علت آتش سوزی های پرتعداد و همیشگی کالیفرنیا چیست ؟
۲۴ شهریور ۱۳۹۹
ترامپ: فردی که به نیروی پلیس تیراندازی کرد، حیوان است نه انسان / او باید اعدام شود
۲۴ شهریور ۱۳۹۹
علت آتش سوزی های پرتعداد و همیشگی کالیفرنیا چیست ؟
۲۴ شهریور ۱۳۹۹
ترامپ: فردی که به نیروی پلیس تیراندازی کرد، حیوان است نه انسان / او باید اعدام شود
۲۴ شهریور ۱۳۹۹

heading سفارشی

تاریخ انتشار گزارش: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹

در سال ۱۹۵۶ یک مداخله سرهم بندی شده در سوئز باعث فروپاشی قدرت انگلیس شد و پایان سلطنت انگلستان را به عنوان یک قدرت جهانی نشان داد. در وضعیت کنونی نیز سیاست‌گذاران آمریکا باید بدانند که اگر ایالات متحده در لحظه اقدام نکند همه گیری کروناویروس می‌تواند، تکرار رخداد «سوئز» باشد!

برای همه واضح است که پاسخ اولیه واشنگتن به این بحران سرهم‌بندی شده بود. اقدامات اشتباه از کاخ سفید و وزارت امنیت ملی گرفته تا دیگر مراکز اعتماد در ظرفیت و صلاحیت دولت امریکا را تضعیف کرده است. اظهارات عمومی ترامپ در کاخ سفید و یا توئیت‌های وی عمدتاً به سردرگمی منجر شده است.

بخش‌های دولتی و خصوصی آمادگی لازم را برای تولید و توزیع ابزار‌های لازم آزمایش و پاسخ نشان ندادند و در سطح بین‌المللی همه‌گیری کرونا میل ترامپ را به اینکه واشنگتن غافل‌گیرشده چگونه پاسخ‌های جهانی را رهبری می‌کند؛ تشدید کرده است.

موضع آمریکا به عنوان رهبر جهانی در طی هفت دهه گذشته نه تنها از ثروت و قدرت بلکه از مشروعیت ناشی از حاکمیت داخلی امریکا، تأمین کالا‌های عمومی جهانی، توانایی و تمایل به ایجاد هماهنگی واکنش جهانی در برابر بحران‌ها ساخته شده است. عالم‌گیری کروناویروس آزمونی برای این عناصر رهبری امریکا است

با لغزش واشنگتن، پکن به سرعت و به طرز ماهرانه حرکت کرده تا از مزایای ناشی از اشتباهات ایالات متحده بهره برده و این خلاء را جهت موقعیت‌سازی خود به عنوان رهبر جهانی پر کند. این کشور در تلاش است تا سیستم خود را انتشار داده و برای آن حامی یابد و کمک‌های مادی به سایر کشور‌ها و حتی دولت‌های دیگر را سازماندهی کند.

هرچند زندگی در چین هنوز به حالت عادی برنگشته اما پکن در تلاش است تا این نشانه‌های اولیه موفقیت را به روایتی بزرگ برای سایر نقاط جهان مبدل کند امری که موجب می‌شود این کشور به عنوان بازیگر اصلی در بهبود و ریکاوری جهان کنونی در حالی که نشانه‌های عدم مدیریت اولیه خود را از بین می‌برد مبدل شود.

رهبر چین می‌داند که تهیه کالا‌های جهانی می‌تواند به اعتبار رهبری یک قدرت رو به رشد کمک کند. وی چندین سال گذشته را صرف فشار بر دستگاه سیاست خارجی چین برای اندیشه سخت‌تر در مورد پیشبرد اصلاحات به “حکومت جهانی” کرده و این ویروس فرصتی برای عملی کردن این نظریه ارائه می‌دهد. نمایش کمک‌های مادی از جمله ماسک، دستگاه تنفس و دارو به طور فزاینده در چین را در نظر بگیرید. در آغاز بحران چین مقادیر زیادی از این کالا‌ها را خریداری و تولید کرد و به عنوان کمک دریافت کرد؛ اکنون در موقعیتی است که آن‌ها را به دیگران ببخشد.

هنگامی که هیچ یک از کشور‌های اروپایی به درخواست اضطراری ایتالیا یا برخی کشورهای دیگر برای تجهیزات پزشکی و محافظتی پاسخ ندادند، چین بر ارسال مقادیر زیادی دستگاه تهویه، ماسک، دستگاه تنفس، لباس محافظ و دستگاه تست تعهد داد.چین تقریبا نیمی از دستگاه‌های تنفسی را برای محافظت کارکنان بهداشت و درمان ضروری کرده (کارخانه‌های خارج از چین را مجبور کرده که آن‌ها را بسازد و سپس مستقیماً به دولت بفروشد) که ابزار سیاست خارجی دیگری را در قالب تجهیزات پزشکی به آن بخشیده است.

در مقابل ایالات متحده نه تنها توانایی ارائه کمک در مناطق بحرانی در جا‌های دیگر را ندارد، بلکه فاقد ظرفیت برای تحقق بسیاری از خواسته‌های خود در شرایط کنونی است. اعتقاد بر این است که انبارملی استراتژیک ایالات متحده ذخایر محدودی در شرایط بحران کنونی دارد و باید با واردات از چین یا افزایش سریع تولید داخلی کمبود را جبران کند.

بنابراین فقط رهبری قدرتمند می‌تواند مشکلات هماهنگی جهانی در رابطه با محدودیت سفر، اشتراک اطلاعات و گردش کالا‌ها را برطرف کند که چین در تلاش برای کسب این جایگاه در نظم پیش روی جهانی است.

مطالب مرتبط