متن کامل سند سیاست‌گذاری دموکرات‌های آمریکا درباره برجام
۴ مرداد ۱۳۹۹
پمپئو گفت که تضمین می‌کند تحریم تسلیحاتی ایران مجددا در اکتبر تمدید شود
۴ مرداد ۱۳۹۹
متن کامل سند سیاست‌گذاری دموکرات‌های آمریکا درباره برجام
۴ مرداد ۱۳۹۹
پمپئو گفت که تضمین می‌کند تحریم تسلیحاتی ایران مجددا در اکتبر تمدید شود
۴ مرداد ۱۳۹۹

آمریکائی ها می گویند وضعیتشان نسبت به ۵۰ سال گذشته بدتر شده است

نویسنده: Quentin Fottrell

تاریخ انتشار گزارش: ۲۵ جوییه ۲۰۲۰

نیم قرن اخیر چه تفاوت هائی در زندگی شما ایجاد کرده است؟ آیا شما نسبت به نسل گذشته در شرایط بهتری هستید؟
مرکز تحقیقاتی Pew، یک اتاق فکر غیر دولتی در واشنگتن دی سی، در بهار سال گذشته این سئوال را از ۴۳۰۰۰ نفر از ۳۸ کشور مختلف جهان پرسیده است. شهروندان ۲۰ کشور گفته اند وضعیت آن ها بهتر از ۵۰ سال پیش شده است.
در ویتنام ۸۸% حس بهتری داشته اند، بعد از آن هند ۶۹%، کره جنوبی ۶۸%، ژاپن ۶۵%، ترکیه ۶۵%، هلند ۶۴%، سوئد ۶۴%، لهستان ۶۲% و اسپانیا ۶۰% در رتبه های بعدی قرار دارند. به طور کلی ۴۳% از مردم این کشورها گفته اند اکنون وضعیت بهتری دارند.
با این حال ایالات متحده، در میان این کشورها قرار ندارد. ایالات متحده، در لیست ۱۸ کشور دیگر قرار دارد که مردم آن گفته اند نسبت به نیم قرن گذشته اوضاع بدتری دارند.
در سنگال ۴۵% چنین نظری داشته اند و بعد از آن کشورهای نیجریه ۵۴%، کنیا ۵۳%، ایالات متحده ۴۱%، برزیل ۴۹%، فرانسه ۴۶%، مجارستان ۳۹%، لبنان ۵۴% و پرو ۴۶% قرار دارند. ونزوئلا که در سال های اخیر درگیر ناآرامی های سیاسی و مشکلات اقتصادی بوده است در انتهای این لیست قرار دارد.۷۲% مردم این کشورمی گویند نسبت به ۵۰ سال گذشته اوضاع زندگی شان، بدتر شده است (بعد از مکزیک، اردن و آرژانتین).

 


علت این تناقضات در این کشورها چیست؟ در اروپا پوپولیست ها نسبت به مردمی که احزاب راست گرای این قاره را نمی پسندند بیشتر تمایل دارند نسبت به گذشته مورد توجه قرار بگیرند.
طبق یافته محققان، آلمانی هایی که از حزب “آلترناتیو برای آلمان” حمایت می کنند ۲۸ % بیشتر از کسانی که دیدگاهی نامساعد درباره حزب ضد مهاجرت دارند بر این عقیده هستند که زندگی شان بدتر شده است.
یک مقیاس دیگر: افراد تحصیلکرده زندگی امروزشان را بهتر می دانند، یا در برخی از کشورها جوانان در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با بزرگترهایشان دید مثبت تری نسبت به زندگی دارند.
طبق این گزارش برخی از مثبت ترین ارزیابی های پیشرفت در ۵۰ سال گذشته در مورد ویتنام، هند و کره جنوبی بوده است. این ها جوامعی بوده اند که از اواخر دهه ۱۹۶۰ شاهد تحولات اقتصادی چشمگیری بوده اند که در مورد ویتنام این سال ها مصادف با پایان جنگ های مسلحانه نیز بوده است. در ترکیه هم اکثر مصاحبه شوندگان، نسبت به پنج دهه گذشته حس پیشرفت داشته اند.
در تحقیقات انجام شده در Pew دیدگاه ها نسبت به اقتصاد کنونی، یکی از مشخصه های بارز این است که آیا مردم نسبت به ۵۰ سال گذشته زندگی بهتری دارند یا خیر.

 


در ایالات متحده، ثروتمندان، طبقه متوسط را پشت سر گذاشته اند. آمریکائی های طبقه متوسط در سال ۲۰۱۴ تنها ۲۶% درآمد زایی داشته اند در حالی که این عدد به نسبت ۴۶% در سال ۱۹۷۹ بسیار پایین تر بوده است. طبق گزارش جداگانه ای که ژانویه سال گذشته توسط انستیتو Urban (یک گروه غیرانتفاعی غیر حزبی) ارائه شد این طبقه بیشتر در معرض آسیب ناشی از تورم بوده اند.
طبقه متوسط بالا، در سال ۲۰۱۴، ۶۳% از کل درآمدها را در کنترل داشته که نسبت به آمار ۳۰% در سال ۱۹۷۹ بیشتر شده است. چنین مسئله ای به این دلیل نبوده که بیشتر افراد طبقه متوسط ثروتمند تر شده اند، بلکه به این دلیل است که خانوارهایی با درآمد متوسط ۱۲۰.۸ میلیون از کل جمعیت را تشکیل داده اند و این یعنی تقریباً جمعیتی به اندازه مجموع آمریکائی های طبقه متوسط و آمریکائی های کم درآمد.