
معمولاً این فرآیند انتقال قدرت، بلافاصله بعد از انتخابات، در همان ماه نوامبر آغاز می‌شود. البته نتایج رسمی انتخابات هنوز تایید نشده‌اند و همیشه در اواسط دسامبر تایید می‌شوند؛ اما هر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری همان نتایج غیررسمی را پذیرفته‌اند.
در سال 2020 و انتخابات بین دونالد ترامپ و جو بایدن دیدیم که اگر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در انتخاباتِ دوباره شکست بخورد و حاضر نشود این شکستش را بپذیرد، این فرآیند انتقال قدرت به رئیس‌جمهور منتخب، چندین هفته به تاخیر می‌افتد.
در سال 2000 نیز به‌خاطر رقابت تنگاتنگ ال گور و جوج دبلیو بوش و نامشخص‌بودنِ برندۀ نهایی این فرآیند دیرتر آغاز شد که بعد از حملۀ 11 سپتامبر دولت فدرال در یکی از گزارش‌هایش به همین تاخیر اشاره کرد و آن را از دلایلِ آگاه‌نشدنِ بوش به این تهدید خارجی تروریستی دانست.
دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهوری هم نیست که شکست را نمی‌پذیرد: در سال 1932، رئیس‌جمهور هربرت هوور به فرانکلین دلانو روزولتِ که اکثریتِ آرا را کسب کرده بود، باخت و از دورۀ انتقال قدرت سوءاستفاده کرد تا نگذارد روزولت ایده‌های نیو دیل خودش را زودتر عملیاتی کند و مردم را در دوران رکود بزرگ کمک کند.

 

 
 
 
آخرین ویدئوها: