کرونا و اقتصاد آمریکا؛ محور اصلی اولین مناظره ترامپ و بایدن
۲ مهر ۱۳۹۹
سازمان اطلاعاتی آمریکا: بدنام کردن جو بایدن برای پیروزی ترامپ، توسط پوتین
۲ مهر ۱۳۹۹
کرونا و اقتصاد آمریکا؛ محور اصلی اولین مناظره ترامپ و بایدن
۲ مهر ۱۳۹۹
سازمان اطلاعاتی آمریکا: بدنام کردن جو بایدن برای پیروزی ترامپ، توسط پوتین
۲ مهر ۱۳۹۹

مشاور بایدن: اگر ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد ما هم به آن برمی‌گردیم

تاریخ انتشار گزارش: ۲ مهر ۱۳۹۹

مشاور سیاست خارجی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از سیاست های دولت فعلی این کشور در برابر ایران، گفت که در صورت پیروزی بایدن و بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای، آمریکا هم به این توافق بازمی گردد.

تونی بلینکن مشاور سیاست خارجی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گفت و گو با شبکه سی. بی. اس درباره خروج آمریکا از توافق هسته ای گفت: وقتی که رئیس جمهور ترامپ از توافق هسته ای خارج شد، توافقی که به طور تایید شده ای مسیر ایران را به سوی دستیابی به تسلیحات هسته ای یا حداقل مواد هسته ای مورد نیاز برای تولید یک سلاح را سد می کرد، وعده یک توافق بهتر را داد. البته خلاف آن اتفاق افتاد.

بلینکن با گفتن این که در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای، فعالیت هسته ای ایران و غنی سازی آن افزایش یافته است، مطرح کرد: ما واقعا تمام متحدان مهم خود را که می خواستند به توافق پایبند باشند با خودمان بیگانه کردیم. اکنون آن ها بیشتر انرژی و اقداماتشان را به جای همکاری با ما بر سر مقابله با برخی رفتارهای ایران در جاهای دیگر دنیا، صرف تلاش برای حفظ توافق هسته ای کرده اند.

مشاور بایدن در ادامه با اشاره به پایان یافتن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر گفت: آمریکا اقدامی برای تمدید این تحریم در سازمان ملل انجام داد. تنها یک کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل از ما حمایت کرد. روسیه و چین از حق وتو استفاده کردند. یک افتضاح دیپلماتیک بود. اکنون هم در حال به کار گرفتن مقررات بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای می باشیم که در دولت اوباما مذاکره شد.

این مقررات می توانند تحت توافق و توسط یک عضو مشارکت کننده در برجام به کار گرفته شوند. عنوان بیانیه دولت ترامپ در زمان خروج از توافق هسته ای، دقیقا «پایان دادن به مشارکت آمریکا در برجام(توافق هسته ای)» بود. اکنون شرکا و متحدانمان به ما می گویند که شما نمی توانید تحریم ها را بازگردانید چون دیگر عضوی از توافق نیستید.

او در آخر گفت: اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای بازگردد، ما هم همین کار را انجام خواهیم داد. سپس از آن به عنوان موقعیتی استفاده خواهیم کرد تا با متحدان و شرکایمان برای تقویت و طولانی کردن آن همکاری کنیم. این امتیازاتی برای ما خواهد داشت، این که ما به همان وضع قبلی با متحدانمان برگردیم تا بتوانیم به طرز موثرتری باهم با دیگر فعالیت های ایران مقابله کنیم و اطمینان حاصل کنیم وقتی به این طور عملکردها برسد، این ایران است که منزوی می شود، نه آمریکا.

 

به گزارشی از: وب سایت انتخاب