افشای همکاری لابی FDD با دولت آمریکا در جنگ رسانه‌ای-اقتصادی علیه ایران
۲۳ مهر ۱۳۹۹
نامزدهای احزاب برای انتخابات آمریکا چگونه انتخاب می شوند ؟
۲۳ مهر ۱۳۹۹
افشای همکاری لابی FDD با دولت آمریکا در جنگ رسانه‌ای-اقتصادی علیه ایران
۲۳ مهر ۱۳۹۹
نامزدهای احزاب برای انتخابات آمریکا چگونه انتخاب می شوند ؟
۲۳ مهر ۱۳۹۹

مسدود سازی راه های تامین دارو توسط تحریم های بی رحمانه ترامپ

تاریخ انتشار گزارش: ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹

در حالی که آمار قربانیان کرونا در ایران در حال افزایش است، دولت آمریکا مخالفت خود را با درخواست ایران برای دریافت ۵ میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول به منظور مبارزه با این همه‌گیری، اعلام کرده است. آمریکا همچنین تحریم‌های بیشتری را علیه ایران که پیش از این هم با مشکل برای خرید داروهای ضروری مواجه بود، وضع کرده است.

هفته گذشته دولت ترامپ ۱۸ بانک ایرانی را که همچنان ارتباطات بین‌المللی خود را حفظ کرده بودند، مورد تحریم قرار داد. از نظر دولت ترامپ، ایرانی بودن خود به اندازه کافی جرم است. فهرست جدید تحریمی آمریکا علیه ایران موسساتی مثل بانک مسکن را شامل می‌شود که در زمینه اعطای وام مسکن فعالیت می‌کند و بانک کشاورزی که به کشاورزان وام می‌دهد.

باربارا اسلاوین مدیر ابتکار آینده ایران در شورای آتلانتیک، کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را سادیسم توصیف کرده که در قالب سیاست خارجی ارائه می‌شود.

در گذشته تحریم بانک‌های ایرانی بخشی از راهکار گسترده‌تر با هدف مجبور کردن ایران به موافقت با محدود کردن برنامه هسته‌ای آن بود که متحدان اروپایی آمریکا، روسیه و چین هم از آن حمایت می‌کردند. اما دولت ترامپ از توافقی حاصل از آن تحریم‌ها خارج شد و از آن زمان ایالات متحده تقریباً در شورای امنیت سازمان ملل در تلاش برای افزایش فشار بر ایران تنها بوده است. ماهیت یکجانبه و فراسرزمینی این تحریم‌ها که تهدیدی برای ایران و هر شرکتی در جهان که با آن تجارت می‌کند است، نزدیکترین متحدان آمریکا را هم آزرده می‌کند.

تحریم‌های جدید علیه این ۱۸ بانک در دوران همه‌گیری بخصوص از سایر تحریم‌ها بی‌رحمانه‌تر است. مقامات دولت ترامپ اصرار دارند تحریم‌ها که در ماه دسامبر اجرایی می‌شوند، در مورد غذا و دارو اعمال نخواهند شد. آن‌ها همچنین می‌گویند مراقب بوده‌اند معافیت‌هایی را برای شرکت‌هایی که می‌خواهند لوازم ضروری به ایران بفروشند، در نظر بگیرند.

اما روند تایید معافیت‌ها دست‌وپاگیرتر و زمانبر تر از آن است که نیازهای بهداشتی و درمانی ایران در دوران کرونا را برطرف کند؛ و حتی اگر این شرکت‌ها معافیت فروش تجهیزات پزشکی مورد نیاز را به ایران دریافت کنند، ایران همچنان برای پرداخت پول به آن‌ها با مشکل روبروست؛ زیرا ایران به دلیل تلاش‌های دولت ترامپ برای ممانعت از خرید محصولات ایرانی بخصوص نفت از سوی سایر کشورها و همچنین به این دلیل که تحریم‌های بانکی آمریکا دستیابی ایران به درآمد حاصل از صادرات این کشور را دشوار کرده، با کمبود ارزهای احتیاطی مواجه است.

شکی نیست که این سیاست اقتصاد ایران و مردم آن را با مشکل مواجه کرده، اما به هدف خود در تسلیم شدن تهران در مقابل واشنگتن دست نیافته است…این سیاستی است که در طول زمان بازه کمتری به همراه دارد و هرچه آمریکا از قدرت و نفوذش بیشتر استفاده کند، اشتیاق بیشتری برای ایجاد سازوکارهای مالی جایگزین در سراسر جهان بوجود خواهد آمد که در نهایت واشنگتن را از نفوذ جهانی خود محروم خواهد کرد و توقف انباشت تحریم‌ها علیه ایران در دوران همه‌گیری اقدام عاقلانه‌تری از سوی مقامات آمریکایی خواهد بود.