گزارش نیویورک تایمز از نبرد خیابانی در پورتلند ؛ در پورتلند چه خبر است؟
۱۴ مرداد ۱۳۹۹
در درون اردوگاه ۲ هزار نفره تیم سیاست خارجی جو بایدن چه می‌گذرد؟
۱۴ مرداد ۱۳۹۹
گزارش نیویورک تایمز از نبرد خیابانی در پورتلند ؛ در پورتلند چه خبر است؟
۱۴ مرداد ۱۳۹۹
در درون اردوگاه ۲ هزار نفره تیم سیاست خارجی جو بایدن چه می‌گذرد؟
۱۴ مرداد ۱۳۹۹

تعامل مجدد با ایران

تاریخ انتشار گزارش: ۴ اگوست ۲۰۲۰

نویسندگان این گزارش با طرح این موضوع که بعید است ایران پیش از انتخابات ۲۰۲۰ وارد مذاکره با آمریکا شود، بر این باورند که علاقه به گفتگو با بایدن یا دوری از ۴ سال فشارحداکثری دیگر توسط ترامپ سبب خواهد شد که ایران در سال ۲۰۲۱ با آمریکا وارد مذاکره شود. این گزارش به مرحله بندی تعامل آمریکا با ایران در سال ۲۰۲۱ پرداخته است.

 

استراتژی دیپلماتیک آمریکا از نظر نویسندگان باید اهداف ذیل را در برگیرد:

  1. جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای؛
  2. مهار سیاست های منطقه ای ایران که به منافع آمریکا آسیب می زنند؛
  3. کاستن از شدت تنش های منطقه ای که باعث ادامه یافتن بی ثباتی و رقبت گروه های نیابتی در خاورمیانه شده است.

بر این اساس، ۳ فاز ذیل برای روند تعامل با ایران پیشنهاد شده اند:

فاز ۱

تنش زدایی. ایالات متحده باید هرچه زودتر تنش زدایی با ایران در منطقه و متوقف کردن یا به عقب راندن برنامه هسته ای را در دستور کار قرار دهد. دولت باید در این مسیر بلافاصله روند اعتمادسازی به وسیله لغو محدودیت های مسافرتی به آمریکا از ایران، لغو تحریم های سمبلیک بر مقامات ایرانی مانند وزیر امورخارجه ایران، محمدجواد ظریف، حمایت از اعطای بسته حمایتی صندوق بین المللی پول در مورد کرونا به ایران، و برداشتن گام هایی عملی در این باره که تحریم ها مانع ارسال تجهیزات درمانی ویژه کرونا نشوند را شروع کند.

 

در زمینه هسته‌ای یکی از سه اقدام زیر می تواند رخ دهد:

الف- ایران و آمریکا هرچه سریعتر به برجام بازگشته و در این زمینه تعهدات خود را کاملا اجرا کنند.

ب- برخی از تحریم های آمریکا به طور محدود و در برابر متوقف شدن یا به عقب رانده شدن برنامه هسته ای ایران، رفع شوند.

ج- ماده ای به برجام اضافه شود تا در قبال طولانی تر شدن بند غروب، تحریم های اساسی تری از ایران رفع شوند.

اقدامات فوق می توانند برای اقدامات جدید زمان خریده و باعث شوند دولت های ایران و آمریکا در شرایط عادی تری آغاز به مذاکره کنند.

فاز دوم: مشاوره

دولت آمریکا باید در یک مشاوره دائم با شرکای بین المللی و کنگره قرار گیرد تا بتواند اهداف و استراتژی لازم برای رفع دغدغه های بلندمدت در قبال برنامه هسته ای ایران و نیز تعاملات منطقه ای با این کشور را به دست آورد. این فاز باید در ژانویه ۲۰۲۱ آغاز و در تابستان ۲۰۲۱ به اتمام برسد.

باید در مشاوره، ابعاد اهداف، مواد، وزن امور و مکانیزم های مورد علاقه برای یک توافق مشخص شوند. این برنامه باید بین پرونده های هسته ای و ژئوپلیتیک ایران موازنه برقرار کند. در این مشاوره نباید تنها با اعضای ۵+۱ (آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) گفتگو کرد بلکه ضرورت دارد دغدغه های رژیم صهیونیستی و عربستان را نیز مدنظر قرار داد. این مشاوره به این منظور است که دغدغه های منطقه ای که از نظر مخالفان برجام، نقطه ضعف آن بود راهبردهای مشترک لازم را یافته و مشکلات مربوط به آن مرتفع شوند.

فاز سوم: مذاکرات در دو مسیر

ایالات متحده باید مذاکرات با ایران را در دو مسیر پیگیری کند. اولین مسیر، مذاکرات در زمینه هسته ای با ایران است که باید همراه با کشورهای ۵+۱ برگزار شود.

دومین مسیر پیگیری مذاکرات منطقه ای در چارچوبی مشترک با دیگر کشورهای منطقه همراه آمریکا و ۵+۱ است. باید مراقب بود که پیشرفت در این موضوع، از دو مسیر متفاوت قابل دستیابی است و پیشرفت در یک زمینه نباید مسیر دیگر را تحت تأثیر قرار دهد. ثبات در منطقه مستلزم پیشرفت در هر دو مسیر است.