جایگاه جو بایدن در توافق اسرائیل و امارات
۲ شهریور ۱۳۹۹
آیا حمله نظامی آمریکا به ایران ترامپ را دوباره رئیس جمهور خواهد کرد؟
۲ شهریور ۱۳۹۹
جایگاه جو بایدن در توافق اسرائیل و امارات
۲ شهریور ۱۳۹۹
آیا حمله نظامی آمریکا به ایران ترامپ را دوباره رئیس جمهور خواهد کرد؟
۲ شهریور ۱۳۹۹

ترامپ مکانیسم ماشه را فعال می کند تا همه تحریم ها علیه ایران را باز گرداند

تاریخ انتشار گزارش: ۱۹ آگوست ۲۰۲۰

دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه به‌صورت رسمی از سازمان ملل درخواست می‌کند به دلیل آنچه نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توصیف می‌کند، تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. این در حالی است که آمریکا دو سال قبل از این توافق خارج شده است. این اقدام آمریکا تقابل جدیدی را در شورای امنیت ایجاد خواهد کرد. متحدان اروپایی آمریکا در برابر فعال شدن مکانیسم ماشه مقاومت می‌کنند تا بتوانند حیات برجام را حفظ کنند.

ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد به مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا دستور داده است به شورای امنیت اطلاع دهد که کاخ سفید فصد دارد تقریباً تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را احیا کند. این در حالی است که دیپلمات‌های چین و روسیه و دیگر قدرت‌های جهانی، در کنار امضاکنندگان برجام در دوره باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، بر این باور هستند که شبهاتی پیرامون قانونی بودن این اقدام واشنگتن وجود دارد زیرا آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست.

پامپئو گفت ، ایران باید به‌خاطر تخلفاتش تنبیه شود و خطاب به دیگر قدرت‌های حاضر در شورای امنیت گفت که «ما کاملاً انتظار داریم که هر کشوری در جهان به تعهداتش پایبند بماند.»

کاخ سفید از ماه‌ها قبل هشدار داده بود که اگر اجازه منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران داده شود، به سراغ تحریم‌های سازمان ملل خواهد رفت. با وجود این تهدیدها، برنامه آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با شکست قاطع مواجه شد. ادعای کاخ سفید درخصوص تخلفات ایران در حالی صورت می‌گیرند که تهران حتی تا یک سال بعد از خروج ترامپ از برجام، تعهد خود را به این توافق حفظ کرد.

بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه، دیگر ملت‌های طرف این توافق و همچنین اتحادیه اروپا اصرار دارند که از آنجا که ایالات متحده دیگر برجام را به رسمیت نمی‌شناسد، نمی‌تواند تحریم‌های بین‌المللی را بازگرداند. شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد «نمی‌توان آمریکا را مشارکت‌کننده در برنامه جامع اقدام مشترک در نظر گرفت. از این رو ایالات متحده در جایگاهی نیست که بتواند به مکانیسم‌هایی که مختص مشارکت‌کنندگان برجام است، رجوع کند.»

با این‌که بخش عمده تجارت جهانی در مؤسسات مالی آمریکا ریشه دارند، مشخص نیست که آمریکا بدون حمایت اروپا چگونه به تنهایی تحریم‌های سازمان ملل را اعمال خواهد کرد. تحریم‌های جدید، تحریم تسلیحاتی علیه ایران را نیز باز می‌گرداند و بر رأی هفته گذشته شورای امنیت غلبه خواهد کرد. همچنین مشخص نیست که اگر شورای امنیت از بازگشت تحریم‌ها سر باز زند، ایران توافق هسته‌ای را مُرده خواهد پنداشت یا خیر.

اغلب تحلیل‌گران بر این باور هستند که قدرت‌های جهانی و ایران به‌طور مشابهی در تلاش هستند این اقدام (بازگشت تحریم‌ها) را تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در آمریکا به تأخیر اندازند تا ببینند ترامپ بر سر کار خواهد ماند یا جو بایدن نامزد دموکرات‌ها مسیر جدیدی را پیش خواهد گرفت.

مطالب مرتبط