دولت آینده جو بایدن
۲۲ آبان ۱۳۹۹
پوسیدگیِ نهادهای سیاسی آمریکا عمیق تر از دونالد ترامپ است
۲۲ آبان ۱۳۹۹
دولت آینده جو بایدن
۲۲ آبان ۱۳۹۹
پوسیدگیِ نهادهای سیاسی آمریکا عمیق تر از دونالد ترامپ است
۲۲ آبان ۱۳۹۹

۹ پیش‌بینیِ مهم اقتصادی برای ۱۰ سال آینده آمریکا

تاریخ انتشار گزارش: ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰

پیش‌بینی هایی که در زیر می آید، درباره ی ۹ تا از تأثیرگذارترین مسائلی است که می تواند آمریکا و اقتصادِ افراد را طیِ ۱۰ سالِ آینده از خود متأثر کند، از بدهیِ ملی و بازارِ مسکن گرفته تا تغییراتِ آب‌وهوایی و بودجه ی نظامیِ این کشور.

 

  1. بدهیِ فدرال افزایش خواهد یافت

در ۱۰ ژوئنِ ۲۰۲۰، بدهیِ آمریکا از ۲۶ تریلیون دلار فراتر رفت. بیماریِ کوویدِ ۱۹ به واسطه ی قانونِ CARES Act بر این بدهی ها افزود و عایدی های حاصل از مالیات را کاهش داد. نسبتِ بدهی به تولیدِ ناخالصِ داخلی در آمریکا ۱۳۶درصد است، حال آنکه طبقِ توصیه ی صندوقِ بین المللیِ پول باید ۷۷ درصد باشد.

این حجم از بدهی چنانچه بنا بر بالا رفتنِ نرخِ سودِ بانکی باشد دیری نخواهد پایید

بالا رفتنِ نرخِ سود به معنای افزایشِ مبلغی است که بدهکاران بابتِ سودِ وامهای خود باید بپردازند، و چنین چیزی، مادامی که اقتصادِ آمریکا در رکود قرار دارد نامحتمل است. فدرال رزرو نرخِ سودِ بانکی را پایین نگاه می دارد تا رشدِ اقتصادی را رقم بزند.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

در اینکه چگونه باید بدهی ها را کاهش داد اختلافِ نظر وجود دارد و این اختلافِ‌ نظر، در صورتی که نیاز به تعیینِ سقف برای بدهی ها وجود داشته باشد، ممکن است به بحرانِ بدهی منجر شود. از آنجا که ترامپ مالیاتها را کاهش داده، توازنِ بودجه در بلند مدت منجر به کاهشِ هزینه ها می شود. تأمین اجتماعی خرجِ خودش را در می آورد. بیمه ی مدیکر هم تا حدودی همین طور؛ دستِ کم در حالِ حاضر.

در حالی که واشینگتن در پیِ بهترین راهِ  چاره برای معضلِ بدهی هاست، بلاتکلیفی درباره ی میزانِ مالیاتها و طرحهای دولتِ فدرال بیداد می کند. واکنشِ کسب‌وکارها به این بلاتکلیفی انباشتِ نقدینگی، استخدامِ کارگرانِ پاره‌وقت به جای تمام‌وقت، و تعلل در سرمایه‌گذاری های کلان بوده است.

 

  1. شرایطِ حادِ آب‌وهوایی می تواند به بحرانِ اقتصادی منجر شود

تحقیقاتی که در اکتبرِ ۲۰۱۸ در نشریه ی ScienceAdvances منتشر شده پیش بینی کرده است که شرایطِ حادِ آب‌وهوایی در آمریکای شمالی تا سالِ ۲۱۰۰ به میزانِ ۵۰درصد افزایش خواهد یافت و این امر سالانه ۱۱۲ میلیارد دلار هزینه روی دستِ دولتِ آمریکا خواهد گذاشت.

در مارسِ ۲۰۱۹، فدرال رزرو هشدار داد که تغییراتِ اقلیمی می تواند نظامِ مالی را تهدید کند. شرایطِ حادِ آب‌وهواییِ ناشی از تغییراتِ اقلیمی سببِ ورشکستگیِ مزارع، تأسیسات و کمپانی ها خواهد شد و ورشکستگیِ اینها به ترازنامه های بانکی صدمه خواهد زد، درست نظیرِ بلایی که در خلالِ بحرانِ مالیِ گذشته بر سرِ مسکن آمد.

