ارتش مردان سفید پوست نژاد پرست، در صورت شکست ترامپ چگونه واکنش نشان خواهند داد؟
۱۷ آبان ۱۳۹۹
انتخابات آمریکا در دیگر کشورها چگونه به نظر می رسد؟
۱۷ آبان ۱۳۹۹
ارتش مردان سفید پوست نژاد پرست، در صورت شکست ترامپ چگونه واکنش نشان خواهند داد؟
۱۷ آبان ۱۳۹۹
انتخابات آمریکا در دیگر کشورها چگونه به نظر می رسد؟
۱۷ آبان ۱۳۹۹

تهدیدات عدم انتقال مسالمت آمیز قدرت توسط ترامپ؛ آیا آمریکا می تواند از بحران انتخاباتی جلوگیری کند؟

تاریخ انتشار گزارش: ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰

در حالیکه آمریکایی‌ها امیدوارند که یک انتخابات خوب و به دور از تنش و آشوب را تجربه کنند، با این حال، دلایل و محرک‌های نگران کننده زیادی نیز مبنی بر وقوع آشوب و تنش در تاریخ سه نوامبر و پس از آن در آمریکا وجود دارد. تهدیدِ وقوع بسیاری از خشونت‌ها و خطراتی که دموکراسی‌های نوپا پس از برگزاری انتخابات، احتمالا با آن‌ها مواجه خواهند شد، هم اکنون به وضوح در مورد آمریکا نیز قابل مشاهده است.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، تقریبا در تاریخ این کشور بی سابقه است. تقریبا در هیچ کدام از انتخابات گذشته در تاریخ آمریکا، مردم آمریکا با اظهارنظر‌هایی نظیر آنچه ترامپ انجام می‌دهد و به وضوح از عدم تعهد خود به انتقال مسالمت آمیز قدرت سخن می‌گوید، و یا با خطر و تهدید منازعات و درگیری‌های مسلحانه در پی برگزاری انتخابات در آمریکا، رو به رو نبوده اند.

ما در قالب “گروه بحران بین المللی” موظف هستیم تا به منازعات و بحران ها، خاتمه دهیم، از آن‌ها پیشگیری کنیم و احتمال ظهور منازعات خشونت آمیز را تا جای ممکن تخفیف دهیم. در حالی که تلاش هایمان در سال‌های گذشته ما را به اقصی نقاط جهان کشانده است، با این حال، تاکنون هیچ وقت از ما خواسته نشده بود که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، عمده تمرکز خود را معطوف به این پدیده کنیم.

در بسیاری از کشورها، برگزاری انتخابات اغلب با تهدید وقوع خونریزی، و اعمال خشونت بر علیه شهروندان غیرنظامی هماره می‌شود. امری که تا حد زیادی نتیجه قطبی شدن سیاسی جوامع مختلف است. تحت این شرایط، ماهیت انتخابات با توجه به اینکه هر کاندیدا از یک پایگاه متعصب و مشخص برخوردار است، می‌تواند کاملا خطرناک باشد.

در شرایط فعلی، ما به وضوح می‌توانیم خطر و تهدیدِ این مساله را در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مشاهده کنیم. آنچه در این میان بر شدت بحران می‌افزاید این است که اکنون در آمریکا رئیس جمهوری را داریم که به وضوح از عدم تعهد خود به انتقال مسالمت آمیز قدرت سخن می‌گوید و عملا به رای و نظر مردم آمریکا بی احترامی می‌کند. دونالد ترامپ تاکنون بار‌ها و بار‌ها گفته است تنها امری که می‌تواند منجر به شکست او در برابر جو بایدن شود، تقلب انتخاباتی است. وی حتی تاکنون از طرفداران متعصب و دو آشته خود هم درخواست نکرده تا از انجام خشونت و تنش خودداری کنند.

