طرفداران نژاد پرست دونالد ترامپ به دنبال آشوب و ترورهای سیاسی هستند
۲ مهر ۱۳۹۹
نامه ۵۶ نماینده کنگره به ترامپ برای تحریم تمام بخش‌های نظام مالی ایران
۲ مهر ۱۳۹۹
طرفداران نژاد پرست دونالد ترامپ به دنبال آشوب و ترورهای سیاسی هستند
۲ مهر ۱۳۹۹
نامه ۵۶ نماینده کنگره به ترامپ برای تحریم تمام بخش‌های نظام مالی ایران
۲ مهر ۱۳۹۹

پس از تحریم های مکانسیم ماشه علیه ایران: یک دیدگاه اروپایی

تاریخ انتشار گزارش: ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰

دوکلس در این مقاله به موضوع خروج آمریکا از برجام و آخرین اقدام این کشور برای محو برجام از طریق اجرای مکانیسم ماشه پرداخته است. وی با اشاره به عدم موافقت سه کشور اروپایی عضو برجام با اقدامات آمریکا، به این واقعیت اشاره می­کند که بازگشت تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا طرحی سمبلیک است زیرا در عمل شکست خورده است. واکنش ایران به این اقدام آمریکا تاکنون به شرح زیر بوده است:

  • ایران و دیگر اعضای جامعه بین الملل موافقت کردند که بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران، فقط ذهنیتی مربوط به دوران ترامپ است و امری واقعی نیست؛
  • تصمیم گیران در ایران پس از شهادت سردار سلیمانی به این نتیجه رسیده اند که در قبال اقدامات آمریکا محتاط بوده و منتظر نتایج انتخابات آمریکا در ماه نوامبر باشند.

 

موضع اروپا نسبت به وضعیت پیش آمده درباره برجام:

  1. اگر دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود، فضای زیادی برای همکاری دو سوی آتلانتیک در مورد ایران باقی نمی ماند. اروپا خود در مورد دوره دوم ترامپ نگران است زیرا ممکن است مناقشات تجاری بین دو طرف تشدید شود، ناتو یا اروپا به جنگی جدید وارد شوند یا سیاست های پرخطری از جانب آمریکا در قبال روسیه و چین اتخاذ شود. احتمال خوش بینانه ای نیز وجود دارد که طراحان فشار حداکثری در آمریکا متوجه شوند بدون حمایت اروپا، به استراتژی مناسبی در قبال ایران دست نمی یابند و رویکرد خود را تغییر دهند.
  2. اگر بایدن انتخاب شود به این معنی نیست که راه آسانی برای عادی سازی امور بین دو سوی آتلانتیک در این باره وجود دارد. بایدن اظهار داشته در صورت بازگشت ایران به برجام، به آن بازخواهد گشت. در طرح توسعه توافق که بایدن به دنبال آن است، مسائل منطقه ای و مذاکره در مورد “بندهای غروب” در اولویت قرار خواهند داشت که کاملا مشابه طرح پیشنهادی امانوئل ماکرون است. در هر صورت از منظر اروپایی، این موضوع نیز محتمل است که آمریکا به طور یکجانبه وارد توافق با ایران شود. در هر صورت در مورد مسایلی مانند اوج گیری چین در نظام بین الملل و بازگشت ثبات به خاورمیانه، آمریکا به اروپا نیاز خواهد داشت.

 

این مقاله در پایان به دو سوی آتلانتیک دو هشدار مهم می‌دهد:

  • با توجه به واقعیت های سیاسی در تهران باید توجه داشت که امکان روی کار آمدن تندروها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ وجود دارد و باید این انتظار را داشت که این گروه جدید ممکن است مذاکره با غرب را رد کنند. از این رو غرب باید آماده مواجهه با هر وضعیتی باشد.
  • این احتمال وجود دارد که عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب باعث ایجاد نگرانی های جدیدی برای ایران شود که توسعه برجام به امور منطقه ای را برای بایدن دشوار کند. علاوه بر این ممکن است چنانچه کشورهای عرب منطقه علاقه­مند به گفتگو با تهران باشند، عادی سازی روابط با اسرائیل مانع این امر شود. از این رو وضعیت دشواری در منطقه پیش روی بایدن قرار خواهد داشت.