مونیخ ری (Munich Re)، بزرگترین مؤسسه ی بیمه ی اتکاییِ دنیا، گرم شدنِ زمین را مقصرِ خسارتهای ۲۴ میلیارد دلاری در آتش‌سوزی های کالیفرنیا می داند و هشدار داده است که مؤسساتِ بیمه ناچارند حقِ بیمه را افزایش دهند تا هزینه های فزاینده ی ناشی از شرایطِ حادِ آب و هوایی را بتوانند پوشش دهند. این کار می تواند بیمه را برای اکثرِ مردم به شدت گران کند.

طبقِ اعلامِ Cornucopius Climate Change Service، اکتبرِ ۲۰۱۹ با اختلافِ دمایی اندک، داغترین اکتبرِ ثبت‌شده بوده است. و پیش بینی می شود که دما از این هم بالاتر برود و طیِ چند دهه ی آینده بینِ ۲ تا ۴ درجه ی فارنهایت افزایش یابد. تابستانهای گرمتر به معنای آتش‌سوزی های مخرب‌تر است. درختانی که در اثرِ خشکسالی و آفات ضعیف شده اند بر شدتِ این حریقها افزوده اند. جلگه های خشکِ غربی ۱۴۰ مایل به سمتِ شرق پیشروی کرده اند. در نتیجه، مزرعه دارانی که سابقاً ذرت می کاشته اند، به کاشتِ غلاتِ مقاومتر روی خواهند آورد.

کوتاهتر شدنِ زمستانها به معنای آن است که خیلی از آفات، نظیرِ سوسکهای پوسته‌نشین، در طولِ زمستان خشک نخواهند شد. سرویسِ جنگلهای آمریکا برآورد کرده است که طیِ ۱۰ سالِ آینده، ۱۰۰۰۰۰ درختِ مبتلا به سوسک بر زمین بیفتند.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

خشکسالی می تواند محصولاتِ کشاورزی را از بین ببرد و قیمتِ لوبیا، آجیل و میوه را افزایش دهد. میلیونها فردِ مبتلا به آسم و آلرژی مجبور خواهند شد بابتِ خدماتِ درمانی هزینه های بیشتری بپردازند. تابستانهای طولانی تر می تواند فصلِ آلرژی را به درازا بکشاند. هم اکنون در برخی مناطق، فصلِ گرده‌افشانی ۲۵ روز نسبت به سالِ ۱۹۹۵ طولانی تر شده است. تا سالِ ۲۰۴۰ احتمال می رود که درصدِ گرده های گیاهی در هوا دو برابر شود.

اگر اقدامی انجام نشود، همگان از این تأثیرات متأثر خواهند شد. موجهای گرما می توانند به بیماری و حتی مرگ منجر شوند، ضمنِ اینکه به محصولاتِ کشاورزی و چرخه ی حیات آسیب می رسانند و قطعی های برق را سبب می شوند.

همچنین میلیونها نفر از مردم در معرضِ بالا آمدنِ سطحِ دریا و غرق‌شدگی هستند. بالا آمدنِ سطحِ دریا می تواند توفان ها و توفندها را هرچه بیشتر به درونِ خشکی سوق دهد. همچنین بر صخره های مرجانی فشار وارد می کند و باعثِ نابود شدنِ آنها یکی پس از دیگری می شود. تا سالِ ۲۱۰۰، احتمال می رود که سطحِ دریاهای جهان دستِ کم یک فوت نسبت به سالِ ۲۰۰۰ بالاتر بیاید. این امر به تنهایی ۱۴ تریلیون دلار به اقتصادِ جهانی ضربه خواهد زد.

