طرح بایدن برای بازگشت به برجام چیست؟
۲۱ آبان ۱۳۹۹
۹ پیش‌بینیِ مهم اقتصادی برای ۱۰ سال آینده آمریکا
۲۱ آبان ۱۳۹۹
طرح بایدن برای بازگشت به برجام چیست؟
۲۱ آبان ۱۳۹۹
۹ پیش‌بینیِ مهم اقتصادی برای ۱۰ سال آینده آمریکا
۲۱ آبان ۱۳۹۹

دولت آینده جو بایدن

تاریخ بروز رسانی گزارش: ۲۰ آبان ۱۳۹۹

یورونیوز ( ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ) :

با کابینه احتمالی جو بایدن آشنا شوید

 

حتی پیش از سوم نوامبر رسانه‌های آمریکایی در تحلیل‌های خود از کابینه احتمالی دولت دموکرات جو بایدن – کامالا هریس رونمایی کرده بودند. با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، حالا گمانه‌ها در خصوص وزاری آینده دولت ایالات متحده پررنگ‌تر از قبل شده است.

در این گزارش با توجه به حدس و گمان‌هایی که رسانه‌های مختلف آمریکایی از کابینه آینده جو بایدن ارائه کرده‌اند، تصویری از کسانی که احتمالا از یاران جو بایدن در دولت آینده ایالات متحده خواهند بود، ارائه می‌کنیم.

وزارت امور خارجه؛ خانم سفیر جانشین پمپئو می‌شود؟

سوزان رایس، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد در دولت باراک اوباما، احتمالا بیش از دیگر گزینه‌ها برای جانشینی مایک پمپئو بخت دارد. خانم رایس پیشتر یکی از گزینه‌های معاونت ریاست جمهوری اما در نهایت این کامالا هریس بود که به عنوان همراه جو بایدن وارد انتخابات ریاست جمهوری شد. ماجرای قتل سفیر ایالات متحده در لیبی در سال ۲۰۱۲ از نقاط تاریکی است که می‌تواند برای خانم رایس که در آن زمان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بود، دردسرساز شود.

سوزان رایس بیش از دیگران برای رسیدن به راس وزارت امور خارجه آمریکا شانس دارد

سوزان رایس بیش از دیگران برای رسیدن به راس وزارت امور خارجه آمریکا شانس دارد

سوزان رایس که دانش‌آموخته دانشگاه آکسفورد است از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در سمت سفیر ایالات متحده در سازمان ملل مشغول فعالیت بود اما پس از ماجرای کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و انتقادات و اعتراضات جمهوری‌خواهان او مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. رایس که البته هیچ نسبتی با کاندولیزا رایس جمهوری‌خواه ندارد سپس به عنوان مشاور امنیت ملی باراک اوباما در سالهای ۲۰۱۳ تا پایان دولت دوم او، یعنی ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ فعالیت کرد.

هرچند بیشتر رسانه‌های آمریکایی وندی شرمن را گزینه اصلی برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل می‌دانند اما پت بودجج نیز برای کسب این کرسی بخت دارد

 

بعد از خانم شرمن رسانه‌های آمریکایی از بت بودجج، شهردار پیشین و جوان شهر ساوت بند در ایالت ایندیانا به عنوان دیگر گزینه تصدی این پست یاد می‌شود. آقای بودجج که در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها عملکرد شگفت‌انگیزی از خود به نمایش گذاشت، یکی از کسانی است که رسانه‌های آمریکایی او را از چهره‌های آینده‌دار حزب دموکرات و از اعضای قطعی کابینه جو بایدن می‌دانند. آقای بودجج ۳۸ سال دارد و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ شهردار شهر ساوت بند در شمال ایالت ایندیانا بوده است. او بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به عنوان افسر اطلاعاتی نیروی دریایی در ارتش آمریکا خدمت کرد و به درجه ستوانی ارتقاء یافت. پیت بودجج در سال ۲۰۱۴ به مدت هفت ماه از شهرداری ساوت بند مرخصی گرفت تا برای خدمت نظامی به افغانستان برود. او برای برقراری بهتر ارتباط با افغان ها زبان فارسی دری یاد گرفت.

