مرکز کنترل بیماری آمریکا؛ شمار مبتلایان کرونا شاید ۱۰ برابر آمار رسمی باشد
۴ مرداد ۱۳۹۹
آمریکائی ها می گویند وضعیتشان نسبت به ۵۰ سال گذشته بدتر شده است
۴ مرداد ۱۳۹۹
مرکز کنترل بیماری آمریکا؛ شمار مبتلایان کرونا شاید ۱۰ برابر آمار رسمی باشد
۴ مرداد ۱۳۹۹
آمریکائی ها می گویند وضعیتشان نسبت به ۵۰ سال گذشته بدتر شده است
۴ مرداد ۱۳۹۹

متن کامل سند سیاست‌گذاری دموکرات‌های آمریکا درباره برجام

تاریخ انتشار گزارش: ۰۴ مردماه ۱۳۹۹

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حزب دموکرات آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) از پیش‌نویس سندی که سیاست‌های این حزب در سال ۲۰۲۰ را مشخص می‌کند رونمایی کردند.

در ۷ جای این سند ۸۰ صفحه‌ای به ایران اشاره شده است. در این سند آمده است: «دموکرات‌ها حرکت دولت ترامپ به سمت جنگ با ایران را متوقف کرده و دیپلماسی هسته‌‌ای، تنش‌زدایی و گفت‌وگوهای منطقه‌ای را در دستور کار قرار خواهند داد. دموکرات‌ها معتقدند ایالات متحده نباید به دنبال تغییر نظام سایر کشورها باشد. آمریکا باید پیگیری این سیاست را به عنوان هدف خود در قبال ایران کنار بگذارد. »

در ادامه این متن آمده است: «ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک بهترین روش برای قطع تمامی مسیرهای حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای، به نحو قابل راستی‌آزمایی است. خروج یکجانبه آمریکا از برجام ما را از متحدانمان جدا و راه را برای از سرگیری حرکت ایران به سمت قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای باز کرد. به همین دلیل است که بازگشت به پایبندی دوجانبه به این توافق تا این حد اضطراری است. توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدید کننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالیستیک و سرکوبگری‌ داخلی حمایت می‌کنند.»

روزنامه واشنگتن‌پست ساعاتی قبل‌تر گزارش داده بود این سند ۸۰ صفحه‌ای که توسط هیئتی ۱۵ نفره از سران حزب دموکرات از جمله «جو بایدن»، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ تدوین شده روز سه‌شنبه میان اعضای حزب توزیع شده است.

حزب دموکرات آمریکا قرار است طی روزهای آینده نشستی با حضور تمامی اعضای کمیته‌ای که درباره سند نهایی سیاست‌گذاری حزب دموکرات تصمیم‌گیری می‌کنند برگزار کند. در آن نشست، اصلاحاتی در این پیش‌نویس اعمال شده و سند مورد توافق برای تصویب نهایی به «مجمع ملی حزب دموکرات» که ماه آینده برگزار می‌شود ارسال خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان، اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران را صرفاً تاکتیکی می‌دانند و می‌گویند میان دو طرف در ضدیت با ایران اختلاف راهبردی وجود ندارد.

«آنتونی بلینکن»، مشاور ارشد «جو بایدن» اواخر خردماه ماه گفته بود چنانچه او در انتخابات ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد.

بلینکن که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق هسته‌ای برجام بود این اظهارات را روز ۲۹ خرداد در نشست مجازی «کمیته یهودیان آمریکا» مطرح کرده است.

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

 

منبع: خبرگزاری فارس


مطالب مرتبط