 

  1. هزینه های خدماتِ درمانی همچنان رو به افزایش خواهد بود

طرحِ مالیاتیِ ترامپ کاری کرد تا کسانی که به موجبِ قانونِ اوباماکر، به خاطرِ نداشتنِ بیمه ی سلامت در سالِ ۲۰۱۹ ملزم به پرداخت مالیات بودند از این مالیات معاف شوند. مرکزِ بودجه ی کنگره بر این باور است که ۱۳ میلیون نفر تا سالِ ۲۰۲۷ از پوششِ بیمه خارج شوند. از آنجا که اکثرِ این افراد سالم هستند، هزینه ی مضاعفی روی دستِ شرکتهای بیمه خواهد افتاد. لاجرم، آنها نیز این هزینه ها را بر بیمه‌گذارانشان تحمیل خواهند کرد و این چنین، هزینه های خدماتِ درمانی افزایش خواهد یافت.

انتظار می رود که هزینه های خدماتِ درمانی در سالِ ۲۰۲۷ به ۶ تریلیون دلار برسد، و سهمِ آن از تولیدِ ناخالصِ داخلی در این سال به ۱۹.۴درصد سر بزند. پیش بینی می شود که قیمتِ خدماتِ درمانیِ شخصی نیز از سالِ ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷، سالانه به طورِ میانگین ۲.۷درصد افزایش یابد.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

سیاستهای جدید بدونِ وجودِ نظارت ممکن است افرادِ زیادی را تحتِ پوششِ بیمه درنیاورند. کسانی هم که بیمه دارند چه بسا ناچار شوند بخشِ اعظمِ هزینه ها را از جیبِ خود بپردازند.

با خروجِ مردم از بیمه ها، آنها کمتر از مراقبتهای پیشگیرانه بهره مند خواهند شد. خانواده های کم درآمدِ فاقدِ بیمه ممکن است برای استفاده از مراقبتهای اولیه به اتاقهای اورژانسِ بیمارستانها مراجعه کنند. بیمارستانها این هزینه را بر مدیکید و شرکتهای بیمه تحمیل خواهند کرد و این ممکن است سببِ گرانتر شدنِ خدماتِ درمانی برای تک‌تکِ افراد شود.

 

  1. جهش در قیمتهای بنزین و نفت

اداره ی اطلاعاتِ انرژیِ آمریکا چشم اندازی را تا سالِ ۲۰۵۰ طراحی کرده که طبقِ آن، تولیدِ نفتِ خامِ برنت تا سالِ ۲۰۲۷ به بالاترین قیمتِ تاریخیِ خود خواهد رسید و سپس تا سالِ ۲۰۴۰، روی ۱۴ میلیون بشکه در روز ثابت خواهد ماند. قیمتِ آن نیز طبقِ این پیش بینی تا سالِ ۲۰۳۰ بشکه ای ۹۲.۸۲ دلار و تا سالِ ۲۰۴۰ بشکه ای ۱۰۶.۰۸ دلار خواهد شد. طیِ چند سالِ آینده، انتظار می رود که صادراتِ نفتِ آمریکا بر وارداتِ آن پیشی بگیرد.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

هرچه قیمتِ نفت بالاتر برود قیمتِ بنزین نیز بالاتر خواهد رفت. در سالِ ۲۰۰۸، هنگامی که قیمتِ نفت ناگهان به بشکه ای ۱۴۴ دلار افزایش یافت، قیمتِ بنزین به گالونی ۴ دلار افزایش یافت. شما می توانید با استفاده از قیمتِ نفتِ امروز، قیمتِ بنزین فردا را پیش‌بینی کنید. بالا رفتنِ قیمتِ بنزین می تواند قیمتِ غذا را نیز افزایش دهد، چرا که با هزینه ی حمل و نقل ارتباطِ تنگاتنگی دارد.

 

  1. اقتصادِ آمریکا و چین درهم گره خورده است

چین در سالِ ۲۰۱۴ تبدیل به بزرگترین اقتصادِ دنیا شد. در سپتامبرِ ۲۰۱۹، رشدِ اقتصادیِ چین کندترین رشدِ خود از سالِ ۱۹۹۰ را تجربه کرد. اما این کشور اکنون آنقدر بزرگ است که می تواند به تأثیرگذاریِ خود بر آمریکا خیلی بیش از گذشته ادامه دهد.