یورونیوز (۱۶ آبان ۱۳۹۹): 

وزیر امور خارجه دولت جو بایدن؛ کونز، مورفی، رایس، بلینکن، یا؟

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات آمریکا روز شنبه ۱۷ آبان (۷ نوامبر) در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با شکست دونالد ترامپ، پیروز انتخابات معرفی شد تا ۲۰ ژانویه (اول بهمن) سوگند یاد کند.

در گرما گرم این رقابت انتخاباتی آنچه در گزارش های برخی رسانه های آمریکایی دیده می‌شد این بود که از هم اکنون رقابت در حزب دموکرات و حلقه نزدیکان جو بایدن برای تصاحب مقام های مهم در دولت احتمالی او آغاز شده است.

معاون پیشین باراک اوباما و رئیس جمهوری کنونی آمریکا که بزودی قدرت را در کاخ سفید بدست می گیرد برای انتخاب وزیر خارجه دولت احتمالی خود علاوه بر سابقه گزینه های مورد نظرش احتمالا معیارهایی دیگری همچون بخت نامزد سمت وزارت خارجه برای کسب رای اعتماد مجلس سنا، جلب نظر جناح های مختلف حزب دموکرات از جمله جناح پیشرو و عمل به وعده معرفی کابینه ای متفاوت با حضور زنان و اقلیت های نژادی را در نظر خواهد داشت.

در مقابل مایک پمپئو، وزیر خارجه کنونی آمریکا گفته بود که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو آماده است تا به فعالیتش در مقام وزیر خارجه ادامه دهد. او در گفتگو با یکی از رسانه های محلی در ایالت فلوریدا در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی اش برای ادامه فعالیت در مقام وزیر خارجه در صورت پیروزی دونالد ترامپ گفته بود: «بله، البته مشخص است که به رئیس جمهوری بستگی دارد اما این برای من افتخار بزرگی بود. هنوز هم کارهایی برای انجام باقی مانده است.»

در ادامه این گزارش گزینه های احتمالی سمت وزارت خارجه آمریکا در دولت احتمالی جو بایدن را بررسی کرده ایم.

کریس کونز؛ یار نزدیک بایدن و مدافع عملکرد «فراجناحی»

گروهی از هواداران کریس کونز از هم اکنون سندی پنج صفحه ای در تشریح دلایل لزوم انتخاب او به عنوان وزیر خارجه دولت جو بایدن تهیه کرده اند. کریس کونز مانند جو بایدن در عرصه سیاست ایالت دلاور در شمال شرقی آمریکا فعالیت کرده است. او هم اکنون یکی از دو نماینده این ایالت در مجلس سنای ایالات متحده است. کرسی کریس کونز در مجلس سنا زمانی در اختیار جو بایدن بود.

کریس کونز

او اخیرا بدون رد تمایلش برای فعالیت در عرصه سیاست خارجی گفته بود: «جو بایدن و من دیدگاه های بسیار مشابه و خیلی همسو با یکدیگر داریم.»

کریس کونز مانند جو بایدن از عملکرد «فراجناحی» و همکاری با جمهوریخواهان دفاع می کند. امری که احتمالا تائید صلاحیت او به عنوان وزیر خارجه در مجلس سنا را تسهیل خواهد کرد. کریس کونز اخیرا در یکی از اظهارنظرهای خود گفته بود: «متحدان و رقبا باید بدانند که دولت [آمریکا] با یک صدا سخن می گوید و سیاست هایش [در عرصه بین الملل] با تغییر جهت باد در سیاست داخلی به طرز چشمگیری فرق نخواهد کرد.»