سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ در دستان رای دهندگان مردد
۱۸ مرداد ۱۳۹۹
گزارشی از بحران ۱ تریلیون دلاری فرسودگی زیرساخت های آمریکا
۱۸ مرداد ۱۳۹۹
سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ در دستان رای دهندگان مردد
۱۸ مرداد ۱۳۹۹
گزارشی از بحران ۱ تریلیون دلاری فرسودگی زیرساخت های آمریکا
۱۸ مرداد ۱۳۹۹

ترامپ کمک‌هزینهٔ ۴۰۰ دلاری بیکاری در بحران را برای یکسال تمدید کرد

تاریخ انتشار گزارش: ۰۹ آگوست ۲۰۲۰

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده با امضای فرمانی، چهار برنامهٔ حمایتی را برای کمک به حل بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا به اجرا گذاشت.

به موجب یکی از این برنامه‌ها بناست آمریکایی‌های کم‌درآمد و آنهایی که بیکار شده‌‌اند، همچنان تا سال آینده، هفته‌ای ۴۰۰ دلار کمک‌هزینه‌ دریافت کنند. این کمک افزون بر کمک‌های ایالتی است که بیکاران پیش از این بهره‌مند شده‌اند.

پیشنهاد قبلی دولت به کنگرهٔ آمریکا ۶۰۰ دلار کمک‌هزینهٔ هفتگی دولت فدرال برای این افراد بود که با مخالفت کنگره تصویب نشد، بنابراین رئیس جمهوری آمریکا با استفاده از اختیارات خود از فرمان ریاست جمهوری برای به‌جریان انداختن این برنامه بهره برد. مدت قبلی پیش‌بینی شده برای دریافت این کمک‌ها تا ۳۱ ژوئیه بود.

 

توافق ایالتی و از میان رفتن انگیزهٔ کار

گِره کار آنجاست که دولت فدرال فقط ۷۵ درصد از این کمک‌هزینه را می‌پردازد و هر ایالت درصورتی که با دولت فدرال برای پذیرفتن این برنامه توافق کند، باید ۲۵ درصد باقی یعنی ۱۰۰ دلار را از بودجهٔ خود به بیکارانش بپردازد، مبلغی که شماری از مسئولان ایالتی گفته‌‌اند با توجه به بحران اقتصادی کنونی از عهدهٔ پرداخت آن بر نمی‌آیند.

مخالفان می‌گویند این مبلغ، همراه با دیگر کمک‌هزینه‌هایی که بیکاران دریافت می‌کنند، برای دوسوم آنها مبلغی بیش از درآمد شغلی‌شان خواهد بود و این باعث می‌شود که این افراد انگیزهٔ از سر گرفتنِ کار و فعالیت خود را از دست بدهند.

 

مخالفان چه می‌گویند؟

نانسی پلوسی،‌ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر اقلیت سنا در بیانیه‌ای اعلام کردند: «متأسفیم از این بابت که می‌بینیم رئیس جمهور به‌جای حل مشکل مردم، یک سیاست ضعیف،‌ ناکارآمد و غیرعملی را در پیش گرفته که باعث می‌شود کمک‌هزینه‌های بیکاری که میلیون‌ها نفر به آنها نیاز دارند، حیف‌ومیل شود و رفاه و تأمین اجتماعی سالمندان هم به‌خطر بیفتد.»

سه برنامهٔ اجرایی دیگر که دونالد ترامپ آنها را روز یکشنبه امضا کرد عبارتند از آیین‌نامهٔ تخفیف مالیاتی برای آنهایی که سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار دلار درآمد دارند، فرمان اجرایی «کمک به موجران و مستأجران» و آیین‌نامهٔ تعویق بازپرداختِ وام‌های دانشجویی.

جو بایدن،‌ رقیب انتخاباتی ترامپ نیز در واکنشی به فرمان اخیر ریاست جمهوری اعلام کرد: «این فرمان‌ها راه‌حل واقعی نیست. اینها حقهٔ مزوّرانهٔ دیگری است برای آنکه بار مسئولیت را از دوش خود بردارند.»