در دسامبرِ ۲۰۱۹، آمریکا و چین بر سرِ یک قراردادِ تجاری توافق کردند که به موجبِ آن، چین ملزم شده است تا مقدارِ قابلِ توجهی از کالاها و خدماتِ آمریکا را طیِ سالیانِ آینده خریداری کند. آمریکا همچنان از ۲۵۰ میلیارد دلار از صادراتِ چین تعرفه ی ۲۵درصدی و از ۱۲۰ میلیارد دلار از وارداتِ چینی تعرفه ی ۷.۵درصدی اخذ خواهد کرد.

اگر صادراتِ چین کاهش یابد، ممکن است مقدارِ کمتری از اسنادِ خزانه ی آمریکا را خریداری کند. از آنجا که چین دومین خریدارِ بزرگِ بدهی های آمریکاست، چنانچه تقاضای آن از اسنادِ خزانه کاهش یابد، نرخِ سود می تواند صعودی شود.

هرگونه تغییری که چین به مثابه ی بخشی از اصلاحاتِ اقتصادیِ خود ایجاد کند بر ارزشِ دلارِ آمریکا تأثیر خواهد گذاشت. چین ارزشِ واحدِ پولیِ خود، یوآن، را در مقابلِ دلارِ آمریکا ثابت نگاه داشته است و هم اکنون در تلاش است تا با قطعِ وابستگیِ یوآن از دلار، پولِ خود را تبدیل به ارزی جهانی نماید. این کشور همچنین بازارهای سهامِ خود را مدرن‌سازی کرده است.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

کندیِ رشدِ اقتصادیِ چین می تواند بر اقتصادِ آمریکا به طرقِ نامترقبه ای تأثیر بگذارد. بالا رفتنِ نرخِ سود می تواند هزینه ی وامها را برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان افزایش دهد. نیز می تواند بهره ی بدهی ها را افزایش دهد. دولتِ آمریکا ممکن است ناچار باشد بودجه ی بیشتری کنار بگذارد تا از پسِ پرداختِ این سودها برآید.

کاهشِ صادراتِ چین می تواند قیمتِ تمام شده را برای مصرف‌کنندگانِ آمریکایی افزایش دهد. «ساختِ آمریکا» به معنای گرانتر بودنِ است، زیرا کارگرانِ آمریکایی دستمزدی بالاتر از کارگرانِ چینی می گیرند.

 

  1. دلار همچنان مسیرِ فرود و فرازِ خود را طی خواهد کرد

ارزشِ دلارِ آمریکا در سپتامبرِ ۲۰۱۹ رکوردی دوسالانه زد و به ۹۹.۳۷ دلار افزایش یافت. در دسامبرِ ۲۰۱۹، به حدودِ ۹۷ دلار کاهش یافت. حالا که فدرال رزرو نرخِ بهره را کاهش داده است، این احتمال وجود دارد که ارزشِ دلار در آینده افزایش یابد.

سرمایه گذارانِ خارجی احتمالاً درباره ی بدهی های آمریکا نگرانی های بیشتری داشته باشند. آنان از این می ترسند که آمریکا بخواهد آنقدر ارزشِ دلارِ خود را پایین بیاورد تا ارزشِ واقعیِ بدهی های ملی اش کمتر شود. لذاست که با استفاده از دارایی های غیروابسته به دلار نظیرِ یورو، به سبدِ سرمایه گذاریِ خود تنوع می بخشند.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

دلار وقتی ضعیف باشد، قیمتِ واردات افزایش خواهد یافت، و این موجبِ تورم و افزایشِ قیمتِ نفت و بنزین خواهد شد. همچنین قیمتِ صادرات را پایین خواهد آورد که این خود انگیزه ای برای رشدِ اقتصادی خواهد بود. ارزشِ دلار کماکان فرود و فرازهای پیاپی را تجربه خواهد کرد که این بر هر آنچه مردمِ آمریکا خریداری کنند تأثیر خواهد گذاشت.

 

  1. تورم کماکان تحتِ کنترل خواهد بود

هنگامی که قیمتِ نفت به محدوده ی عادیِ خود بازگردد، نگرانی ها بابتِ تورمِ افسارگسیخته افزایش می یابد. اما فدرال رزرو مترصّد است تا در صورتِ لزوم، مسیرِ تسهیلِ کمّی را معکوس کرده و نرخِ بودجه ی فدرال (fed funds rate) را افزایش دهد.

