ترامپ: شاید با دستور اجرایی جلوی رییس‌جمهور شدن بایدن را بگیرم!
۳۱ شهریور ۱۳۹۹
نیویورک‌تایمز: اکنون آمریکا منزوی شده، نه ایران
۳۱ شهریور ۱۳۹۹
ترامپ: شاید با دستور اجرایی جلوی رییس‌جمهور شدن بایدن را بگیرم!
۳۱ شهریور ۱۳۹۹
نیویورک‌تایمز: اکنون آمریکا منزوی شده، نه ایران
۳۱ شهریور ۱۳۹۹

ترامپ: توافق هسته‌ای ایران یک فاجعه بود، امکان انجام هرکاری را غیرممکن می‌کرد

تاریخ انتشار گزارش: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» بار دیگر با «فاجعه‌» خواندن توافق هسته‌ای ایران مدعی شد که با برجام، امکان توافق میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وجود نداشت.

رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگو ضمن دفاع از توافقات اخیر رژیم صهیونیستی و دو کشور امارات عربی متحده و بحرین و انتقاد از دولت‌ قبلی آمریکا به دلیل راه‌اندازی جنگ‌های غرب آسیا گفت: « آنها (دولت قبلی آمریکا) این مسیر را در پیش گرفتند که به خونریزی منتهی شد.میلیون‌ها نفر کشته شدند. ما ۸ تریلیون دلار در خاورمیانه (غرب آسیا) صرف کردیم که به جایی نرسیدیم».

وی در ادامه بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران به شدت انتقاد کرد و خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق را اقدامی خوب و درست توصیف کرد و گفت: «توافق ایران یک فاجعه بود. با توافق ایران شما هرگز نمی‌توانستید این توافقات (میان رژیم صهیونیستی و دو کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس) را پیش ببرید. ۱۵۰ میلیارد دلار بعلاوه ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران داده شد. افراد حتی نمی‌توانند تصورش را هم بکنند که آنها چنین توافق بدی صورت دهند ».

رئیس‌جمهور آمریکا سپس با انتقاد از «جان کری» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا به دلیل توافق با ایران تصریح کرد: «جان کری بسیار بی‌کفایت بود. آنها درباره توافقی مذاکره کردند که گرچه به دنبال تمامی نکات بودند اما حتی حداقل‌ها را در این توافق به دست نیاورد.

برخی اوقات باید بلند شوید و خارج شوید.برخی اوقات باید بلند شوید و بگویید که متأسفم ما توافق نمی‌کنیم و خداحافظی کنید و آنها دوباره با شما تماس خواهند گرفت چون تمامی دلایل را برای این کار در اختیار داریم. این (برجام) احمقانه‌ترین توافق بود و امکان انجام هرکاری را غیرممکن می‌کرد ».

ترامپ که به امید وادار کردن ایران برای توافق مورد پسند واشنگتن به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و از آن پس کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران در پیش گرفت اما تاکنون دستاوردی نداشته است، در ادامه مصاحبه مدعی شد که با خروج از توافق هسته‌ای ایران موفق شده تغییراتی را در تهران حاصل کند.

وی اینگونه مدعی شد: «بنابراین من به این توافق پایان دادم و ایران به یک کشور متفاوت تبدیل شده است که گرچه رفتارهای خشونت‌آمیز و شرورانه خود را پایان نداده است اما ضعیف شده است. تولید ناخالصی این کشور به ۲۷ درصد رسیده است که یک رکورد تاریخی است…من دنبال این نیستم و من می‌خواهم که این کشور مجدداً قدرتمند باشد اما نمی‌خواهم تسلیحات هسته‌ای داشته باشند. آنها نمی‌تواند تسلیحات هسته‌ای داشته باشند.»

رئیس‌جمهور آمریکا  در بخشی از مصاحبه خود خروج از برجام را یک دستاورد توصیف کرد که به اعتقاد وی اتفاقات خوبی را رقم زده است و مدعی شد که ایران هم‌اکنون بودجه کافی برای کمک به گروههای مقاومت در منطقه را ندارد.

ترامپ در این خصوص گفت: «من به این توافق پایان دادم و اتفاقات خوبی چون توافقات صلح خاورمیانه (میان رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده و بحرین) شروع به رخ دادن کرد».

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ علیرغم پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و رسماً پایان مشارکت ایالات متحده در این توافق را اعلام کرد و از آن زمان به امید منزوی کردن ایران و وادار کردن این کشور به توافق مجدد با واشنگتن، تحریم‌های مختلفی را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفت و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت که نه تنها دستاوردی برای این کشور نداشت بلکه ایران بعد از بدعهدی شرکای اروپایی برجام، شروع به کاهش برخی تعهداتش ذیل برجام کرد.

واشنگتن در ادامه سیاست‌های فشار حداکثری علیه ایران هم‌اکنون بعد از شکست تحقیرآمیز اخیر در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، دست به کار شده است تا به امید فعالسازی مکانیسم ماشه، تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند و این در حالی است که کشورهای عضو برجام تأکید دارند از آنجایی که ایالات متحده دیگر عضو این توافق هسته‌ای نیست، اجازه استناد به مکانیسم ماشه را ندارد.

محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ منقضی خواهند شد و تلاش قبلی آمریکا برای جلوگیری از انقضای آنها از طریق معرفی قطعنامه‌ای در شورای امنیت، به شکست انجامیده است.

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

به گزارشی از: فارس