ادعای دادگستری آمریکا درباره توقیف ۴ محموله سوخت ایران
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
چرا این اعتراضات با اعترضات گذشته متفاوتند؟
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
ادعای دادگستری آمریکا درباره توقیف ۴ محموله سوخت ایران
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
چرا این اعتراضات با اعترضات گذشته متفاوتند؟
۲۶ مرداد ۱۳۹۹

ترامپ در واکنش به رد تحریم تسلیحاتی ایران به زودی مکانیسم ماشه را فعال می‌کنیم

تاریخ انتشار گزارش: ۲۶ مردادماه ۱۳۹۹

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شنبه شب اعلام کرد که به احتمال زیاد در اجلاس پیشنهادی پنج به اضافه یک در باره ایران شرکت نمی‌کند و در واکنش به رد تحریم تسلیحاتی تهران، مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در پی تنش‌های مرتبط با بررسی قطعنامه ایالات متحده جهت تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران پیش از رای گیری در این خصوص در شورای امنیت پیشنهاد برپایی نشستی مجازی با حضور پنج عضو دائم شورا با آلمان و ایران را مطرح کرده بود.

قطعنامه ارائه شده از سوی واشنگتن به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در نهایت تنها با دو رای موافق، دو رای مخالف و یازه رای ممتنع رد شد.

ترکیب نشستی که ولادیمیر پوتین برپایی آنرا پیشنهاد کرده همان است که اعضای آن پیش‌تر بر سر توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران مذاکره کرده و به توافق رسیده بودند. آمریکا نیز یکی از اعضای این گروه بود که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از توافق کنار کشید.

رئیس جمهوری آمریکا که شنبه شب در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی در باره احتمال شرکت در اجلاس پیشنهادی ولادیمیر پوتین بر سر تحریم‌های ایران گفت: «احتمالا شرکت نمی‌کنم، فکر می‌کنم ما باید تا پس از انتخابات صبر کنیم.»

مستاجر کاخ سفید که پیش‌تر امیدوار بود تا قبل از ماه نوامبر در پی ماه‌ها فشار حداکثری در نهایت با ایران بر سر میز مذاکره بنشیند حالا سرخورده از مخالفت شورای امنیت با تمدید تسلیحاتی تهران در صدد بازگردان تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

رئیس جمهوری آمریکا، خشمگین از رد قطعنامه پیشنهادی‌اش در شورای امنیت تهدید کرد که به زودی به مکانیسم ماشه متوسل خواهد شد تا از طریق این ساز و کار گنجانده شده در برجام تحریم‌های سازمان ملل بر ضد ایران را بازگرداند.

آقای ترامپ در این خصوص تصریح کرد: : «ما از نتیجه رای گیری آگاه بودیم اما در مقابل از راه مکانیسم ماشه وارد می‌شویم. هفته آینده نتیجه‌اش را می بینید.»

تحریم تسلیحاتی ایران، بندی گنجانده شده در توافق هسته‌ای گروه پنج به اضافه یک با تهران هجدهم اکتبر با پایان خواهد رسید. واشنگتن طی ماه‌های گذشته با رایزنی‌های بسیار تلاش کرده بود تا کشورهای اروپایی را برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای تمدید این تحریم‌ها با خود همراه کند.

چین و روسیه به همراه طرف‌های اروپایی برجام پیش از این با توسل جستن واشنگتن به مکانیسم ماشه با توجه به خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای مخالفت کرده بودند.

مطالب مرتبط