مهمترین نقشِ فدرال رزرو مدیریتِ انتظاراتِ عمومی از تورم است. هنگامی که مردم انتظارِ تورم داشته باشند، این انتظار خود به خود به حقیقت خواهد پیوست. فدرال رزرو می تواند با القای آرامش به جامعه، اعتماد به اقتصاد را بالا نگه دارد و در نتیجه از تغییراتِ شدید در رفتارِ اقتصادیِ مردم جلوگیری به عمل آورد. فدرال رزرو می داند که این شیوه ای است که رئیسِ سابقِ این نهاد، پاول ولکر (Volcker)، با استفاده از آن به تورمِ رکودی در دهه ی ۱۹۷۰ خاتمه داد. او با بالا نگه داشتنِ نرخِ بهره، به مردم این اطمینان را داد که این کار برای جلوگیری از ایجادِ تورم انجام شده است.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

تورمِ هسته (Core inflation) در حدودِ ۲ درصد باقی خواهد ماند. قیمتِ غذا ممکن است موقتاً افزایش به خود ببیند، چرا که تابعی از قیمتِ بنزین و نفت است. لیکن هزینه های زندگی کماکان بالا خواهد ماند. اگر شهروندِ آمریکا هستید نیازی نیست به اندازه ی گذشته نگرانِ تورم و پس اندازِ دورانِ بازنشستگی تان باشید.

 

  1. رشدِ مسکن تداوم خواهد داشت

قانونِ مشاغل و کاهشِ مالیاتها (Tax Cuts and Jobs Act) معافیت از بهره ی وامهای مسکن را به ۷۵۰۰۰۰ دلارِ اول از این وام محدود کرده است. همچنین معافیتِ استاندارد را دوبرابر کرده است، که این می تواند تعدادِ کسانی را که از آن استفاده می کنند دو برابر کند. انجمنِ ملیِ خانه‌سازان و انجمنِ ملیِ دلالانِ معاملاتِ ملکی در سالِ ۲۰۱۷ با آن مخالفت کردند. هرقدر مالیات دهندگان بیشتر از معافیتِ استاندارد استفاده کنند، تعدادِ کمتری می توانند از معافیتهای مربوط به وامِ مسکن بهره مند گردند.

فدرال رزرو در اواخرِ ۲۰۱۹ نرخِ بهره را پایین آورده و آن را ثابت نگه داشته بود. این اقدام سبب می شود وامِ بهره برای اقشارِ مختلف دسترس‌پذیرتر شود. با کاهشِ بهره ی وامِ مسکن، قیمتِ مسکن ممکن است افزایش یابد تا هزینه ی خریدارانِ خانه را جبران نماید.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

این طرحِ مالیاتی می تواند قیمتِ مسکن را مهار کند. اما پایین بودنِ نرخِ بهره ی وامِ مسکن ممکن است مردم را ترغیب کند تا خانه بخرند. در حالی که بسیاری از مردم نگرانِ اینند که بازارِ املاک و مستغلات گرفتارِ حبابی است که ممکن است هر لحظه مجدداً بترکد، شرکتِ داده‌پردازِ املاک و مستغلاتِ Zillow در دسامبرِ ۲۰۱۹ گزارش داد که به عقیده ی کارشناسانش، بازارِ مسکن طیِ چند سالِ آینده ثابت خواهد ماند. مادامی که فدرال رزرو نرخِ بهره را ثابت نگاه دارد، این احتمال وجود دارد که بازارِ مسکن شکوفا شود، بدونِ آنکه بعدها فروبپاشد.

 

  1. آمریکا در جنگهای زمینیِ کمتری درگیر است

انزوا و بدهیِ ۲۶ تریلیون دلاریِ آمریکا به این معنی است که آمریکا واقعاً دیگر نمی تواند از پسِ شرکت در جنگهای زمینی برآید.

