همسفر شراب (قسمت سی‌و‌یکم)
۲۹ شهریور ۱۳۹۹
ترامپ: شاید با دستور اجرایی جلوی رییس‌جمهور شدن بایدن را بگیرم!
۲۹ شهریور ۱۳۹۹
همسفر شراب (قسمت سی‌و‌یکم)
۲۹ شهریور ۱۳۹۹
ترامپ: شاید با دستور اجرایی جلوی رییس‌جمهور شدن بایدن را بگیرم!
۲۹ شهریور ۱۳۹۹

۲۹ درصد آمریکایی ها جزو “طبقه ی پایین” جامعه ی خود محسوب می شوند

تاریخ انتشار گزارش: ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰

طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۸ توسط مرکز تحقیقاتی Pew منتشر شده، حدود یک سوم یا به عبارتی ۲۹ درصد خانوارهای آمریکایی ، جزو “طبقه ی پایین” جامعه ی آمریکا محسوب می شوند. در سال ۲۰۱۶، متوسط درآمد این قشر ۶۲۴/۲۵ دلار بوده است.طبق تعریف Pew، “طبقه ی پایین” به افراد بالغی اطلاق می شود که درآمد سالیانه ی خانوارشان کمتر از دوسوم متوسط درآمد ملی باشد.این محاسبه نیازمند آن است که ابتدا درآمد هر خانوار را با توجه به جمعیت آن بسنجیم، چراکه طبعا یک خانوار کوچک تر به پول کمتری برای تامین نیازهای خود در مقایسه با خانواری بزرگ تر با سبک زندگی مشابه نیاز دارد.

Pew این نکته را نیز ذکر می کند که سهم افراد بالغی که طبقه ی پایین آمریکا را تشکیل می دهند بسته به محل زندگی شان با یکدیگر متفاوت است: “کلان شهرهایی که بیشترین تعداد افراد بالغ متعلق به طبقه ی پایین جامعه ی آمریکا در در خود جای داده اند، اغلب در جنوب غربی واقع شده اند.” در این میان بیشترین سهم متعلق به لاردو تگزاس است که تقریبا نیمی از خانوارهای ساکن در آن (۴۹ درصد) به عنوان طبقه پایین در نظر گرفته می شوند.

به گزارش Pew بیش از نیمی از خانوارهای آمریکایی (۵۲ درصد) جزو طبقه ی متوسط محسوب می شوند و ۱۹ درصد دیگر متعلق به طبقه ی بالا هستند. متوسط درآمد خانوارهای طبقه ی متوسط در سال ۲۰۱۶، ۴۴۲/۷۸ دلار و متوسط درآمد خانوارهای طبقه ی بالا ۸۷۲/۱۸۷ دلار بوده است.

براساس این گزارش “اختلاف نرخ درآمد میان طبقه ی بالا و طبقه ی متوسط و پایین جامعه در سال ۲۰۱۶ در بالاترین حد ثبت شده قرار داشته است. این اختلاف ده ها سال است که در حال افزایش است. در سال ۱۹۷۰ وقتی که برای نخستین بار اطلاعات درآمد خانوارها در آمریکا مورد آنالیز قرار گرفت، مشخص شد که درآمد خانوارهای طبقه ی بالا ۳/۶ برابر درآمد خانوارهای طبقه ی پایین بوده است. در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۳/۷ برابر رسید.”

اطلاعاتی که اخیرا از اداره ی آمار ایالات متحده به دست آمده نشان می دهد اختلاف طبقاتی بین دو قشر بالا و پایین جامعه ی آمریکا از سال ۲۰۱۶ رو به افزایش بوده و در سال ۲۰۱۸ به رقمی بی سابقه رسیده است.

بیلیونرهایی مانند رِی دالیو و بیل گیتس به نابرابری رو به رشد موجود دامن می زنند. خود دالیو چند ماه پیش این وضع را یک “شرایط اضطراری ملی” توصیف کرد و پیشنهاد داد که دولت با اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندانی همچون او، هزینه مخارجی از قبیل مخارج مربوط به آموزش و پرورش عمومی (دولتی) و رسیدگی به زیرساخت ها را تامین نماید.

او در قسمتی از برنامه ی “۶۰ دقیقه” گفت:” مهم نیست به چه روش؛ نکته ی حائز اهمیت این است که این دلارها در قالب مالیات اخذ شده و بتوان از آن استفاده ی مفید کرد.”

بیل گیتس؛ بیلیونر خودساخته و بنیان گزار مایکروسافت نیز با اخذ مالیات سنگین تر از ثروتمندان متعلق به طبقه ی بالا موافق است. او در برنامه ی “The Late Show” که در فوریه ی ۲۰۱۹ به همراه همسرش ملیندا در آن شرکت کرده بود گفت:” من فکر می کنم می توان سیستم مالیاتی را به گونه ای تنظیم کرد که مبلغ مالیات دریافتی از کسانی که ثروت کلانی دارند بیشتر شود.”

بیل گیتس و همسرش ملیندا به دلایلی نمی خواهند قانون گزاران در بحث های مربوط به نرخ مالیات مربوط به ثروتمندان که در حال حاضر ۳۷ درصد است گیر بیفتند. گیتس در مصاحبه ای با The Verge در این باره گفته:” تمرکز بر نرخ مالیات باعث می شود شما نتوانید تصویر درستی از این مساله به دست آورید. درباره ی محاسبه ی سود عایدی ثروتمندان باید گفت نمی توان محاسبات مالیاتی مربوط به این افراد را صرفا بر اساس نرخ درآمد شغلی آنها انجام داد، چرا که سرمایه ی واقعی ایشان به لحاظ عددی و دقیق قابل محسابه نیست. بخشی از درآمد آنها ارزش سهام هایی است که آنها مالک آن هستند و تا زمانی که اقدام به فروش آن نکنند اصلا به عنوان بخشی از درآمدشان به محسوب نمی شود، و حتی اگر هم محسوب شود، تحت عنوان سود سرمایه ای در نظر گرفته می شود.”

گیتس به دولت توصیه می کند که “با تمرکز بیشتر بر مالیات مربوط به املاک و دارایی ها می توان بدون تهدید و به خطر انداختن سرمایه گزاری های تولیدی به پیشبرد اهداف مالیاتی پرداخت.”

گیتس و همسرش چند ماه پیش در جریان گفتگویی با صدها دانش آموز دبیرستانی در نیویورک سیتی به طور خاص در ارتباط با مالیات املاک که به دارایی های موروثی که در زمان مرگ یک شخص به شخص دیگر -غالبا از والدین به فرزندان-  می رسد مربوط می شود صحبت کردند. در حال حاضر این مالیات تنها شامل وراثی می شود که ارزش املاکی که به ارث برده اند بیش از ۴/۱۱ میلیون دلار باشد.

ملیندا گیتس در این باره گفت:” اگر شما می خواهید پولی را برای فرزندانتان به ارث بگذارید، باید برای انتقال این دارایی درصد بالایی مالیات پرداخت کنید، بنابراین بخش زیادی از این پول به دولت و بخش دیگری از آن هم به فرزندانتان خواهد رسید.”

و همسرش اینطور ادامه داد:” روش های زیادی برای افزایش نرخ مالیات املاک، مالیات سود سرمایه و در کل دسترسی به منابع مالی وجود دارد که استفاده از آنها به دولت این امکان را می دهد که مطالباتی که ما در زمینه ی تساوی حقوق و برابری از وی داریم را تحقق ببخشد.”

مطالب مرتبط