آیا ترودو طاقت تحمل ایران را دارد؟
۷ مهر ۱۳۹۹
آماده‌سازی نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا برای سناریوی تساوی آرای الکترال
۷ مهر ۱۳۹۹
آیا ترودو طاقت تحمل ایران را دارد؟
۷ مهر ۱۳۹۹
آماده‌سازی نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا برای سناریوی تساوی آرای الکترال
۷ مهر ۱۳۹۹

ترامپ با سخنان خیانت آمیز، در حال سوق دادن آمریکا به مرز جنگ داخلی است

تاریخ انتشار گزارش: ۲۸ سپتامبر ۱۳۹۹

ترامپ در نشست خبری هفته پیش در پاسخ به سوالی درباره تحویل مسالمت‌آمیز قدرت گفته بود «باید ببینیم چه می‌شود. من بشدت به صندوق‌های رأی اعتراض کرده‌ام و رأی‌گیری هم یک فاجعه است». بدون شک ترامپ نشان داده که برای دموکراسی در آمریکا هیچ احترامی قائل نیست… چیزی که او گفت کمتر از خیانت نیست و در صورت شکست وی می‌تواند منجر به خشونت آشکار شود.

ترامپ در زمان حضورش در ریاست‌جمهوری آمریکا از مخرب‌ترین اقدامات و اظهارات فروگذار نکرده است. ولی این حرف شاید بدترین و خطرناک‌ترین چیزی باشد که تا کنون از دهان وی بیرون آمده است.

سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا انتقاد صریحی از این رویکرد به عمل آورد. طرحی هم در کنگره برای انتقال مسالمت‌آمیز و با نظم قدرت در صورت شکست خوردن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری تصویب شد. این طرح، پیام شفافی فرستاد که او در حال عبور از یک خط قرمز است و حتی حامیان وی در سنا نیز آن را نمی‌پذیرند. اما بسیار حیاتی است که تمام بدنه سیاسی، نهادها، مؤسسات، اندیشکده‌ها و رسانه‌های [آمریکا] فوراً با بیانیه‌ای شفاف، واضح و قاطع ادعای ترامپ را محکوم کنند تا به او بفهمانند چیزی که گفت دست کمی از خیانت ندارد و با عواقب مستقیم آن رو به رو خواهد شد.

مجلس نمایندگان آمریکا باید طرحی مشابه با طرح سنا برای هشدار دادن به ترامپ درباره پیامدهای آن اظهارات وی برای ایالات متحده به تصویب برساند. فارغ از کنگره، تمام جمهوری‌خواهان در هر سمتی که هستند باید بیانیه‌ای برای محکومیت امتناع ترامپ از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، با شدیدترین لحن ممکن صادر کنند.

جو بایدن باید  در اولین مناظره تلویزیونی با ترامپ، این مسئله را مطرح کند و مقابل چشم حدود ۱۰۰ میلیون آمریکایی از او بخواهد که به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و عدم اعتراض به نتایج انتخابات متعهد شود.

چهار سال آشفتگی سیاسی در دوران ترامپ ممکن است با خشونتی عظیم شبیه به یک جنگ داخلی به پایان برسد. ترامپ در حال تقویت پایگاه خود برای اقدام خشن است و با بیش از ۳۹۰ میلیون قبضه سلاح گرمی که در دست آمریکایی‌هاست، می‌توان تصور کرد که بروز خشونت بین طرفداران و مخالفان وی چه عواقب مصیبت‌باری می‌تواند داشته باشد.