در مارسِ ۲۰۱۹، دولت بودجه ی امنیتِ ملیِ سالِ ۲۰۲۰ را به ۷۵۰میلیارد دلار افزایش داد. وزارتِ دفاع گفته که این افزایشِ بودجه آمریکا را در عرصه ی رقابت تقویت می کند و سببِ پیروزیِ نیروهای نظامی می شود چرا که دستِ برترِ آمریکا را در ابتکارِ عمل و مدرن‌سازی در میدانِ جنگ را تا دهها سال از آنِ آمریکا می سازد.

به عقیده ی برخی کارشناسان، این هزینه ها مناسب نیست و حضورِ نظامیِ آمریکا در سراسرِ دنیا را کمرنگ می کند. کارشناسانِ بودجه می گویند این افزایش مستقیماً بر بدهی های آمریکا تأثیرگذار است و آن را بیشتر می کند و عرصه های حیاتی نظیرِ خدماتِ درمانی و مراقبت از کودکان را به حاشیه می برد.

  • چه تأثیری بر آمریکاییان دارد؟

مردمِ آمریکا ممکن است با گسترشِ تروریسم احساسِ ناامنیِ بیشتری کنند و چنین گمان کنند که آمریکا کارِ زیادی برای آن نمی کند. علاوه بر آن، تهدیدِ فزاینده ای از سوی جنگِ سایبر احساس می شود: جنگی سرعتی و خطرناک که تسلط بر آن مشکل است و پیامدهای ژرفی در عرصه ی دیجیتال دارد. ایالاتِ متحده ی آمریکا در صددِ به دست گرفتنِ ابتکارِ عمل و مدرن‌سازی است تا خود را هرچه بیشتر آماده کند.

 

 

منابع

  1. Economic Forecast: Federal Reserve Bank of St. Louis. “Expected U.S. Macroeconomic Performance During the Pandemic Adjustment Period,” Accessed April 3, 2020.
  2. Bureau of Economic Analysis. “National Income and Product Accounts Tables: Table 1.1.1. Percent Change From Preceding Period in Real Gross Domestic Product,” Accessed June 2, 2020.
  3. National Bureau of Economic Research. “Determination of the February 2020 Peak in US Economic Activity.” Accessed June 10, 2020.
  4. U.S. Census Bureau. “Advance Monthly Sales for Retail and Food Services.” Accessed June 2, 2020.
  5. Bureau of Labor Statistics. “Employment Situation Summary,” Table A. Accessed June 2, 2020.
  6. Bureau of Economic Analysis. “National Income and Product Accounts Tables: Table 1.1.1. Percent Change From Preceding Period in Real Gross Domestic Product.” Accessed August 14, 2020.
  7. Congressional Budget Office. “Interim Economic Projections for 2020 and 2021.” Accessed June 2, 2020.
  8. Board of Governors of the Federal Reserve System. “Table 1. Economic Projections of Federal Reserve Board Members and Federal Reserve Bank Presidents, Under Their Individual Assumptions of Projected Appropriate Monetary Policy, June 2020.” Accessed June 10, 2020.
  9. U.S. Bureau of Labor Statistics. “Employment Situation Summary.” Accessed June 10, 2020.
  10. Board of Governors of the Federal Reserve System. “Federal Reserves Issues FOMC Statement.” Accessed June 2, 2020.
  11. Board of Governors of the Federal Reserve System. “Federal Reserve Press Release.” Accessed June 2, 2020.
  12. U.S. Energy Information Administration. “Short-Term Energy Outlook.” Accessed August 14, 2020.
  13. U.S. Energy Information Administration. “STEO: Prices.” Accessed June 2, 2020.
  14. U.S. Energy Information Administration. “Annual Energy Outlook 2020,” Table 1. Total Energy Supply, Disposition, and Price Summary. Prices: Brent Spot Price. Accessed June 2, 2020.
  15. Bureau of Labor Statistics. “Projections Overview and Highlights, 2018 to 2028.” Accessed April 3, 2020.
  16. Federal Reserve Bank of San Francisco. “Climate Change And The Federal Reserve.” Accessed March 16, 2020.
  17. Insurance Information Institute. “Facts and Statistics: Global Catastrophes,” Accessed March 16, 2020.
مطالب مرتبط