اگر قرار بود جهان به آمریکا به همان شیوه‌ای که آمریکا به جهان می‌نگرد، نگاه کند، عملا این کشور (امریکا) را به مثابه کشوری می‌دید که در مراحل ابتدایی دموکراسی قرار دارد و بسیاری از خطرات نظیر جنگ داخلی، شورش، و حتی پاکسازی قومی نیز آن را تهدید می‌کند. جهان حتی کشوری را می‌توانست مشاهده کند که هر لحظه امکان نزاع‌های خیابانی و درگیری و خشونت در آن وجود دارد و تعصبات نژادی در آن، در بالاترین حد خود قرار دارند. جهان می‌توانست آمریکایی را ببیند که پلیس آن به شدت بر علیه مردم خشونت به خرج می‌دهد و نژادپرستی پیشه می‌کند و نظامیان آمریکایی نیز از هیچگونه مداخله خارجی فروگذار نمی‌کنند. در نهایت باید گفت که جهان می‌دید به وضوح که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کاملا به منافع ملی کشورش بی توجه است و احزاب اصلی آمریکایی نیز در چشم اندازی کلی تر، به مردم کشورشان هیچ توجهی ندارند.

به طور خلاصه باید گفت، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین المللی، در آمریکای کنونی چیز‌هایی را مشاهده می‌کردند که خودِ آمریکا برای سال‌ها نسبت به وقوع و وجود آن‌ها در دیگر کشور‌ها هشدار می‌داد. اضافه بر این، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در سایه بحران شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا برگزار می‌شود. برگزاری انتخابات آمریکا با استفاده از سرویس خدمات پستی این کشور، فضای مناسبی را در اختیار دونالد ترامپ قرار می‌دهد که بیش از پیش به تنش آفرینی و ایجاد چالش در مورد نتیجه احتمالی انتخابات آمریکا اقدام ورزد.

با توجه به خطرات و تهدیداتی که انتخابات آمریکا را تهدید می‌کنند، هر دو نامزد اصلی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا می‌توانند که نتیجه این انتخابات را به چالش بکشند. از سویی، با توجه به پیچیده بودن قوانین انتخاباتی آمریکا، نتیجه مناقشه برانگیز و غیرقطعی انتخابات آمریکا می‌تواند ماه‌ها بلاتکلیفی و عدم قطعیت را در این کشور ایجاد کند.

یکی از خطرات مهمی که انتخابات آمریکا و اوضاع پس از آن را تهدید می‌کند، احتمال وقوع شورش‌های مسلحانه از سوی گروه‌های افراطی دستِ راستی است. همان‌هایی که به تازگی ۱۳ تن از اعضای آن‌ها به اتهام تلاش جهت ربودن فرماندار میشیگان، بازداشت شدند. به طور خاص این گروه‌ها می‌توانند در جریان و پس از انتخابات آمریکا، چالش‌های جدی را برای این کشور ایجاد کنند. امری که می‌تواند حتی منجر به وقوع خونریزی در آمریکا شود. ترامپ هم نشان داده که شخصیتی است که می‌تواند این افراد و گروه‌ها را برای خشونت ورزی تحریک کند.

برای اینکه از تنش آفرینی‌های احتمالی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا جلوگیری شود، مقام‌های محلی و ایالتی و همچنین رسانه‌های آمریکایی باید شرایطی را فراهم کنند تا عرصه بر آن‌هایی که قصد به چالش کشیدن انتخابات و ایجاد تنش و ناآرامی در جامعه آمریکا دارند، هر چه بیشتر تنگ‌تر شود. در این شرایط، مخصوصا رسانه‌ها باید به شدت با کارزار‌های ترویج اطلاعات غلط و نادرست مقابله کنند و تا جای ممکن به مردم و افکار عمومی، اطلاع رسانی‌های لازم را انجام دهند.

رهبران خارجی نیز در جریان برگزاری انتخابات آمریکا، نقش مهمی بر عهده دارند. امکان دارد که ترامپ بخواهد قبل از اعلام نتیجه قطعی انتخابات، خود را پیروز اعلام کند و رهبران خارجی را جهت تبریک گفتن به وی، تحت فشار قرار دهد. در این شرایط، آن‌ها (رهبران خارجی) باید مقاومت کنند و از انجام این کار خودداری کنند. رهبران خارجی باید تا لحظه آخر که نتیجه قطعی انتخابات اعلام می‌شود، از موضع گیری در مورد آن خودداری کنند. در واقع، آن‌ها با این کار خود فضا را برای هرگونه سواستفاده احتمالی دونالد ترامپ و ایجاد آشوب در این کشور، خواهند بست.